۰ نفر

نشستن طولانی مدت پشت میز کار چه عواقبی دارد؟

۲۶ مرداد ۱۴۰۰، ۲۱:۳۸
کد خبر: 554492
نشستن طولانی مدت پشت میز کار چه عواقبی دارد؟

به گفته متخصصان نشستن طولانی مدت پشت میز کار و نداشتن تحرک کافی می‌تواند عواقب جبران ناپذیری در سلامت افراد داشته باشد.

به گزارش مدیکال اکسپرس، یک مطالعه کوچک و جدید نشان می‌دهد که هر نیم ساعت بلند شدن از صندلی ممکن است به بهبود سطح قند خون و سلامت کلی شما کمک کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، نویسندگان این مطالعه گفتند که هر یک ساعت نشستن یا دراز کشیدن خطر ابتلا به سندرم متابولیک و دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد. اما حرکت در آن ساعات کم تحرک یک راه آسان برای بهبود حساسیت به انسولین و کاهش شانس ابتلا به سندرم متابولیک است که مجموعه‌ای از شرایطی است که می‌تواند منجر به بیماری قلبی، دیابت، سکته مغزی و سایر مشکلات سلامتی شود.

دکتر اریک نسلوند، نویسنده ارشد مطالعه می‌گوید: شکستن یک شیوه زندگی بی‌تحرک دارای مزایای متابولیکی مثبت در افراد بوده، و بنابراین بهتر است که تمام روز را ننشینید بلکه برخیزید و حرکت کنید. او استاد گروه علوم بالینی در موسسه کارولینسکا در استکهلم است.

نسلوند ادامه می‌دهد: یافته‌ها نشان داد که یک مداخله متوسط ​​ورزشی سه دقیقه‌ای در هر ۳۰ دقیقه منجر به بهبود نوسانات قند خون می‌شود. با این حال ما هیچ تاثیری بر نشانگر‌های طولانی مدت سلامت متابولیک مانند تحمل گلوکز مشاهده نکردیم.

نسلوند پیشنهاد کرد که وقفه‌های بیشتر در دوره‌های نشستن مزایای بیشتری به همراه خواهد داشت. برای مزایای بیشتر به احتمال زیاد، دوز بیشتری از ورزش مورد نیاز است.

دکتر دیوید کاتز، رئیس ابتکار سلامت واقعی که زندگی سالم را برای پیشگیری از بیماری‌ها ترویج می‌کند، گفت: این مطالعه هرچند کوچک و مختصر، برای یک عمل گرای سلامت عمومی جذابیت زیادی دارد. پیگیری حداقل دوز موثر روزانه فعالیت برای به دست آوردن مزایای متابولیکی معنی دار، افزودنی ارزشمندی برای تحقیقات در این زمینه است.

به گفته کاتز، البته فعالیت بیشتر بهتر است، اما این مطالعه با نشان دادن مزایای واضح این کار که تقریبا همه می‌توانند به آن دست یابند، به دموکراتیک سازی مزایای حرکت کمک می‌کند.

برای سه هفته مطالعه، تیم نسلوند ۱۶ بزرگسال چاق را تحت نظر گرفت کرد که سبک زندگی کم تحرکی داشتند یا شغلی داشتند که طی آن باید تمام روز روی صندلی می‌نشستند؛ به مدت ۱۰ ساعت در روز، یک ردیاب تناسب اندام هر ۳۰ دقیقه یکبار سیگنالی را ارسال و به هر شرکت کننده یادآوری می‌کرد که بلند شود و حرکت کند.

در طول این دوره‌های فعالیت سه دقیقه‌ای، شرکت کنندگان فعالیتی با شدت کم تا متوسط ​​انجام دادند، مانند راه رفتن یا بالا رفتن از پله. محققان افرادی را که این فعالیت را انجام می‌دادند با گروهی که استراحت نمی‌کردند، مقایسه کردند؛ آن‌ها دریافتند افراد گروه فعال کلسترول LDL (بد) پایین و سطح قند خون پایین‌تری در مقایسه با گروه غیرفعال دارند.

یافته‌ها نشان می‌دهد که افراد گروه فعال نیز افزایش و کاهش قند خون خود را دارند که ممکن است ناشی از بهبود جریان خون باشد. با این حال، وقفه‌های فعالیتی، تحمل کلی گلوکز یا چربی در ماهیچه‌ها را بهبود نمی‌بخشد و ممکن است برای بهبود قابل توجه تحمل گلوکز کافی نباشد.

دکتر لن هوروویتز، متخصص داخلی در بیمارستان لنوکس هیل در شهر نیویورک، در مورد این مطالعه گفت: نشستن سیگار جدید است. اگر حرکت نکنید، منجمد می‌شوید. به دلیل آنکه تمام روز نشسته‌اید فرصت کمتری برای سوزاندن کالری دارید در نتیجه ماهیچه‌ها هم فعالیتی نداشته و گردش خونی رخ نمی‌دهد.

هوروویتز گفت افراد باید حرکت کنند و به حرکت خود ادامه دهند. اگر حرکت را متوقف کنید، منجمر می‌شوید که این امر می‌تواند همه نوع عواقبی را از جمله بر ماهیچه‌ها، مفاصل، گردش خون و قند خون در پی داشته باشد.

هوروویتز تاکید کرد: همه باید سه بار در هفته ۲۰ دقیقه ورزش کنند، بنابراین در محل کار، ایده خوبی است که مرتب بلند شوید و حرکت کنید. من بیمارانی دارم که از ساعت هوشمند استفاده می‌کنند که به آن‌ها می‌گوید هر ۲۰ دقیقه برخیزید و راه بروید. هرچه بیشتر حرکت کنید، بهتر است.