۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

قانون ۲۰-۲۰-۲۰ چگونه از خستگی چشم جلوگیری می کند؟

۵ تیر ۱۴۰۰، ۱۹:۰۰
کد خبر: 539480
قانون ۲۰-۲۰-۲۰ چگونه از خستگی چشم جلوگیری می کند؟

اگر می‌بینید که تمام روزبه صفحه‌نمایش‌ها خیره هستید، ممکن است پزشک چشم شما این قانون را برای شما ذکر کرده باشد. در واقع، بعد از هر 20 دقیقه استفاده صفحه‌نمایش، باید سعی نمایید به مدت 20 ثانیه به چیزی که 20 فوت از شما فاصله دارد نگاه کنید.

چگونه می‌توانید تشخیص دهید که چیزی 20 فوت فاصله دارد؟

به گزارش اقتصادآنلاین، تا زمانی که متر برای اندازه‌گیری نداشته باشید، احتمالاً قادر به اندازه‌گیری دقیق 20 فوت نخواهید بود. دقیق بودن مهم نیست. فقط باید سعی کنید روی چیزی دور از خود تمرکز کنید. از پنجره به چیزی که بسیار دور به نظر می‌رسد، مانند یک درخت یا یک ساختمان آن طرف خیابان، نگاه کنید. اگر در یک فضای کوچک کار می‌کنید، سعی کنید در فضای باز یا در منطقه بزرگتری که می‌توانید به چشم‌های خود استراحت دهید، قدم بزنید.

چرا 20 ثانیه؟ حدود 20 ثانیه طول می‌کشد تا چشمان شما کاملاً استراحت کنند

درحالی‌که به چشمان خود استراحت می‌دهید، بهتر است از جای خود بلند شوید و یک نوشیدنی آب بخورید تا بدن خود را مرطوب نگه دارید. اگر بدن شما هیدراته باشد، چشمان شما نیز خوب خواهند بود.

نوشیدن چای سبز در طول استراحت ممکن است حتی بیشتر کمک کند. این امر به این دلیل است که چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام کاتچین می‌باشد که ممکن است به چشمان شما کمک کند تا روان کاری کنید.

یادآوری خودتان در هر 20 دقیقه برای انجام این کار چطور؟

وقتی به صفحه‌نمایش نگاه می‌کنید، احتمالاً جذب مطالعه یا کار می‌شوید. تنظیم یک یادآوری به‌موقع می‌تواند به شما کمک نماید هر 20 دقیقه استراحت کنید. همچنین برنامه‌های رایگان مانند Eye Care 20 20 20 وجود دارد که می‌توانند به شما کمک کنند. با شروع زمان نمایش فقط کافی است بر روی شروع کلیک نمایید و برنامه به شما یادآوری می‌کند که کمی استراحت کنید.

تحقیقات چه می‌گویند؟

انسان‌ها به طور معمول هر دقیقه حدود 15 بار پلک می‌زنند. هنگام خیره شدن به صفحه نمایش، این تعداد اغلب به نصف یا سوم کاهش می‌یابد. این می‌تواند منجر به خشکی، تحریک و خستگی چشم شود.

خستگی چشم ناشی از صفحه‌نمایش نام خاص خود را دارد. به آن سندرم بینایی رایانه (CVS) می‌گویند. در تحقیقی که توسط مجله چشم‌پزشکی نپال منتشر شد، محققان استفاده از رایانه و تأثیرات آن بر چشم دانشجویان دانشگاه در مالزی را بررسی کردند. تقریباً 90 درصد از 795 دانش‌آموز پس از فقط دو ساعت استفاده مداوم از رایانه علائم CVS داشتند.

وقفه‌های مکرر برای تماشای اشیا دوردست در طول صفحه‌نمایش، علائم خستگی چشم آن‌ها را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. به‌عبارت‌دیگر، قانون 20-20-20 کارساز است.

