۰ نفر

در واکنش به صحبت‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه؛

منابع مالی طرح دو فوریتی توزیع اقلام اساسی مشخص شده است/ منابع تخصیصی طرح نباید آثار سوء بر تورم و نقدینگی داشته باشد

۲ شهریور ۱۳۹۹، ۸:۱۶
کد خبر: 461834
منابع مالی طرح دو فوریتی توزیع اقلام اساسی مشخص شده است/ منابع تخصیصی طرح نباید آثار سوء بر تورم و نقدینگی داشته باشد

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در واکنش به اظهارات نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه که اشاره کرده دولت، بودجه ای برای اجرای طرح توزیع اقلام اساسی ندارد، می‌گوید که مجلس، منابع لازم برای اجرای این طرح را نیز در قالب تبصره‌های بودجه وسایر موارد تدارک دیده است تا دولت مشکلی در خصوص تامین منابع لازم نداشته باشد.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ محمدمهدی مفتح با اشاره به مواردی که کمیسیون برنامه و بودجه در فرآیند بررسی این طرح مورد توجه قرار داده می گوید: اگر منظور آقای نوبخت طرحی است که در کمیسیون برنامه و بودجه در حال بررسی است، ما منابع مالی مورد نیاز این طرح را نیز مشخص کرده ایم و طرح را بطور کامل با تعیین موارد بودجه ای آن راهی صحن خواهیم کرد تا مشکلی در زمینه تامین منابع برای دولت ایجاد نشود.

 نماینده مردم تویسرکان در مجلس در ادامه گفت: همچنین برای تامین این منابع تلاش شده تا به گونه ای تصمیم سازی شود که در راستای سیاست گذاری های کلان کشور باشد، یعنی به افزایش افسارگسیخته نقدینگی منجر نشود و اثرات تورمی نامطلوبی نیز نداشته باشد. با توجه به این پارامترها اعضای کمیسیون پیشنهادات و دیدگاه های خود را مطرح کرده اند. کمیسیون در حال بررسی تمام جوانب موضوع است و در صورتی که در نهایت قرار به ارائه این طرح به صحن علنی شود، با مورد توجه قرار دادن تمام ابعاد و زوایای ممکن این کار صورت خواهد گرفت.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به رویکرد کلی مجلس نسبت به این طرح، خاطرنشان کرد: من تصور می کنم با توجه به اینکه حل مشکلات معیشتی مردم در راس اهداف کلان مجلس یازدهم قرار دارد و با عنایت به اهدافی که طرح تعقیب می کند، رویکرد کلی مجلس یازدهم به طرح مثبت باشد. منتها باید بتوانیم اهداف مورد نظر را بدرستی در قالب مواد و تبصره های این طرح بگنجانیم و نقشه راه عملیاتی شدن آنرا بگونه ای تصویرسازی کنیم که باری از دوش اقشار محروم جامعه بردارد در عین حال دولت را نیز تحت فشار بودجه ای قرار ندهد.

مفتح در ادامه تاکید کرد: طرح بدنبال این است که اقلام اساسی و ضروری هفت دهک پایینی جامعه را در اختیار آنها قرار دهد، این یک واکنش درست به تکانه های معیشتی و و تورمی شدیدی است که در فضای اقتصادی ایجاد شده و باعث شده تا برخی خانواده ها در تهیه نیازهای طبیعی و ضروری خود با مشکل روبه رو شوند. گزارش های زیادی داریم که برخی اقشار قادر به استفاده از گوشت یا مواد لبنی نیستند؛ این گزارش ها مبتنی بر آمارهای مستند نهادهای آماری قابل اعتماد بدست آمده و نمی توان نسبت به آنها بی توجه بود.

او ادامه داد: به هرحال یکی از وظایف حاکمیت و نظام سیاسی اتخاذ تدابیر مناسب در زمان بروز بحران های اقتصادی و معیشتی است. این مواد ویتامینی و پروتئینی در رشد درست کودکان ایرانی اثرگذار است و داشتن کودکانی سالم برای پیشرفت و آینده کشور حیاتی است. حالا در این شرایط که برخی خانواده ها در تامین این ملزومات با مشکل مواجه شده اند، وظیفه نظام سیاسی است که به کمک این اقشار بیاید.

نماینده مردم تویسرکان همچنین گفت: هرچند ظاهر این طرح ممکن است، شبیه کوپن های نوستالژیک دهه 60 باشد، اما با توجه به تغییرات نوینی که در مناسبات ارتباطی و فناورانه در کشور و جهان ایجاد شده، برای اجرای این طرح، روش های پیشرفته ای با استفاده از کارت های دیجیتالی بانکی در پیش گرفته خواهد شد که هم شفاف تر باشد و هم ردیابی آن ساده تر شود. ضمن اینکه امروز دامنه وسیعی از فروشگاه های زنجیره ای، سردخانه ها، تعاونی ها و... در سراسر کشور به راحتی می توانند این اقلام اساسی را بصورت مویرگی تا دورترین نقاط کشور توزیع کنند.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: ما در اوایل انقلاب و در آن شرایط دشوار، به راحتی توانستیم، نیازهای معیشتی مردم را تامین کنیم؛ امروز که شرایط کلی مان از سالهای ابتدایی انقلاب به مراتب مطلوب تراست، شک نکنید بسیار بهتر می توانیم  این اقلام مصرفی را به دست مردم برسانیم. البته در جریان تامین منابع مورد نیاز برای این طرح نیز باید توجه داشت که از هر منبع مالی نمی توان و نباید استفاده کرد. در واقع باید نوع خاصی از منابع بودجه ای را بکار بگیریم که آثار سوء بر تورم و نقدینگی و در کل شاخص های اقتصادی نداشته باشند.

مفتح در پاسخ به این پرسش که یکی از نگرانی های جدی منتقدان این طرح رانت ها و ویژه خواری های احتمالی است که معمولا در جریان اجرای یک چنین طرح هایی برای برخی افراد و جریانات ایجاد می شود، گفت: این دغدغه درستی است و اساسا نمایندگان هم چنین نکاتی را مورد توجه قرار می دهند.  مسلما این نقاط ضعف را در جریان این طرح مورد توجه قرار می دهیم تا راه هایی که از طریق آن ممکن است منافع نامشروع و یا رانتی برای عده ای بوجود آید، مسدود شود. در این میان، استفاده از سامانه های ارتباطی دیجیتالی و کارت های بانکی الکترونیکی درجه شفافیت طرح را تا حد زیادی بالا می برد.