۰ نفر

10استان در اولویت طرح اقدام ملی مسکن

۴ آبان ۱۳۹۸، ۶:۰۷
کد خبر: 390224
10استان در اولویت طرح اقدام ملی مسکن

وزیر مسکن و شهر‌سازی می‌گوید: با توجه به تجربه‌ای که در کرمان داشتیم تصمیمی که نهایی خواهد شد این است که به تعدادی از افراد به‌صورت گروهی زمین واگذار شود یا در بخش‌هایی زمین به شرکت‌های سازنده‌ای که عموماً بخش خصوصی هستند واگذار شود تا بتوانند ساخت و ساز را آغاز کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، اسلامی گام دوم طرح اقدام ملی را بعد از کرمان، استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد و افزود: پایلوت دوم طرح اقدام ملی مسکن در سیستان و بلوچستان و در روزهای آینده آغاز خواهد شد. با آغاز ثبت‌نام در سیستان و بلوچستان و اتمام آن بتدریج این اقدام به سایر شهرهای کشور تسری خواهد یافت.

 اعلام سامانه نام‌نویسی در 10 استان

به‌گزارش خبرگزاری فارس، محمود محمودزاده سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز با یادآوری اینکه ثبت‌نام اولیه مسکن ملی در شهر کرمان برای تست سامانه در شهریور ماه انجام شد، اظهار کرد: تمام مشکلات و نواقص موجود در سامانه برای ثبت‌نام برطرف شده و نام‌نویسی از متقاضیان مسکن ملی در 10 استان کشور از آبان ماه جاری آغاز و به‌مرور استان‌های دیگر با فراهم شدن شرایط لازم در پروسه ثبت‌نام قرار می‌گیرند.

بنابراین گزارش، طبق گفته‌های یک منبع آگاه در وزارت راه و شهرسازی 3 استان قم، سیستان و بلوچستان و همدان گزینه‌هایی هستند که پس از اعلام رسمی سامانه ثبت‌نام از سوی وزارت راه و شهرسازی و با در نظر داشتن چهار شرط لازم از سوی متقاضیان نام‌نویسی آغاز خواهد شد.

این گزارش می‌افزاید: وزارت راه و شهرسازی هنوز آدرس سامانه را اعلام نکرده است و در حال کار کردن روی این سامانه است.

سهمیه تهران

محمود محمودزاده در خصوص این طرح و ثبت‌نام متقاضیان برای تهران گفته بود که هر استانی که شرایط لازم برای ثبت‌نام مسکن ملی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته باشد از سوی اداره کل و شهرسازی آن استان اعلام شود. این اقدام برای آنها اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این برنامه به اداره کل راه و شهرسازی استان تهران ابلاغ شده و میزان سهمیه مشخص شده است گفته بود که اداره کل راه و شهرسازی استان تهران مشخص کرده است که در شهرهای جدید و کدام شهرهای استان تهران چه تعداد قرار است طرح مسکن ملی احداث شود بنابراین به محض اینکه اداره کل راه و شهرسازی اعلام آمادگی کند ثبت‌نام در استان تهران نیز آغاز می‌شود.

تسریع در اختصاص زمین به طرح ملی مسکن

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اینکه اختصاص زمین به پروژه‌های اقدام ملی مسکن باید با سرعت انجام شود گفت: تعیین تکلیف پروژه‌های دارای مشکل حقوقی مسکن مهر در اولویت است.

به‌گزارش روابط عمومی سازمان ملی زمین و مسکن، علی نبیان با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی، سبدی از سیاست‌ها و اقدامات را پیش‌بینی کرده که نتیجه همه آنها کمک به خانه‌دار شدن اقشار مختلف است، گفت: تا پایان امسال ۴۱ هزار واحد مسکونی در کشور تکمیل می‌شود.

واگذاری‌های مسکن مهر

وی در حاشیه نشست پیگیری اتمام پروژه‌های باقیمانده مسکن مهر افزود: یکی از دغدغه‌های اساسی ما در وزارت راه و شهرسازی و سازمان ملی زمین و مسکن به‌عنوان متولی طرح مسکن مهر، موضوع، فوریت اتمام پروژه‌های مسکن مهر فاقد مشکل حقوقی تا پایان سال ۹۸ است که در این رابطه از مجموع یک میلیون و ۱۹۰ هزار واحد مسکن مهر در کشور، از سال ۱۳۹۲ تاکنون یک میلیون و ۱۰۴ هزار واحد در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر به اتمام رسیده و یک میلیون و ۵۳ هزار واحد از این تعداد نیز به متقاضیان تحویل شده است.

وی تأکید کرد: دقت در آماردهی و تحلیل درست اطلاعات سامانه مسکن مهر و رصد و پایش منظم این سامانه در سطح کارشناسی و مدیریتی از دیگر تدابیری است که می‌تواند باعث سرعت بخشیدن و شفافیت بیشتر در اتمام این پروژه‌ها باشد.