۰ نفر

نمایشگاهی برای محیط زیست، بدون حضور محیط زیستی ها!

۹ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۰۷
کد خبر: 616098
نمایشگاهی برای محیط زیست، بدون حضور محیط زیستی ها!

عدم‌حضور سازمان محیط زیست به عنوان متولی محیط زیست کشور از جمله نکات منفی قابل‌توجه در برگزاری نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، سومین نمایشگاه بین‌المللی پسماند، بازیافت، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته و نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست به‌طور همزمان و در سالن‌های مجزا در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حال برگزاری است. همزمانی برگزاری ۲ نمایشگاه به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد که کنار بازدید از نمایشگاه محیط زیست, امکان بازدید از آخرین تکنیک‌ها و فناوری‌ها در حوزه پسماند را که یکی از مهم‌ترین شاخه‌های محیط زیست است نیز داشته باشند.

1

برگزاری نمایشگاه امکان عرضه محصولات و ارائه روش‌های نوین در حوزه‌های مختلف محیط زیست را در اختیار شرکت‌های داخلی قرار داده و زمینه را برای همکاری‌های خارجی نیز مهیا کرده است، چرا که برگزاری این نمایشگاه‌ها در سطح بین‌المللی سبب شده است علاوه بر نماینده‌های شرکت‌ها و هولدینگ‌های سرمایه‌گذاری داخلی, نمایندگانی هم از شرکت‌های اروپایی و آسیای شرقی در نمایشگاه حضور یابند و علاوه بر آشنایی با پیشرفت‌های شرکت‌های ایرانی در حوزه محیط زیست, درباره ظرفیت سرمایه‌گذاری در ایران نیز تحقیق کنند.

نمایندگان شرکت‌های خارجی بیشتر علاقه‌مند به فناوری‌های استفاده مجدد از پسماند بودند و ایران را بازاری بکر برای سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های پاک می‌دانستند.

نکته حائز اهمیت در این نمایشگاه تعدد دستگاه‌های صنعتی در زمینه تصفیه آب, بازچرخانی آب و استفاده از پساب کارخانه‌ها و روش‌های مختلف پسماند بود که نشان می‌داد دانشجویان و صنعتگران ایرانی در این حوزه‌ها از ارائه روش و مقاله فراتر رفته‌‌اند و ظرفیت عملی کردن این ایده‌ها و ساخت دستگاه‌های صنعتی در تعداد انبوه را دارند.

2

برگزاری 16 کارگاه آموزشی علوم محیط زیستی توسط اساتید مجرب کنار غرفه‌ها در نمایشگاه پسماند, از نکات مثبت قابل توجه در برگزاری این نمایشگاه‌ها بودند.

برگزاری نمایشگاه خالی از ایراد نبود و عدم حضور شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه محیط زیست و تعدد غرفه‌های خالی در هر دو نمایشگاه محیط زیست و پسماند, شدیداً به چشم می‌آمد، همچنین با وجود تعدد موضوعات و شاخه‌ها در زمینه محیط زیست, تمرکز شرکت‌هایی که حضور یافته بودند تنها در چند موضوع محدود استفاده از پساب, تصفیه آب و..., بود که با توجه به گستردگی حوزه محیط زیست, این مورد نیز نکته منفی دیگری در کارنامه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست محسوب می‌شود.

نکته دیگری که در برگزاری این 2 نمایشگاه وجود دارد, عدم تأیید نمایشگاه محیط زیست از جانب سازمان حفاظت محیط زیست است؛ نام و لوگوی سازمان حفاظت محیط زیست در پوستر سومین نمایشگاه بین‌المللی پسماند, بازیافت، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته به چشم می‌خورد و حسن پسندیده, مدیرکل دفتر پسماند سازمان محیط زیست در افتتاحیه این نمایشگاه شرکت کرد اما در مقابل, در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست اثری از سازمان و یا نمایندگان آن دیده نشد.

3

روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده است که این عدم حضور به‌علت عدم دعوت از نمایندگان سازمان برای شرکت در این نمایشگاه بوده است. سازمان محیط زیست برنامه دارد تا با هدف ارائه آخرین اقدامات سازمان‌های مردم‌نهاد و همچنین تولیدات محیط زیستی صنایع داخلی و خارجی, نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست را در نیمه اول خردادماه سال 1401 برگزار کند.

در گفت‌وگویی با نمایندگان و مسئولین شرکت‌های حاضر در نمایشگاه محیط زیست و نمایشگاه پسماند؛ عدم اعتماد سرمایه‌گذاران به تکنولوژی داخلی, تحریم و نوسانات بازار ارز, مافیای تولید و واردات تکنولوژی‌های روز محیط زیستی, عدم ارتباط صحیح بین شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعتگران و طولانی و دشوار بودن روند انعقاد قرارداد میان دانش‌بنیان‌ها و نهادهای دولتی سرمایه‌گذار را از جمله چالش‌های موجود در زمینه تولید فناوری‌های محیط زیستی در کشور عنوان کردند.

4

شرکت‌کنندگان ایراداتی را نیز به نحوه تحویل غرفه‌ها وارد کردند و از اختلاف تعرفه زیاد بین غرفه‌های بین‌المللی و غرفه‌های داخلی ناراضی بودند.