۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

برای رفلاکس اسیدی (بازگشت اسید معده به مری) چه مصرف کنیم؟

۲۲ شهریور ۱۴۰۰، ۲۱:۲۰
کد خبر: 561987
برای رفلاکس اسیدی (بازگشت اسید معده به مری) چه مصرف کنیم؟

اگر دچار ریفلاکس اسیدی یا بیماری ریفلاکس معده هستید، ممکن است زمان صرف غذا، از مصرف برخی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها پرهیز کنید. این عارضه باعث نشت اسید معده به داخل مری می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، علائم رفلاکس معده تحت تأثیر مواد غذایی است که مصرف می‌کنید. این علائم می‌تواند شامل سرفه، حالت تهوع، گرفتگی صدا، آروغ زدن و همچنین گلودرد و استفراغ باشد. گنجاندن برخی مواد غذایی در رژیم غذایی خود یا پرهیز از مصرف برخی مواد غذایی باعث تسکین برخی از این علائم می‌شود.

نوشیدنی‌هایی مانند قهوه، نوشابه و آب‌میوه‌های اسیدی اغلب در فهرست "نباید‌ها" قرار دارند و نباید مصرف شوند. این نوشیدنی‌ها ممکن است علائم ابتلا به رفلاکس اسیدی را افزایش دهند. پس در ادامه به مواد غذایی می‌پردازیم که مصرف آن‌ها باعث کاهش این علائم می‌شود؛

دم نوش‌های گیاهی

دم نوش‌های گیاهی به هضم غذا کمک می‌کنند و بسیاری از مشکلات معده مانند گاز معده و حالت تهوع را تسکین می‌دهند. برای ریفلاکس اسیدی، چای گیاهی بدون کافئین را امتحان کنید، اما از مصرف چای نعناع خودداری کنید.

نعناع در بسیاری از افراد باعث ایجاد ریفلاکس اسیدی می‌شود. بابونه، شیرین‌بیان، نارون آمریکایی و گل ختمی دارو‌های گیاهی هستند که تأثیر بهتری برای تسکین علائم رفلاکس اسیدی دارند.

دم نوش‌های گیاهی

شیرین‌بیان باعث افزایش پوشش مخاط مری کمک می‌شود که به کاهش اثرات اسید معده کمک می‌کند. بااین‌حال، شواهد کافی برای تأیید اثر رازیانه، ریشه گل ختمی یا چای پاپایا وجود ندارد.

هنگام استفاده از گیاهان خشک شده به‌عنوان عصاره چای، باید به‌ازای هر یک فنجان آب گرم، یک قاشق‌چای‌خوری گیاه خشک شده بریزید.

زمان برای دم کردن برگ‌ها یا گل‌ها، ۵ تا ۱۰ دقیقه و برای ریشه، 10 تا 20 دقیقه می‌باشد. برای مشاهده نتیجه بهتر، روزانه دو تا چهار فنجان از این دمنوش را میل نمایید.

توجه داشته باشید که برخی گیاهان دارویی می‌توانند با برخی دارو‌های تجویز شده (دارو‌های شیمیایی) تداخل ایجاد کنند، بنابراین قبل از استفاده از داروهای گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

شیر کم‌چرب یا بدون سرشیر

هضم شیر گاو برای برخی از افراد سخت است و می‌تواند حاوی مقدار قابل‌توجهی چربی باشد. مانند همه غذا‌های پرچرب، شیر گاو پرچرب نیز ممکن است اسفنکتر تحتانی مری را شل کند که این عارضه باعث علائم ریفلاکس یا بدتر شدن این علائم می‌شود. اگر مجبور به استفاده از محصولات شیر ​​گاو هستید، محصولات کم‌چرب را انتخاب کنید.

شیر‌های گیاهی

برای افرادی که نمی‌توانند لاکتوز را هضم کنند یا لاکتوز باعث افزایش علائم رفلاکس معده آن‌ها می‌شود، شیر‌های گیاهی گزینة خوبی برای این افراد هستند که امروزه انواع مختلفی از این محصولات در دسترس است، از جمله؛

شیرهای گیاهی

  • شیر سویا
  • شیر بادام
  • شیر (تخم) کتان
  • شیر بادام هندی
  • شیر نارگیل

به‌عنوان‌مثال، شیر بادام دارای ترکیب قلیایی است که می‌تواند به خنثی شدن اسید معده و تسکین علائم ریفلاکس اسیدی کمک کند. شیر سویا حاوی چربی کمتری نسبت به اکثر محصولات لبنی است و به همین دلیل مصرف آن برای افراد مبتلا به ریفلاکس گزینة بهتری است.

