۰ نفر

مطهری در نطق پیش از دستور:

ثبت اینستکس حاکی از اراده اتحادیه اروپا در حفظ برجام است

۱۴ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۵۶
کد خبر: 333694
ثبت اینستکس حاکی از اراده اتحادیه اروپا در حفظ برجام است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی مشروط کردن اجرای اینستکس به پیوستن ایران به FATF را دخالت در امور داخلی کشورمان دانست و افزود: این موارد دو موضوع جدا از هم بوده و نباید به هم پیوند داده شود و وزارت خارجه باید عکس‌العمل لازم را نشان دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت،  نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه، 14 بهمن ماه) در نطق پیش از دستور خود ضمن تبریک دهه مبارک فجر در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به ملت ایران و رهبر معظم انقلاب، گفت: جایگاه امروز ایران در دنیا و منطقه خاورمیانه قابل قیاس با قبل از انقلاب اسلامی نیست و امروز دنیا در اکثر تصمیمات جهانی و منطقه ای نمی تواند ایران را نادیده بگیرد در حالی که قبل از انقلاب ایران فرمان‌بر آمریکا بود و به حساب نمی‌آمد.

اسرائیل بعد از انقلاب اسلامی در مرزهای ساختگی خود محصور شده است

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: امروز حکومت جعلی اسرائیل که هواپیماهای آن در جنگ 1973 با مصر و سوریه در ایران سوختگیری می کرد و سودای نیل تا فرات را داشت در مرزهای ساختگی خود محصور شده و در کابوس به سر می برد.

وی در ادامه اضافه کرد: بالاتر از همه امروز اسلام در دنیا مطرح بوده و سخن از فراگیری آن است ضمن اینکه ایران در استقلال سیاسی سرآمد کشورهای جهان بوده چرا که خود برای خود تصمیم می گیرد و تابع سفیر آمریکا، انگلیس و غیره نیست و همچنین در عدم خودباختگی نسبت به فرهنگ غربی به استقلال فرهنگی رسیده است.

انقلاب اسلامی یک انقلاب پیامبرانه بود

مطهری در ادامه با بیان اینکه امروز فاصله رشد علمی ما با مغرب زمین به مراتب کمتر از این فاصله پیش از انقلاب اسلامی شده است، عنوان کرد: اعتماد به نفس ملت ایران در حوزه های مختلف به خصوص در صنعت هسته‌ای، دفاعی، فناوری نانو، پزشکی و مهندسی به دست آورده دستاورد کوچکی نیست.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران در ادامه تصریح کرد: بالاتر از اینها راه جدیدی است که انقلاب اسلامی پیش روی بشریت قرار داده چرا که این انقلاب یک انقلاب پیامبرانه بوده و با فطرت انسان ها سروکار دارد و سودای هدایت بشر به سوی سعادت را دارد لذا ما اسلام را یک حقیقت می دانیم نه یک مصلحت و حقیقتی است که تنها راه سعادت بشر است.

عدالت و آزادی در قالب اسلام نقطه تمایز انقلاب اسلامی با انقلاب‌ها در فرانسه و روسیه است

وی افزود: ملت ایران از چنان رشد اجتماعی و سیاسی برخوردار شده که هیچگاه دست از این دستاوردها به خاطر تنگی معیشتی که بیشتر ناشی از خباثت دشمن است بر نمی دارد همچنین مردم ایران به عظمت کاری که کرده اند آگاه بوده و آن را به هدف نهایی خود یعنی حکومت واحد جهانی به رهبری حضرت ولیعصر(عج) خواهند رساند.

مطهری در ادامه با تأکید بر اینکه همواره لازم است نگاهی به راه طی شده داشته باشیم و میزان سیر به اهداف را ارزیابی کنیم، اظهار داشت: روشن است هدف کلی ما طبق فرمایش امام(ره) اسلام بوده و هدف هایی مثل عدالت و آزادی در قالب مفاهیم اسلامی مورد نظر بوده است و همین است که انقلاب ما را از انقلاب کبیر فرانسه و انقلاب اکتبر 1917 روسیه متمایز می کند.

