۰ نفر

رییس فراکسیون دیپلماسی سلامت مجلس مطرح کرد؛

شکاف نگران‌ کننده عرضه و تقاضای کار در کشور / رشد ۹۳درصدی اشتغال در بخش خدمات

۲۰ تیر ۱۴۰۰، ۱۰:۴۷
کد خبر: 544050
شکاف نگران‌ کننده عرضه و تقاضای کار در کشور / رشد ۹۳درصدی اشتغال در بخش خدمات

زهرا شیخی با اشاره به این واقعیت که هم زمان با کاهش اشتغال مولد، جمعیت شاغل در بخشهای خدمات کشور به طرز چشمگیری افزایش یافته، گفت: جذب ۱/۷۴ درصدی دانش آموختگان سطوح عالی تحصیلی در بخش خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی، نشان می‌دهد که هنوز بخشهای مولد اقتصادی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی جاذبه‌ای ندارد.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛  نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به ضرورت حل مشکل بیکاری به عنوان یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم از مسئولان و تصمیم سازان کشور گفت: واقع آن است که اتمسفر کلی بازار کار در کشورمان با نارسایی‌های فراوانی مواجه شده است. بخش مهمی از این مشکلات نیز ناشی از استفاده نکردن از همه ظرفیت‌های موجود نیروی انسانی و فقدان توزیع عادلانه ظرفیت‌های شغلی است. ضمن اینکه بررسی روند افزایش جمعیت و نیروی انسانی کشور در سال‌های اخیر نشان می‌دهد شکاف شدیدی بین عرضه و تقاضای کار شکل گرفته است که تداوم آن خطرناک است.

شیخی در تبیین چشم‌انداز پیش روی معیشت خانواده‌های ایرانی گفت: بر اساس ارزیابی‌های کارشناسی، شکاف میان عرضه و تقاضا در بازار کار به دلیل نداشتن برنامه‌های جامع اشتغالزایی هر سال عمیق تر شده است. بنابراین پیش‌بینی می‌شود، اگر در زمینه ایجاد فرصتهای اشتغال مولد، اقدامات اساسی صورت نگیرد در سال‌های پیش رو بر جمعیت بیکاران و متعاقب آن بر حجم مشکلات افزوده خواهد شد.

رییس فراکسیون دیپلماسی سلامت مجلس افزود: از یک طرف شیوع انواع بیکاری از جمله، بیکاری فصلی، بیکاری ساختاری، بیکاری پنهان، همچنین وجود پدیده کم کاری و... مشکلات عدیده‌ای ایجاد کرده و از سوی دیگر فعالیت تعداد قابل توجهی از شاغلان دربیش از یک شغل به دلایل متعدد، باعث شیوع گسترده معضل بیکاری در کشور شده است. مبتنی بر این توضیحات است که معتقدم، ضروری است از منظر تخصصی و عالمانه این مشکل اساسی و ملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و راهکارهای منطقی برای برون رفت از این چالش‌ها ارائه شوند.

این نماینده با اشاره به قرار گرفتن کشور در آستانه تحولات تازه در بخش اجرا یادآور شد: در شرایطی که موضوعات اقتصادی و معیشتی در راس مطالبات عمومی مردم از دولت جدید قرار دارد، دولت جوان انقلابی باید ضرورت بسیج عمومی برای کار و تلاش فراخور با نیازهای توسعه کشور را تبیین و برنامه‌ریزی‌های عملیاتی برای تحقق این اهداف و برنامه‌ها را تدارک ببیند.

پیشی گرفتن جمعیت مصرف‌کنندگان بر تولیدکنندگان

شیخی ضمن تبیین برخی گزاره‌های اثرگذار در مسیر توسعه و پیشرفت گفت: واقع آن است که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، نه تنها افزایش جمعیت مصرف‌کننده بر جمعیت تولید‌کننده پیشی گرفته، بلکه گرایش جمعیت کل وجمعیت فعال نیز به سکونت در مناطق شهری بوده است. خطری که می‌توان آن را یکی از چالش‌های اساسی پیش روی توسعه کشور دانست.

 او در ادامه افزود: از سوی دیگر، هم زمان با کاهش اشتغال مولد در کشور، جمعیت شاغل در بخش‌های خدمات به طرز چشمگیری افزایش یافته است، به طوری که در نتیجه رشد ۹۳ درصدی آن طی سال‌های اخیر، سهم بخش خدمات از اشتغال کشور از ۹/۳۰ درصد به حدود ۵/۴۴ درصد رسیده است. گفتنی است در ایام کرونا بیشترین آسیب متوجه همین قشر شده است.

رییس فراکسیون دیپلماسی سلامت مجلس اظهارکرد: از طرفی جذب ۱/۷۴ درصدی دانش آموختگان سطوح عالی در بخش خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی، نشان می‌دهد که هنوز بخشهای تولید‌کننده کالا برای فارغ التحصیلان دانشگاهی جاذبه‌ای ندارد. دولت جدید باید متوجه باشد مشکل اساسی بیکاری در کشور عمدتا متوجه جمعیت جوان جویای کار است، به طوری که «گروه سنی ۲۴-۱۵» بخش عمده‌ای از بیکاران را تشکیل می‌دهد.

نماینده مردم اصفهان درمجلس با اشاره به ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت‌های استان‌های مختلف در مسیر توسعه کشور یادآور شد: در این بین استان اصفهان دارای معادن و صنایع بزرگی مثل فولاد است که می‌تواند به یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور به منظور جلب سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی تبدیل شود.

شیخی در پایان خاطرنشان کرد: در این استان صنایع بزرگی مثل فولاد، ذوب آهن، پتروشیمی و پالایشگاه وجود دارد.این ظرفیت‌ها در کنار ظرفیت بالای کشاورزی استان برای تولید اشتغال مولد بهترین فرصت‌ها را پیش روی مسئولان بخش اجرایی قرار می‌دهد تا با استفاده از آنها پروژه توسعه پایدار در استان را آغاز کنند.