کاراگینان (carrageenan)یک افزودنی رایج در نوشیدنی‌های غیر لبنی است و ممکن است در علائم گوارشی نقش داشته باشد. برچسب روی محصولات را اول بررسی کنید و در صورت ابتلا به رفلاکس اسیدی از خرید محصولات حاوی این افزودنی پرهیز نمایید.

آب‌میوه‌ها

آب مرکبات و سایر نوشیدنی‌ها مانند آب آناناس و آب سیب بسیار اسیدی هستند و ممکن است باعث ریفلاکس اسیدی شوند. انواع دیگر آب‌میوه‌ها کمتر اسیدی هستند و بنابراین در بیشتر افراد علائم رفلاکس اسیدی را تحریک نمی‌کنند.

بهترین گزینه‌های عبارتند از:

  • آب‌هویج
  • آب آلوئه‌ورا
  • آب کلم
  • آب‌میوه‌ها و مواد غذایی تازه و کمتر اسیدی مانند؛ چغندر، هندوانه، اسفناج، خیار یا گلابی

آب میوه1

ازآنجاکه غذا‌های حاوی گوجه‌فرنگی می‌توانند علائم ریفلاکس را تشدید کنند، پرهیز از آب گوجه‌فرنگی ممکن است علائم رفلاکس اسیدی را نیز کاهش دهد.

  • اسموتی‌ها (نوعی نوشیدنی)

مصرف اسموتی‌ها تقریباً یک روش عالی برای همگان است که می‌تواند با مصرف آن‌ها ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجاند. آن‌ها یک گزینه فوق‌العاده خوب (و خوشمزه!) برای افراد مبتلا به رفلاکس اسیدی هستند.

هنگام تهیه اسموتی، به دنبال همان میوه‌های کم اسید مانند آب‌میوه‌هایی مانند گلابی یا هندوانه باشید. همچنین می‌توانید از سبزی‌های سبز مانند اسفناج یا کلم‌پیچ نیز استفاده کنید.

این اسموتی ساده و کم کربوهیدرات را که شامل اسفناج و آووکادو است را امتحان کنید. گزینه دیگر، اسموتی چای سبز وگان با انگور سبز است.

آب

گاهی اوقات ساده‌ترین راه‌حل، بهترین راه‌حل است. پی اچ (PH)اکثر آب‌ها خنثی یا ۷ است که می‌تواند به بالارفتن پی اچ یک وعده غذایی اسیدی کمک کند.

اگرچه این امر بسیار غیرمعمول است، اما به‌خاطر داشته باشید که مقدار زیاد آب می‌تواند تعادل مواد معدنی را در بدن شما مختل کند که این امر احتمال ریفلاکس اسیدی را افزایش می‌دهد.

آب نارگیل

آب نارگیل بدون شیرینی می‌تواند یکی دیگر از گزینه‌های مناسب برای افراد مبتلا به ریفلاکس اسیدی باشد. این نوشیدنی منبع خوبی از الکترولیت‌های مفید مانند پتاسیم است.

آب نارگیل3

این الکترولیت‌ها تعادل پی اچ را در بدن تقویت می‌کنند که این کار برای کنترل ریفلاکس اسیدی بسیار حائز اهمیت است.

نوشیدنی‌هایی که باید از مصرف آن‌ها بپرهیزیم.

برخی از نوشیدنی‌ها می‌توانند علائم ریفلاکس را تشدید کنند و باید از نوشیدن آن‌ها اجتناب شود. به‌عنوان‌مثال می‌توان به آب برخی میوه‌ها، نوشیدنی‌های کافئین‌دار و نوشابه‌های گازدار اشاره کرد.

آب مرکبات

آب مرکبات بسیاراسیدی هستند و بنابراین می‌توانند ریفلاکس اسیدی را تشدید کنند. نمونه‌هایی از آب مرکبات عبارتند از:

  • آب‌لیمو
  • آب‌پرتقال
  • آب نارنگی
  • آب گریپ‌فروت

اسیدسیتریک که به طور طبیعی در مرکبات وجود دارد می‌تواند مری را تحریک کند. درحالی‌که معده برای مقاومت در برابر غذا‌های اسیدی بیشتر ساخته شده است، مری این‌چنین نیست.

هنگام خرید نوشیدنی‌ها یا آب‌میوه‌ها، برچسب روی بسته را بررسی کنید تا حاوی اسیدسیتریک نباشد. گاهی اوقات از اسیدسیتریک به‌عنوان طعم‌دهنده استفاده می‌شود.

قهوه

نوشیدن قهوه در وعده صبحانه برای بسیاری از افراد یک عادت روزانه است، اما افرادی که دچار ریفلاکس اسیدی هستند باید حد الامکان از مصرف آن خودداری کنند.

