۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

آرتریت روماتوئید در مقابل نقرس: چگونه تفاوت بین آن‌ ها را تشخیص دهیم؟

۲۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۳:۴۰
کد خبر: 561572
آرتریت روماتوئید در مقابل نقرس: چگونه تفاوت بین آن‌ ها را تشخیص دهیم؟

آرتریت روماتوئید و نقرس دو نوع مختلف آرتروز هستند. ممکن است برخی علائم مشترک داشته باشند، اما دلایل مختلفی دارند و به برنامه‌های درمانی مختلفی نیاز دارند.

آرتریت روماتوئید:

به گزارش اقتصادآنلاین، آرتریت روماتوئید (RA) یک بیماری خودایمنی است که باعث می‌شود مفاصل ملتهب، سفت، دردناک و متورم شوند. اگر درمان نشود، می‌تواند آسیب دائمی ایجاد کند که در نتیجه می‌تواند زندگی شما را مختل کند و می‌تواند اعضای دیگر بدن مانند چشم، پوست، ریه‌ها و قلب را تحت تأثیر قرار دهد. افرادی که به RA مبتلا هستند بیشتر از کسانی که به این بیماری مبتلا نیستند در معرض خطر بیماری قلبی هستند.

نقرس:

نقرس نوعی آرتروز به‌شدت دردناک است که به طور معمول مفصل انگشت شست پا را درگیر می‌کند. همچنین می‌تواند به بالای پا و مچ پا حمله کند. گاهی اوقات، حمله به سایر مفاصل بدن نیز دیده شده است. بقراط، پزشک و فیلسوف یونانی نقرس را "آرتروز ثروتمندان" نامیده است زیرا از نظر تاریخی با افراط در خوردن غذا‌ها و نوشیدنی‌های غنی همراه بوده است.

 تفاوت بین RA و نقرس:

هر دو بیماری باعث قرمزی، تورم و درد در مفاصل می‌شوند هر دو می‌توانند باعث ناتوانی جدی شوند و زندگی شما را مختل کنند. بااین‌حال، بررسی دقیق علائم اولیه و اینکه کدام مفاصل درگیر می‌شوند، به‌وضوح این دو بیماری را از یکدیگر متمایز می‌کند. بهترین راه برای تشخیص RA یا نقرس، تعیین وقت برای تشخیص پزشک است.

علائم خاصی که این دو بیماری را متمایز می‌کند:  

روماتیسم مفصلی:

• درد می‌تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد و به طور معمول با سفتی همراه است.

• می‌تواند بر روی هر مفصل تأثیر بگذارد و معمولاً در دو طرف بدن متقارن است. 

• معمولاً در مفاصل کوچک دست، مچ و پا اتفاق می‌افتد. 

• مفاصل ممکن است دردناک، قرمز و متورم شوند. 

نقرس:

نقرس

• معمولاً در پا، و معمولاً در قاعده انگشت شست پا اتفاق می‌افتد. 

• قرمزی، تورم و درد شدید وجود دارد.   

چه عواملی باعث RA و نقرس می‌شود؟ 

روماتیسم مفصلی:

جامعه پزشکی هنوز نمی‌داند که چه عواملی باعث RA می‌شود. دانشمندان فکر می‌کنند بخشی از آن مربوط به ترکیب ژنتیکی فرد است و این بیماری توسط چیزی در محیط مانند ویروس ایجاد می‌شود.

 نقرس غذا و نوشیدنی غنی به طور غیرمستقیم باعث نقرس می‌شود؛ اما علت اصلی آن پورین است. این ترکیبات شیمیایی در غذا‌های خاصی یافت می‌شود. غذا‌های غنی از پورین شامل بیشتر گوشت‌ها (به‌ویژه گوشت‌های اندام)، بیشتر ماهی‌ها و صدف و حتی برخی از سبزیجات هستند. نان و غلات سبوس‌دار نیز حاوی پورین هستند.  بدن، پورین‌ها را به اسیداوریک تبدیل می‌کند. نقرس می‌تواند هر زمان که اسیداوریک بیش از حد در خون وجود داشته باشد، رخ دهد. اسیداوریک به طور معمول از طریق ادرار دفع می‌شود، اما مقادیر زیاد آن می‌تواند کریستال‌های تیز در مفاصل ایجاد کند و باعث التهاب و درد شدید شود. 

 چگونه هر بیماری درمان می‌شود؟  

اسید+اوریک

روماتیسم مفصلی RA نمی‌تواند درمان شود. درمان این بیماری بر، کنترل التهاب مفصل، کاهش علائم و کاهش آسیب به مفاصل متمرکز است. پزشک شما با شما همکاری خواهد کرد تا یک برنامه درمانی متناسب با نیاز‌های شما ایجاد کند. 

 RA فعال و شدید معمولاً با دارو‌های ضد رطوبت اصلاح‌کننده بیماری (DMARDs) یا دارو‌های بیولوژیک قدرتمند درمان می‌شود. دومین نوع، ترکیبات مهندسی ژنتیک هستند که برای حمله به سلول‌های خاص یا مواد شیمیایی که در روند ایمنی بدن نقش دارند، طراحی شده‌اند. آن‌ها برای کند کردن یا توقف پیشرفت بیماری طراحی شده‌اند و می‌توانند التهاب و درد را تسکین دهند. 

RA خفیف تا متوسط با DMARD غیر بیولوژیکی درمان می‌شود. دارو‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID) نیز برای درمان درد و التهاب استفاده می‌شود که اغلب علاوه بر DMARD تجویز می‌شوند.

 نقرس

علاوه بر دارو‌ها، پزشک ممکن است تغییرات غذایی را نیز توصیه کند. 

دارو‌هایی که نقرس را درمان می‌کنند شامل این موارد است: 

• NSAID ، مانند ای ندوم تا سین یا ناپروکسن (Naprelan، Naprosyn) 

• کورتیکواستروئید‌ها، مانند پردنیزون (Rayos)

• کلشی سین (Colcrys)همراه با NSAIDs برای درمان حملات حاد یا جلوگیری از حملات بعدی

• دارو‌هایی که مانع تولید بلور‌های اسیداوریک می‌شوند.