۰ نفر

نه به ودیعه مسکن برای نمایندگان مجلس

۷ خرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۴۳
کد خبر: 442136
نه به ودیعه مسکن برای نمایندگان مجلس

جمعی از منتخبان مجلس یازدهم با راه اندازی پویشی بنا دارند تا از دریافت ودیعه مسکن مجلس خودداری کرده و مبلغ یادشده را در قالب صندوقی برای گره گشایی از مشکلات ازدواج و مسکن جوانان تجمیع کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، پویش داوطلبانه عدم دریافت تسهیلات مسکن از سوی جمعی از منتخبان مجلس یازدهم، می تواند آغاز یک حرکت جدید در کاهش فاصله میان مردم و وکلایشان در خانه ملت تلقی شود.

این پویش از توییت روزهای اخیر مالک شریعتی منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم کلید خورد که در آن نوشته بود: «هیئت رییسه مجلس ۱۰ برای ودیعه/اجاره مسکن نمایندگان دوره۱۱ مبالغی را مصوب کرده. در جلسه ۱ماه قبل فرمی دادند که امضا نکردم و استفاده نخواهم کرد. به همکاران عزیزی که نیاز ندارند پیشنهاد میکنم با تجمیع این مبالغ، پایه گذار صندوقی در مجلس برای اشتغال، ازدواج و مسکن جوانان شویم. طبق آنچه شفاهی گفتند، هر نماینده میتواند هرماه مبلغ ۱۱میلیون تومان برای هزینه اجاره مسکن (قابل افزایش سالانه) دریافت کند یا ۴۸ ماه آن را یکجا بصورت ودیعه "بلاعوض" (ثابت و بدون افزایش) دریافت نماید. البته گفتند مبلغ نهایی برای اجرایی شدن باید به تصویب هیات رییسه مجلس یازدهم برسد.»

* آغاز یک پویش، آغاز یک شفافیت

در این مورد زهره الهیان منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم ، از راه‌اندازی پویش داوطلبانه عدم دریافت تسهیلات مسکن نمایندگان مجلس یازدهم خبر داد و اظهار داشت: جمعی از نمایندگان مجلس پویشی برای عدم دریافت تسهیلات مسکن تشکیل داده‌اند.

وی افزود: طی این حرکت نمادین که آقای مالک شریعتی پیشنهاد دهنده آن بوده است، بنا داریم برای تسهیل ازدواج جوانان و همچنین در راستای اعطای تسهیلات مسکن قدمی برداریم.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: در واقع سعی شده است این پویش پایه گذار صندوقی باشد که با توجه به قانون تسهیلات ازدواج جوانان تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون تعدادی از نمایندگان تهران برای پیوستن به این پویش اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: با توجه به اینکه نمایندگان تهران ممکن است از مسکن برخوردار باشند، بنابراین تعدادی از این منتخبان تهران به این پویش پیوسته‌اند که تعداد آنها در حال افزایش است.

مالک شریعتی، زهره الهیان، الیاس نادران، اقبال شاکری، فاطمه قاسم پور، احسان خاندوزی، مجتبی رضاخواه، عبدالحسین روح الامینی و زهره سادات لاجوردی ‌‌‌‌از جمله منتخبانی هستند که به این پویش پیوسته‌اند و انتظار می‌رود که نمایندگان دیگری نیز به آن بپیوندند.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

**دریافت تسهیلات در صورت تمکن غیراخلاقی است

در پاسخ مثبت به این پویش اقبال شاکری دیگر منتخب تهران در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود نوشت: اینجانب این تسهیلات را دریافت نمی‌کنم و اساسا در صورت تمکن مالی جهت اجاره یا خرید ملک نه تنها انصراف آن فضیلتی نیست بلکه گرفتن این تسهیلات را غیر اخلاقی و غیر شرعی می‌دانم.

الیاس نادران نیز با استقبال از پیوستن به این پویش اعلام کرد که نیازی به هزینه مسکن ندارد و بابت آن پولی نخواهد گرفت. وی البته نوشت: مجلس ۲۶۰ نماینده غیر تهرانی دارد که بسیاری تازه راهی بهارستان شده و ساکن تهران نبودند و از رسانه‌ها و افکار عمومی خواست تفاوت ها را ببینند و با درک آن به دیگران فشار ناروا نیاورند.

**خانه‌های سازمانی 300 متری مجلس را به ثمن بخس واگذار کردند

در همین مورد محمد مهدی زاهدی منتخب مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با تایید این مطلب گفت: شما نمایندگان تهران و برخی از شهرهای اطراف تهران را نبینید. نماینده ای که از شهرستان می آید نیازمند مسکن برای اسکان است و ودیعه‌ای برای اجاره یک خانه حداکثر 100 متری از سوی مجلس به آنان داده می‌شود و اگر مجلس خودش خانه های سازمانی داشت و در اختیار نمایندگان قرار می داد این هم وام داده نمی شد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم در پاسخ به این پرسش که چرا مسکن برای ساخت خانه‌های سازمانی اقدامی صورت نمی‌دهد، گفت:  مجلس در دوره های قبل تعداد زیادی خانه های سازمانی داشته است اما این ها را به ثمن بخس به تعدادی از نمایندگان آن دوره واگذار کرده‌اند که این یک اشتباه بود.

زاهدی می‌گوید که متراژ خانه‌هایی که مجلس شورای اسلامی در دوره‌های قبل داشته به 300 متر زیر بنا می‌رسیده است و می‌شد اکنون این خانه‌ها را تبدیل به سه واحد 100 متری کند.

** وقتی امکانات شخصی داریم چرا از امکانات مجلس استفاده کنیم؟

مرتضی آقا تهرانی یکی دیگر از منتخبانی که به این پویش پیوسته است  هم نوشت: خاطرم هست که در روزهای ابتدایی مجلس نهم در نامه‌ای در خصوص عدم استفاده از خودروی مجلس نوشتم: از آنجایی که با الاغ به مجلس نیامده و دارای خودروی سمند هستنم از گرفتن پژو پارس مجلس معذورم. وی معتقد است وقتی امکانات شخصی داریم چرا باید از امکانات مجلس استفاده کنیم؟

 مجتبی رضاخواه یکی دیگر از منتخبان تهران که به پویش نگرفتن ودیعه مسکن مجلس پیوسته است، نوشت انقلابی بودن و تلاش برای حل مشکل مردم را باید در عمل نشان داد و الا مسئولین لیبرال استاد شعار و وعده اند.

این منتخب مجلس یازدهم اعلام کرد که موافق است تا این مبالغ در صندوق قرض الحسنه جمع شود تا برای تشویق فرزندآوری یا وام مسکن جوانان تازه ازدواج کرده استفاده شود.

این پویش خود آغاز یک حرکت مبتنی بر شفافیت است و انتظار می‌رود اینگونه تحرکات در مجلس یازدهم تداوم یافته و به ایجاد شفافیت، عدالت و از بین رفتن رانت بینجامد.