قهوه می‌تواند ترشحات اضافی اسید معده را تحریک کند که ممکن است به مری برسد، به‌ویژه هنگامی‌که مقدار زیادی از آن را می‌نوشید. نوشیدن مقدار زیاد قهوه منجر به افزایش علائم ریفلاکس اسیدی می‌شود.

سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند نوشابه‌های گازدار یا چای‌ها نیز می‌توانند اثرات مشابهی داشته باشند و تاحدامکان از مصرف آن‌ها اجتناب شود.

الکل

الکل می‌تواند ریفلاکس اسیدی را تحت تأثیر قرار دهد، حال اینکه شما یک لیوان شراب یا یک بطری مارگاریتا را بنوشید. مشروبات الکلی تقطیری به‌سرعت شرایط ریفلاکس را بدتر می‌کند، اگرچه یک لیوان شراب با یک وعده غذایی سنگین و مفصل یا اسیدی نیز همین اثر را می‌گذارد.

الکل ممنوع

مصرف زیاد الکل ممکن است یک عامل خطر برای ابتلا به رفلاکس اسیدی باشد، و می‌تواند به مخاط معده و مری آسیب برساند.

رفلاکس اسیدی در هنگام بارداری

برخی از زنانی که قبلاً هرگز ریفلاکس اسیدی را تجربه نکرده‌اند، در طول بارداری دچار علائم ریفلاکس اسیدی یا سوزش معده می‌شوند. رفلاکس اسیدی طی بارداری طبیعی است و رفلاکس اسیدی در بسیاری از زنان پس از پایان بارداری کاهش یافته و یا کلا رفع می‌شود.

علاوه بر پیروی از دستورالعمل‌های گفته شده در بالا، سعی کنید به جای نوشیدن سریع مایعات، جرعه جرعه بنوشید تا از علائم ریفلاکس اسیدی جلوگیری کنید.

یک دفترچه یادداشت غذایی داشته باشید و غذا‌هایی که رفلاکس اسیدی را در شما تشدید می‌کنند را یادداشت کنید، تا ازمصرف آن‌ها طی دوران بارداری بپرهیزید.

درمان رفلاکس اسیدی

اگر تغییر رژیم غذایی باعث کاهش یا درمان رفلاکس اسیدی نشد می‌توانید از سایر دارو‌ها و مسکن‌ها استفاده کنید.

دارو‌های بدون نسخه پزشک مانند:

  • استفاده موقت از آنتی‌اسیدها، مانند کربنات کلسیم
  • بازدارنده‌های پمپ پروتون، مانند امپرازول (Prilosec) یا لانزوپرازول (Prevacid)
  • مسدود‌کننده‌های گیرنده H2 مانند فاموتیدین (Pepcid AC)
  • شیرین‌بیان دلیسییریزه شدهdeglycyrrhizinated licorice)

دارو‌های با نسخه شامل:

  • مهارکننده‌های پمپ پروتون قوی که دکتر تجویز کرده
  • تجویز مسدود‌کننده‌های گیرنده H2

در موارد شدید، ممکن است نیاز به جراحی باشد. جراحی می‌تواند اسفنکتر تحتانی مری را تقویت کند.

بهترین نوشیدنی‌ها برای رفلاکس اسیدی:

همانند غذا خوردن، زمان و نحوه نوشیدن، نوشیدنی‌ها می‌تواند دربروز علائم ریفلاکس تفاوت ایجاد کند.

نکات زیر می‌تواند باعث توقف این علائم شود:

  • وعده صبحانه یا ناهار را حذف نکنید، این حذف باعث پرخوری - و نوشیدن بیش از حد در آخر شب می‌شود.
  • از مصرف تنقلات در آخر شب بپرهیزید، از جمله نوشیدنی‌هایی را که ممکن است باعث سوزش معده شوند. این تنقلات شامل نوشیدنی‌های گازدار و کافئین دار است.
  • در طول غذا خوردن و نوشیدن و بعد از آن وضعیت قائم داشته باشید (دراز نکشید یا پس از غذا خوردن بلافاصله نخوابید) حداقل سه ساعت قبل از خواب غذا نخورید.
  • مصرف الکل خود را محدود کنید. نوشیدن بیش از حد الکل در برخی افراد می‌تواند باعث بروز علائم ریفلاکس شود.
  • مصرف غذا‌های پرادویه و غذا‌های سرخ شده را کاهش داده یا اصلاً مصرف نکنید.
  • سر تخت خود را بالا بیاورید تا جاذبه زمین باعث ریختن اسید معده به مری نشود.

با داشتن عادت‌های سالم نوشیدن و توجه به نحوه واکنش علائم به غذا‌ها و نوشیدنی‌های خاص، می‌توانید علائم ریفلاکس را کاهش داده و کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشید.