۰ نفر

یافته جدید دانشمندان در درمان کرونا با الهام از توانایی خفاش

۲۹ شهریور ۱۴۰۰، ۱۴:۰۰
کد خبر: 563971
یافته جدید دانشمندان در درمان کرونا با الهام از توانایی خفاش

پژوهشگران استرالیایی سعی دارند با الهام از توانایی خفاش‌ها در مقابله با کووید-۱۹، درمان‌های جدیدی برای مقابله با این بیماری ارائه دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل ازایسنا ، شاید پژوهش جدیدی که با بررسی واکنش خفاش‌ها نسبت به کروناویروس انجام شده است، بتواند بینش‌های مهمی را در مورد زمان و نحوه استفاده از درمان‌های کنونی کووید-۱۹ ارائه دهد و به ابداع درمان‌های جدید کمک کند.

به گزارش کالیفرنیا نیوز تایمز،این پژوهش که به سرپرستی پروفسور "مارکل کلد"(Marcel Cold) و پروفسور "کلودیا کلد"(Claudia Cold)، پژوهشگران"دانشگاه مانش"(Monash University) استرالیا انجام شده است، نقش کروناویروس را در بروز همه‌گیری کووید-۱۹ مورد بررسی قرار می‌دهد.

کروناویروس از زمان شناسایی نخستین مورد آن تاکنون، جهش یافته است و انواع جهش‌یافته آن موسوم به آلفا، بتا و دلتا نسبت به سویه اصلی، عفونی‌تر هستند. به گفته پژوهشگران، سویه دلتا بین ۶۰ تا ۷۹ درصد عفونی‌تر و احتمالا کشنده‌تر از آلفا است. نیاز فوری به درمان‌های موثر، تاحدودی به خاطر ظهور این جهش‌ها است.

پژوهشگران گفتند: پیشگیری از ابتلا به کروناویروس یا فراهم آوردن امکان ریشه‌کن کردن آن، هدف نهایی مقابله با کووید-۱۹ است اما امکان‌پذیر بودن آن، به صورت قطعی مشخص نیست.

پروفسور کلد گفت: تلاش برای شناسایی درمان‌های ایمن و موثر در جهت جلوگیری از پیشروی کووید-۱۹ و رسیدن آن به مراحل متوسط تا شدید، در مقابله با این بیماری مهم است.

خفاش‌ها هم به کروناویروس آلوده شده‌اند اما میزان بیماری در آنها حداقل است. پژوهشگران خاطرنشان کردند: خفاش‌ها از پیشروی بیماری جلوگیری می‌کنند و یا به طور موثر به درمان آن می‌پردازند. خفاش‌ها درد را به میزان قابل‌توجهی تسکین می‌دهند و زندگی خود را نیز نجات می‌دهند.

به گفته پژوهشگران، انتظار می‌رود که بررسی نحوه مقاومت خفاش‌ها در برابر کروناویروس، نه تنها برای درمان ابتلا به این ویروس، بلکه برای آمادگی در برابر همه‌گیری‌های بعدی نیز سودمند باشد.

خفاش‌ها می‌توانند یکدیگر را به کروناویروس آلوده کنند اما اثر بالینی و مشکلات ریوی را که تاثیر جدی‌تری بر انسان دارد، نشان نمی‌دهند.

نظر پژوهشگران این است که راه‌حل‌های مورد استفاده خفاش‌ها در برابر کروناویروس، می‌تواند برای تنظیم کردن واکنش ایمنی انسان در برابر این ویروس به کار برود.

به گفته پژوهشگران، این کار می‌تواند التهاب بیش از اندازه، ضعف ایمنی و طوفان‌های سیتوکین را که انسان تجربه می‌کند، به حداقل برساند.

پژوهشگران ممکن است براساس این بینش، بهترین راهبردها را برای انتخاب و زمان‌بندی درمان‌های کنونی ارائه دهند و به تسکین دردهای ناشی از کووید-۱۹ در سراسر جهان کمک کنند. 

این پژوهش، در مجله "Scientific immunochemistry" به چاپ رسید.