شکاف طبقاتی موجود در جامعه با عدالت اسلامی سازگار نیست

نایب رئیس مجلس دهم در ادامه با بیان اینکه قطعا در موضوع عدالت پیشرفت هایی داشته و از جمله می توانیم ادعا کنیم فاصله روستاها و شهرها از نظر برخورداری از امکانات رفاهی نسبت به پیش از انقلاب به طور محسوس کاهش یافته است، گفت: اما باید پذیرفت که شکاف طبقاتی موجود در جامعه که ناشی از ضعف مدیریت دولت ها از جمله در اجرای اصل 44 قانون اساسی و واگذاری بنگاه های اقتصادی به بخش خصوصی است، چیزی نیست که با عدالت اسلامی سازگار باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه انقلاب بیشتر در اثر تبعیض در تقسیم بیت المال و مناسب به انحراف کشیده شد، عنوان کرد: شهید مطهری(ره) چند روز بعد از پیروزی انقلاب فرمود اگر دولت ها به عدالت اجتماعی اهمیت ندهند انقلاب ما شکست خواهد خورد.

کارنامه قابل قبولی در موضوع آزادی داریم

مطهری در ادامه با بیان اینکه در موضوع آزادی در مجموع کارنامه قابل قبولی داریم اما باید بدانیم انقلاب ما از پایگاه اجتماعی محکمی برخوردار بوده و نیازی به برخی سخت گیری ها بر منتقدان و مخالفان به بهانه حفظ نظام نیست، یادآور شد: آیت الله مطهری(ره) در همان روزهای اول انقلاب فرمود از اسلام فقط با یک نیرو می توان دفاع کرد و آن آزادی دادن به افکار مخالف و پاسخگویی صریح به آن است.

نایب رئیس مجلس در ادامه مسأله مهم در شرایط امروز را مسأله وحدت دانست و افزود: به یاد داریم که وحدت کلمه ترجیع بند سخنان امام(ره) بود و حقا انقلاب ما با وحدت کلمه به پیروزی رسید و هیچ قشری نمی تواند پیروزی انقلاب را به خود نسبت دهد و به تعبیر فلاسفه، علت موجده شیء، علت مبقیه آن هم هست، همان طور که انقلاب اسلامی و جنگ را پشت سر امام(ره) با وحدت کلمه به پیروزی رساندیم امروز نیز باید با وحدت کلمه پشت سر رهبر معظم انقلاب حرکت کنیم.

فلسطین در سایه وحدت کشورهای اسلامی آزاد می‌شود

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم در ادامه با بیان اینکه ملتی که برای خدا قیام کرده شکست ندارد و ما با تلاش و مقاومت آمریکا و اسرائیل را به زانو درآورده و از شرایط فعلی عبور می کنیم، تأکید کرد: این وحدت را باید در جهان اسلام نیز جاری و ساری کنیم و فلسطین را در سایه وحدت کشورهای اسلامی آسان تر آزاد خواهیم کرد لذا باید از فرقه گرایی و بزرگ کردن موضوع شیعه و سنی به شدت پرهیز کرده و شعار ما باید اسلام باشد.

مطهری اضافه کرد: در سال های گذشته به خصوص بعد از تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری 96، وحدت کلمه به خصوص میان سیاسیون آسیب دید و مصلحان باید این آسیب را ترمیم کرده و باید به تقوا و خلوص نیت ابتدای انقلاب باز گردیم.

قضاوت نهایی درباره INSTEX بعد از اجرای آن صورت می‌گیرد

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه ثبت سازوکار مالی موسوم به ابزار حمایت از تبادلات تجاری اینستکس(INSTEX) از سوی 3 کشور آلمان، فرانسه و انگلیس با حمایت اتحادیه اروپا را حاکی از اراده اروپا برای حفظ برجام دانست و افزود: این اقدام از این نظر مثبت به نظر می رسد اما قضاوت نهایی زمانی است که ما اجرای آن را نظاره کنیم چرا که این گام اول است و اروپا باید به همه تعهدات خود طبق بیانیه ماه می 2018 وزرای خارجه ایران و سه کشور اروپایی عمل کند.

وی ادامه داد: اینکه در خبرها آمده بود که یکی از این وزرا اجرای این سازوکار را مشروط به پیوستن ایران به معاهده بین المللی FATF دانسته، نوعی دخالت در امور داخلی ایران بوده و وزارت خارجه باید عکس العمل مناسب نشان دهد چرا که نباید این دو موضوع را به هم پیوند داد، البته این سازوکار از نظر استقلال اروپا در مقابل آمریکا و از نظر تلاش برای شکست سلطه دلار برای اروپا نیز نافع است.

پیروزی حزب الله در صحنه سیاسی لبنان

مطهری همچنین با اشاره به تشکیل دولت لبنان بعد از 9 ماه، اظهار داشت: کارشناسان تشکیل دولت لبنان بعد از 9 ماه را پیروزی حزب الله در صحنه سیاسی لبنان ارزیابی کرده اند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: ملت ایران در روز 22 بهمن با حضور خود در راهپیمایی پاسخ روشنی به ترامپ و پمپئو خواهند داد./