۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

چرا احساس می کنم چیزی در چشمم است؟

۴ تیر ۱۴۰۰، ۲۰:۰۰
کد خبر: 539407
چرا احساس می کنم چیزی در چشمم است؟

احساس وجود چیزی در چشم شما، خواه آنجا چیزی وجود داشته باشد یا خیر، می‌تواند شما را بی‌تاب و خشمگین نماید. به‌علاوه، گاهی با تحریک، پارگی و حتی درد همراه است.

به گزارش اقتصادآنلاین، اگرچه ممکن است یک ذره خارجی مانند مژه یا گردوغبار در سطح چشم شما وجود داشته باشد، حتی اگر چیزی در آنجا نباشد، می‌توانید این احساس را تجربه کنید.

خشکی

خشکی چشم یک مشکل شایع می‌باشد. این اتفاق زمانی می‌افتد که اشک‌های شما سطح چشم شما را به‌اندازه کافی مرطوب نگه نمی‌دارد. هر بار که پلک می‌زنید، یک‌لایه نازک اشک روی سطح چشم خود می‌گذارید. این امر به شما کمک می‌کند تا چشم‌های شما سالم و دید شما واضح باشد.

اما گاهی اوقات این لایه‌نازک به‌درستی عمل نمی‌کند و در نتیجه باعث خشکی چشم می‌شود. خشکی چشم باعث می‌شود احساس کنید که چیزی در چشم شما وجود دارد و به دنبال آن دوره‌های خشکی، می‌تواند پارگی بیش از حد ایجاد شود. علائم دیگر عبارتند از:

•     خراش

•    سوزش یا خارش

•     سرخی

•     درد

خشکی چشم با افزایش سن بیشتر دیده می‌شود. بر اساس مؤسسه ملی چشم، زنان نیز بیشتر از مردان تحت تأثیر این بیماری قرار می‌گیرند. بسیاری از موارد می‌توانند باعث خشکی چشم شوند، از جمله:

•     دارو‌های خاص مانند آنتی‌هیستامین‌ها، ضد احتقان‌ها و قرص‌های جلوگیری از بارداری

•     آلرژی‌های فصلی

•     شرایط پزشکی، مانند اختلالات تیروئید و دیابت

•     باد، دود یا هوای خشک

•     دوره‌های چشمک زدن ناکافی، مانند خیره شدن به صفحه

تسکین یابید

اگر خشکی چشم قبل از احساس وجود چیزی در چشم شما است، سعی کنید از قطره‌های چربی بدون نسخه پزشک استفاده کنید. هنگامی‌که علائم خود را کنترل کردید، به دارو‌هایی که می‌خورید و مدت‌زمان غربالگری خود نگاهی بیندازید تا ببینید آیا آن‌ها عامل این امر هستند یا خیر.

گل‌مژة مزمن یا التهاب مزمن غده پلکی

گل‌مژة مزمن یک توده کوچک و بدون درد است که روی پلک شما ایجاد می‌شود. این توسط غده چربی مسدود شده ایجاد می‌گردد. شما می‌توانید هم‌زمان یک گل مژه یا چند التهاب مزمن غده پلکی دچار شوید. التهاب مزمن غده پلکی اغلب با گل مژه خارجی یا داخلی اشتباه گرفته می‌شود.

خارش خارجی عفونت فولیکول مژه و غده عرق است. هر دو حالت گل مژه و التهاب مزمن غده پلکی می‌توانند باعث تورم یا برآمدگی در لبه پلک شوند. وقتی چشمک می‌زنید، این می‌تواند احساس کند که چیزی در چشم شما وجود دارد.

التهاب مزمن غده پلکی و گل‌مژه‌ها معمولاً ظرف چند روزبه خودی خود پاک می‌شوند. درحالی‌که بهبود می‌یابید، یک کمپرس گرم به چشم خود بزنید تا به تخلیه ناحیه کمک کند. ممکن است نیازی به درمان با آنتی‌بیوتیک یا تخلیه جراحی برای لکه بینی یا التهاب مزمن غده پلکی باشد که به‌خودی‌خود پاره نشود.

بلفاریت (آماس پلک چشم)

بلفاریت به التهاب پلک شما اشاره دارد. معمولاً روی خط مژه هر دو پلک تأثیر می‌گذارد. به علت غده‌های چربی مسدود شده می‌باشد. علاوه بر این احساس که چیزی در چشم شما وجود دارد، بلفاریت می‌تواند باعث موارد زیر نیز شود:

-     احساس چسبندگی در چشمان شما

-     سوزش یا خارش

-     سرخی

-     پاره شدن

-     خارش

-     پوسته پوسته شدن

-     پلک‌هایی که چرب به نظر می‌رسند

-     پوسته شدن

ناحیه را تمیز نگه دارید و به طور مرتب کمپرس گرم را روی ناحیه آسیب‌دیده قرار دهید تا به تخلیه غده کمک کند. اگر بعد از چند روز متوجه بهبود علائم خود نمی‌شوید، از ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی خود دیدن نمایید. ممکن است به قطره چشم آنتی‌بیوتیک یا استروئید نیاز داشته باشید.

