۰ نفر

مزایای علمی ویتامین C برای سلامتی

۲۴ فروردین ۱۴۰۰، ۱۵:۰۵
کد خبر: 520231
مزایای علمی ویتامین C برای سلامتی

ویتامین C می‌تواند به سیستم ایمنی بدن شما کمک کند تا ازعفونت برخی باکتری‌ها و ویروس‌ها جلوگیری کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، مصرف ویتامین C به اندازه کافی ضروری است، زیرا می‌تواند خطر سکته مغزی را کاهش دهد. استفاده موضعی از ویتامین C برای روشن شدن پوست وتحریک کلاژن سازی مفید است.

ویتامین C به عنوان اسیداسکوربیک شناخته می‌شود که برای فرآیندهای مختلف دربدن ازجمله: استخوان سازی، کلاژن وعضله سازی استفاده می‌شود. برای بهبود و ترمیم زخم و جراحات نیز قابل استفاده است. گر چه بدن انسان به خودی خود ویتامین C تولید نمی‌کند به همین دلیل شما باید با مصرف منابع غذایی آن را دریافت کنید.

دراینجا 5 مزیت ویتامین c نام برده شده وچگونگی پی بردن به میزان متناسب و کافی بودن آن در مصرف افراد آورده شده است:

ویتامین C می‌تواند به سیستم ایمنی بدن شما کمک کند

یک کارشناس تغذیه می‌گوید: برخی شواهد محدود وجود دارد که نشان می‌دهد دوزهای زیاد ویتامین C باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و به مقابله با سرماخوردگی و سایر عفونت ها کمک می‌کند. یک دوز اضافی ویتامین C درحدود 200 میلی گرم است.مطالعات وشواهد بسیارکمی وجود دارد اما مصرف بیشتر ویتامین C برای هرفرد درهنگام بیماری احتمال خطر وریسک بالایی دارد.

مقاله منتشر شده در ژورنال موادمغذی در سال2017 یادآوری می‌کند که برخی از سلول های سیستم ایمنی بدن برای انجام کارهای خود به ویتامین C احتیاج دارند. به این معنی که ذخیره مقادیر زیاد ویتامینC _حدود 100 تا 200 میلی گرم درروز_ می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

علاوه براین کمبود ویتامین C می‌تواند خطر ابتلا به برخی از باکتری ها و ویروس‌ها را افزایش دهد. همانطور که گفته شد هیچ مدرکی وجود ندارد که ویتامین C ازسرما خوردگی جلوگیری کند.

ویتامینC یک آنتی اکسیدان است که می‌تواند از آسیب سلولی جلوگیری کند

به گفتی متخصصان تغذیه ویتامینC یک آنتی اکسیدان است که اثرات مخرب رادیکال های آزاد را محدود می‌کند. رادیکال های آزاد ترکیباتی هستند که هم دراثر فرآیند های طبیعی سلول و هم درمنابع خارجی مانند آلودگی یادود سیگار تولید می شوند.اگر در بدن شما بیش ازحد رادیکال های آزاد تجمع کند منجربه عاملی به نام استرس اکسیداتیو می‌شود که باپیری وشرایط سلامتی مرتبط است و باعث بروز بیماری های زیر می‌شود:

  • آرتریت روماتئید که نوعی از آرتریت خود درمان است که باعث تورم و درد مفصل میشود
  • سرطان
  • بیماریهای قلبی عروقی مانند فشارخون بالا
  • بیماری های نورودژنراتیو مانند مانند بیماری آلزایمر، پارکینسون و مولتیپل اسکلروزیس.

آنتی اکسیدان ها مانند ویتامینC می تواننداز تجمع رادیکال های آزاد جلوگیری کنند. پیش از اینکه متخصصان بتوانند به صراحت مکمل های آنتی اکسیدانی را به عنوان درمان های پیشگیرانه برای برخی از این شرایط مرتبط بارادیکال های آزاد تولید کنند، تحقیقات بیشتری لازم است.