درحالی‌که بسیاری از پزشکان معتقدند قانون 20-20-20 بهترین خط دفاعی می‌باشد، محققان توضیح می‌دهند که هرگونه وقفه در کار تکراری رایانه یا صفحه‌نمایش مفید است. آن‌ها همچنین توضیح می‌دهند که کودکان معمولاً به‌اندازه بزرگسالان متوجه خستگی چشم نمی‌شوند. در نتیجه، زمان استفاده کودکان از صفحه‌نمایش باید توسط مراقبان کنترل گردد.

علائم خستگی چشم چیست؟

احساس درد، خستگی، سوزش یا خارش چشم از علائم اصلی خستگی چشم است.

علائم دیگر عبارتند از:

-    خشکی چشم

-     چشمان خیس

-     تاری دید

-     دید دوتایی

-     سردرد

-     درد در گردن، شانه‌ها یا پشت

-     حساسیت به نور

-     مشکل در تمرکز

-     باز نگه‌داشتن چشم

اگرچه این علائم به‌احتمال زیاد به خستگی چشم اشاره دارد، اما بهتر است هرگونه تغییر در بینایی یا سلامت چشم خود را به پزشک گزارش دهید.

چشم‌انداز و آینده آن چیست؟

خستگی چشم از رایانه و سایر دستگاه‌های دیجیتال می‌تواند ناراحت‌کننده باشد. قانون 20-20-20 ممکن است به شما کمک کند از خستگی چشم همراه با کاهش زمان صرف تماشای صفحه‌نمایش جلوگیری کنید. حتی اگر فشار شدید احساس شود، به طور مداوم به بینایی شما آسیب نمی‌رساند و هنگامی‌که به چشم خود استراحت می‌دهید علائم شما باید فروکش کند.

راه‌های دیگر برای جلوگیری از خستگی چشم چیست؟

آیا می‌خواهید از خستگی چشم جلوگیری کنید؟ هروقت برای تماشای یک صفحه نشسته‌اید، به یاد داشته باشید که این نکات ارگونومیک چشم را دنبال کنید.

خستگی چشم

 دورتر از صفحه رایانه خود بنشینید. یک قانون خوب این است که حداقل 25 اینچ یا تقریباً به‌اندازه یک بازو فاصله داشته باشید. درحالی‌که در حال انجام کار هستید، صفحه را حرکت دهید تا مجبور شوید کمی به سمت پایین صفحه نگاه کنید.

 استفاده از فیلتر صفحه مات را در نظر بگیرید تا میزان خیرگی صفحه را کاهش دهید.

 تمام تلاش خود را انجام دهید تا به یاد داشته باشید که از قانون 20-20-20 پیروی کنید. یک تایمر تنظیم کنید تا به شما یادآوری کند هر 20 دقیقه به جسمی که 20 فوت فاصله دارد برای 20 ثانیه کامل نگاه کنید.

 مقداری اشک مصنوعی در داروخانه محلی خود بخرید تا در هنگام احساس خشکی چشم از آن استفاده کنید. رطوبت ساز نیز می‌تواند کمک کند.

برای کمک به پرکردن اشک چشم خود اغلب پلک بزنید.

 صفحه‌نمایش خود را اگر بسیار روشن‌تر از بقیه نور‌های منطقه است، آن را کم‌نور کنید. همچنین می‌توانید نور اتاق را تنظیم نموده تا کنتراست کمتر شود. صفحه‌نمایش خود را تمیز نگه دارید. صفحات کثیف با اثر انگشت و باقی‌مانده می‌توانند چشم شما را بیشتر خسته کنند. اگر از لنز استفاده می‌کنید، ممکن است علائم خشکی و تحریک را بدتر کنید. سعی کنید هرازگاهی با استفاده از عینک به چشم‌های خود استراحت دهید.

از خوابیدن در لنز‌های تماسی، حتی آن‌هایی که به‌عنوان "ساییدگی طولانی" به بازار عرضه می‌شوند، خودداری کنید. همچنین هنگام قراردادن یا بیرون آوردن لنز‌ها، همیشه دستان خود را بشویید و سایر بهداشت را رعایت کنید.