۰ نفر

تاثیر اندک دور جدید تحریم‌ها بر اقتصاد و معیشت

۲۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۵:۱۷
کد خبر: 314114
تاثیر اندک دور جدید تحریم‌ها بر اقتصاد و معیشت

حدود یک هفته از آغاز دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌گذرد. قبل از آغاز این تحریم‌ها و پس از شروع آن اظهارنظرهای مختلفی در مورد آثار احتمالی آن مطرح شد. اما نکته ای که باید در نظر بگیریم این است که به هر حال تحریم‌های جدید بی‌تاثیر نیست و می‌تواند مشکلاتی را برای اقتصاد کشور و معیشت مردم ایجاد کند. البته می‌توانیم همین اثر کم را هم مدیریت کنیم.

ما به عنوان کشوری که سال‌های طولانی انواع و اقسام تحریم‌ها را تجربه کرده ایم، قطعا باید بتوانیم مدیریت خوبی بر این موضوع داشته باشیم. در واقع از آنجا که تجربه طولانی در تحریم‌ها داریم و آن را مدیریت کردیم، الان هم می‌توانیم مدیریت لازم را داشته باشیم. به عبارتی چنانچه عقلانیت، مدیریت خوب، همدلی و همراهی داشته باشیم، به راحتی می‌توانیم از این مرحله و از این تحریم‌ها گذر کنیم. این تحریم‌ها هم مرحله کوتاهی است و به هر حال این دوره هم می‌گذرد.  

این در حالی است که رییس جمهور آمریکا این هدف را دنبال می‌کرد که با فشارهایی که به کشورمان وارد می‌کند، زودتر از اینها ما را از پا دربیاورد، ولی حالا که می‌بیند این فشارها جواب نداده است، از کارها و اقداماتی که انجام می‌دهد، ناامید می‌شود.   

نکته دیگر این است که بخشی از تاثیرات منفی که در ماه‌های گذشته در اقتصاد و بازار به وجود آمد، ناشی از التهاباتی بود که از محل جنگ روانی تحریم‌ها برای مردم ایجاد شد. اما حالا آن جنگ روانی و التهابات تمام شده است و دیگر مشکلی وجود ندارد.

موضوع دیگر هم در مورد تاثیر دور جدید تحریم‌ها بر قیمت طلا و ارز است که به نظر می‌رسد تاثیر آنچنانی نباید داشته باشد و اگر هم داشته باشد تاثیر بسیار کمی خواهد بود. در ضمن مساله دیگر این است که خودمان هم در داخل کشور در مورد موضوعاتی مانند ارز و طلا برنامه نداشته ایم که باید فکری برای آن کنیم.

*عضو کمیسیون اقتصادی مجلس