ورم ملتحمه

ورم ملتحمه اصطلاح پزشکی چشم صورتی است. اشاره به التهاب ملتحمه شما دارد، بافتی که سطح داخلی پلک شما و قسمت سفیدچشم شما را می‌پوشاند. این بیماری خصوصاً در کودکان بسیار شایع است. التهاب ناشی از ورم ملتحمه می‌تواند باعث شود احساس کنید که چیزی در چشم شما وجود دارد. سایر علائم ورم ملتحمه عبارتند از:

-    احساس شن و ماسه

-     سرخی

-     خارش

-     سوزش

-     آب‌ریزش زیاد

-     تخلیه

اگر علائم ورم ملتحمه دارید، از کمپرس خنک یا حوله مرطوب و خنک روی چشم بسته خود استفاده کنید.

ورم ملتحمه غالباً در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود که مسری است. شما احتمالاً نیاز به پیگیری آنتی‌بیوتیک با ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی و درمانی خود دارید.

آسیب قرنیه

آسیب قرنیه هر نوع صدمه‌ای است که قرنیه شما را تحت تأثیر قرار دهد، برآمدگی گنبدی شکل واضحی که عنبیه و مردمک چشم شما را می‌پوشاند. آسیب‌ها می‌توانند شامل سایش قرنیه یا پارگی قرنیه باشد. آسیب قرنیه می‌تواند باعث مشکلات بینایی گشته و جدی تلقی می‌شود.

سایش قرنیه می‌تواند در اثر ذرات خارجی زیر پلک، خاراندن چشم یا حتی مالش شدید چشم‌ها ایجاد شود. پارگی قرنیه عمیق‌تر است و معمولاً در اثر ضربه شدید به چشم یا چیزی تیز ایجاد می‌شود. آسیب به قرنیه شما می‌تواند یک احساس طولانی‌مدت را ایجاد کند که در چشم شما وجود دارد. علائم دیگر آسیب قرنیه عبارتند از:

-     درد

-     سرخی

-     پاره شدن

-     تاری دید یا ازدست‌دادن بینایی

-     سردرد

اگر آسیب‌دیدگی شدیدتری داشت، به دنبال درمان فوری آسیب‌های قرنیه می‌توانند بدون درمان مناسب بر روی بینایی شما تأثیر دائمی بگذارند. همچنین ممکن است برای کاهش التهاب و خطر ایجاد زخم به قطره چشمی آنتی‌بیوتیک یا استروئید نیاز داشته باشید.

زخم قرنیه زخم باز قرنیه شما است که می‌تواند در اثر انواع مختلف عفونت‌ها، از جمله عفونت‌های باکتریایی، ویروسی یا قارچی ایجاد شود. هنگامی‌که چشمک می‌زنید، زخم می‌تواند مانند یک شی در چشم شما گیر کند. زخم‌های قرنیه همچنین می‌توانند منجر به موارد زیر شوند:

•     سرخی

•     درد شدید

•     پاره شدن

•     تاری دید

•    ترشح یا چرک

•     ورم

•     یک لکه سفیدروی قرنیه شما

خطر استفاده از زخم قرنیه در صورت استفاده از لنز‌های تماسی، خشکی شدید چشم یا آسیب قرنیه یا عفونت ویروسی، مانند آبله مرغان، زونا یا تبخال افزایش می‌یابد.

زخم‌های قرنیه نیاز به درمان فوری دارند زیرا می‌توانند از جمله نابینایی به چشم شما آسیب ببینند. برای شما قطره چشم ضد باکتری، ضد ویروس یا ضد قارچ تجویز می‌شود. قطره‌هایی برای گشاد شدن مردمک چشم شما نیز ممکن است برای کاهش خطر عوارض استفاده شود.

تبخال چشم

تبخال چشم که به تبخال چشمی نیز معروف است، عفونت چشم ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) می‌باشد. انواع مختلفی از تبخال چشم وجود دارد که بستگی به عمق لایه‌های قرنیه در عفونت دارد. آماس قرنیه، که متداول‌ترین نوع آن است، روی قرنیه شما تأثیر می‌گذارد و می‌تواند احساس کند که چیزی در چشم شما وجود دارد.

