۰ نفر

عضو کمیسیون بهداشت و درمان؛

یارانه دارو به جای تولیدکننده به دست مصرف کننده می رسد

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۷:۰۰
کد خبر: 635492
یارانه دارو به جای تولیدکننده به دست مصرف کننده می رسد

فاطمه محمدبیگی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان گفت: دولت باید یارانه‌های حمایتی را هم از تولید کنندگان دارو و هم برای مصرف کنندگان واقعی داروها مثل گروه‌های بیماران صعب العلاج و خاص به صورت ویژه در نظر بگیرد. این گروه‌ها باید به خوبی و دقت شناسایی شده و در سامانه قرار بگیرند و یارانه برای آنها اعمال شود.

اقتصادآنلاین - پرستو بهرامی‌راد؛ افزایش جمعیت و جلوگیری از افزایش قیمت دارو پس از حذف ارز ترجیحی، موضوعاتی است که اکنون در دستورکار کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی قرار دارد. عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مورد قانون مجلس برای افزایش جمعیت گفت: قانون مجلس در خصوص افزایش جمعیت مشخص است. همه کشورهای دنیا زمانی که در موضوع خاصی احساس خطر کنند، قطعاً سرمایه‌گذاری در آن بخش خاص را افزایش می‌دهند. 

محمدبیگی با بیان اینکه ایران در حوزه جمعیت دچار چالش اساسی و ابر بحران است، توضیح داد: طبیعی است که ارائه رایگان وسایل پیشگیری از بارداری حذف شود اما کمبودی در عرضه این لوازم وجود نخواهد داشت و تنها اتفاقی که می‌افتد این است که دیگر توزیع رایگان نخواهیم داشت.

وی افزود: اما تدوین آیین نامه چگونگی دسترسی برای موارد خاص کاملاً در اختیار وزارت بهداشت است و این وزارت‌خانه می‌تواند وسایل پیشگیری را به دست گروه‌های هدف برساند.  

نماینده قزوین در مورد افزایش قیمت دارو با حذف ارز تخصیصی اظهار کرد: در خصوص قیمت دارو باید حوزه رصد آنلاین، ایجاد داشبورد مدیریتی، استفاده از سامانه‌هایی مثل تیتک، ارتقای حوزه سلامت الکترونیک، حوزه اقتصاد دیجیتال و بازرسی‌ها بهترین راه‌حل‌ها برای جلوگیری از نابسامانی در بازار دارو است. وزارت بهداشت باید در این خصوص قدمی بردارد تا بتواند کنترل کند.

محمدبیگی خاطرنشان کرد: دولت باید حتماً یارانه‌های حمایتی را هم از تولید کنندگان دارو و هم برای مصرف کنندگان واقعی داروها مثل گروه‌های بیماران صعب العلاج و خاص به صورت ویژه در نظر بگیرد.