ویتامینC میتواند خطر سکته مغزی را کاهش دهد

به لطف نقش موثر ویتامینC به عنوان آنتی اکسیدان این ویتامین درسلامت قلب نیز نقش موثردارد.افرادی که ویتامینC زیادی مصرف می کنند، از 45 میلی گرم به طور متوسط تا 1167 میلی گرم درروز کمتردچارسکته مغزی می شوند.افرادی که بین 200 میلی گرم تا550 میلی گرم درروز ویتامین C مصرف می کنند کمترین ریسک ابتلابه سکته مغزی را داشتند.

گرچه محققان مطمئن نیستندکه دقیقا چگونه ویتامینC خطر سکته را کاهش می‌دهد امامعتقدند که ممکن است به دلیل توانایی ویتامین C درکاهش فشار خون و کاهش التهاب باشد.

ویتامین C میتواندبرای پوست نیزمفید باشد

براساس یک مطالعه مشخص شد که پوست طبیعی حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است زیرا که دونقش مهم در سلامت پوست دارد:کمک به تولید کلاژن وجلوگیری از آسیب های خورشید.

ویتامین C می‌تواند به تحریک تولید کلاژن در پوست کمک کند.کلاژن پروتئینی است که ساختار و کشش پوست را بهبود می بخشد. باافزایش سن ، انسان کلاژن کمتری تولید می‌کند درنتیجه چین وچروک وخطوط ریزروی پوست ایجاد می‌شود. استفاده موضعی از ویتامینC می‌تواند به بازسازی کلاژن ازدست رفته کمک کند.

ویتامین C همچنین اکسیدان های ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش را که به جلوگیری از آسیب خورشید کمک می‌کند را از بین می برد. اشعه ماورابنفش باعث پیری زودرس پوست ودر نتیجه ایجادچین وچروک، هایپرپیگمانتاسیون وافتادگی پوست می‌شود.ویتامین C همچنین می‌تواند تولید ملانین_رنگدانه ای که باعث لکه های تیره روی پوست می‌شود_رامهارکند.

ویتامینC به جذب آهن کمک می‌کند

ویتامین C به جذب آهن هم  کمک می‌کند.نوعی آهن که درغذاهای گیاهی مانند سبزیجات برگ دار، آجیل وغلات وجوددارد.آهن برای حفظ خون سالم ضروری است زیرا یکی از اجزای اصلی هموگلوبین است.هموگلوبین پروتئینی است که در گلبول های قرمز خون وجوددارد و اکسیژن را به سلول ها و اندام ها منتقل می‌کند.وقتی کسی دچار کمبود آهن است به بیماری کم خونی مبتلا می‌شود که باعث ضعف وخستگی می‌شود.

ازآنجاکه ویتامین C به جذب آهن کمک می‌کند، افراد کم خون ممکن است از مکمل های آهن همراه با مکمل های ویتامین C یامنبع دیگری از ویتامین C مانند یک لیوان پرتغال استفاده کنند.

چه مقدار ویتامین C نیازدارم؟

میزان ویتامین C مورد نیاز شما بسته به سن شمامتفاوت است.خطرات زیادی درارتباط بامصرف بیش ازحد ویتامین C وجود ندارد زیرا این یک ویتامین محلول درآب است .به این معناست که هرمقدار اضافی به راحتی ازطریق ادرار ازبدن دفع می گردد.

یک استثنا وجود دارد، افراد مبتلا به بیماری هموکروماتوز هستند که سطح آهن آنها بیش ازحد زیاداست.ویتامین C باعث افزایش جذب آهن درروده می‌شود.آهن بیش ازحد ذخیره شده در بدن می‌تواند باعث سیروز، نارسایی قلبی، نارسایی اعضای دیگرودیابت شود.

بیشترمردم با مصرف بیش ازحد ویتامین C مشکلی ندارند اما اگر علائم زیر را دارید بهتر است با پزشک مشورت کنید :

  • اسهال
  • حالت تهوع
  • کرامپین

ازکجا می توان ویتامین  C دریافت کرد؟

منابع غذایی کامل ویتامین C، مرکبات هستندبسیاری از میوه ها و سبزیجات نیز منابع خوبی هستند.

منابع غنی از ویتامین C عبارتنداز:

  • فافل دلمه ایی
  • توت فرنگی
  • پرتقال
  • کلم بروکلی
  • اسفناج