علائم دیگر عبارتند از:

-     چشم درد

-     سرخی

-     التهاب

-     پاره شدن

-     تخلیه

هر مورد احتمالی تب‌خال چشم ایجاب می‌کند به دیدن ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی خود بروید. ممکن است به داروی ضدویروس یا قطره چشمی استروئیدی نیاز داشته باشید. رعایت برنامه درمانی تجویز شده بسیار مهم است، زیرا تبخال چشم در صورت عدم درمان می‌تواند به چشم شما آسیب دائمی برساند.

آماس قرنیه قارچی

آماس قرنیه قارچی یک عفونت قارچی نادر قرنیه می‌باشد. به دلیل رشد بیش از حد قارچ‌ها است که معمولاً در محیط و روی پوست شما یافت می‌شود. طبق منبع کنترل و پیشگیری از بیماری، صدمه به چشم، به‌ویژه با گیاه یا چوب، رایج‌ترین راه ابتلا به آماس قرنیه قارچی در افراد است. علاوه بر این‌که احساس می‌کنید چیزی در چشم شما وجود دارد، آماس قرنیه قارچی نیز می‌تواند موارد زیر را ایجاد کند:

-     چشم درد

-     پاره شدن بیش از حد

-     سرخی

-     تخلیه

-     حساسیت به نور

-     تاری دید

آماس قرنیه قارچی به داروی ضد قارچ نیاز دارد، معمولاً طی چند ماه با بهبودی، استفاده از کمپرس سرد می‌تواند به شما در رفع ناراحتی کمک کند. همچنین ممکن است بخواهید روی یک عینک آفتابی خوب سرمایه‌گذاری کنید تا حساسیت بیشتر به نور را کنترل کنید.

ناخنک

ناخنک رشد بی‌ضرر ورم ملتحمه روی قرنیه است. این رشد‌ها معمولاً به شکل کوه بوده و در گوشه داخلی یا قسمت میانی چشم شما قرار دارند.

علت این بیماری ناشناخته است، اما به نظر می‌رسد با قرارگرفتن در معرض نور خورشید، گردوغبار و باد ارتباط داشته باشد. ناخنک می‌تواند باعث گردد احساس کنید که چیزی در چشم شما وجود دارد، اما اغلب علائم دیگری ایجاد نمی‌کند. بااین‌حال، در برخی موارد، ممکن است خفیف را نیز مشاهده کنید:

-     پاره شدن

-     سرخی

-     تحریک

-     تاری دید

ناخنک معمولاً به هیچ درمانی نیاز ندارد. اما در صورت داشتن علائم اضافی ممکن است به شما قطره چشم استروئیدی داده شود تا التهاب را کاهش دهد. اگر رشد بسیار زیاد است و بینایی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ممکن است لازم باشد که رشد را با جراحی برطرف کنید.

پنگوکول

 پنگوکولا یک رشد غیر سرطانی در ملتحمه شما است. به طور معمول یک وصله برجسته مثلثی و مایل به زرد است که در کنار قرنیه ایجاد می‌شود. آن‌ها اغلب به بینی نزدیکتر می‌شوند، اما می‌توانند در طرف دیگر رشد کنند. با افزایش سن شیوع آن‌ها بیشتر می‌شود. پنگوکولا می‌تواند باعث شود احساس کنید که چیزی در چشم شما وجود دارد. همچنین می‌تواند باعث موارد زیر شود:

-     سرخی

-     خشکی

-     خارش

-     پاره شدن

-     مشکلات بینایی

پنگوکولا نیازی به درمان ندارد مگر اینکه باعث ناراحتی شما شود. در این حالت، ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی درمانی شما ممکن است قطره‌های چشمی یا مرهمی برای تسکین تجویز کند. اگر به‌اندازه کافی بزرگ شود تا بتواند بینایی شما را تحت تأثیر قرار دهد، ممکن است نیاز باشد که جوش زخم برداشته شود.

جسم خارجی

همیشه این احتمال وجود دارد که چیزی در چشم شما گیرکرده باشد، حتی اگر کاملاً قادر به دیدن آن نباشید با استفاده از موارد زیر می‌توانید شی را حذف کنید:

درحالی‌که پلک خود را باز نگه می‌دارید، با استفاده از قطره چشمی اشک‌آور یا محلول نمکی، شی را از پلک زیرین خود خارج کنید اگر می‌توانید آن را روی قسمت سفیدچشم خود ببینید، از یک سواب پنبه‌ای مرطوب استفاده کنید

اگر به نظر نمی‌رسد که هیچ‌یک از این تکنیک‌ها کار بزرگی انجام داده باشند، به دیدن ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی خود بروید. آن‌ها می‌توانند با خیال راحت جسم را بردارند یا به شما کمک می‌کنند بفهمید چه چیزی در چشم شما وجود دارد.