۰ نفر

سخنگوی هیات رییسه مجلس در جمع خبرنگاران اعلام کرد:

تهیه طرح ۲۴ماده‌ای برون‌رفت از شرایط اقتصادی/ اخذ نظر مشورتی نمایندگان درباره این طرح در نشست فردا

۱۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۶
کد خبر: 282731
تهیه طرح ۲۴ماده‌ای برون‌رفت از شرایط اقتصادی/ اخذ نظر مشورتی نمایندگان درباره این طرح در نشست فردا

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی واگذاری طرح‌های عمرانی، اصلاح سیستم بانکی و اصلاح بودجه کشور را راهکار نمایندگان به دولت برای شرایط اقتصادی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین، بهروز نعمتی در جمع خبرنگاران در تشریح نشست غیرعلنی مجلس گفت: طرح دو فوریتی مجلس در ۲۴ ماده برای برون رفت از شرایط اقتصادی تهیه شده است.

نعمتی در ادامه افزود: در این جلسه بحث‌های دقیق و بدون تعارفی مطرح شد، از جمله اینکه اکثر نمایندگان معتقد بودند همه مشکلات کشور به تحریم بر نمی‌گردد و برخی مشکلات جنبه مدیریتی دارد. بحث دیگر نمایندگان این بود که چرا دولت در زمان مقتضی تصمیم نمی‌گیرد و بعضا اگر تصمیماتی هم گرفته می‌شود به گونه‌ای نیست که دولت در آن استقامت کند.

وی با بیان اینکه وجود بیش از ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در بازار از جمله مشکلات اقتصادی کشور است، گفت: این میزان نقدینگی یک روز به سمت بازار خودرو و یک روز به بازار ارز هجوم می‌آورد که در این جلسه با توجه به مباحث صورت گرفته دولت مکلف به حل و فصل این موضوع شد. علاوه بر این بحث واگذاری طرح‌های عمرانی از سوی دولت به بخش خصوصی مورد بحث قرار گرفت که متاسفانه سازمان برنامه و بودجه در این زمینه کارش را به خوبی انجام نداده است.

این نماینده مجلس با اشاره به ضرورت کوچک‌سازی و چابک‌سازی بدنه دولت اظهار داشت: عدم هماهنگی بین تیم اقتصادی دولت از دیگر مطالبی بود که از سوی نمایندگان عنوان شد. متاسفانه هر کس در دولت ساز خودش را می‌زند و ما یک ساز ناکوکی را در تیم عملیاتی دولت می‌بینیم، علاه بر این آرایش دولت باید بر مبنای شرایطی باشد که در آن قرار گرفتیم. مثلا ممکن است یک تیم اقتصادی در یک شرایطی خوب عمل کند اما الان نتواند اوضاع را حل و فصل کند.

نعمتی با اشاره به طرح مشکلات بانک‌ها و صندوق‌ها از سوی نمایندگان در جلسه غیرعلنی مجلس گفت: همچنین این موضوع مطرح شد که وقتی ۴۰ تیم از آمریکا برای راضی کردن کشورها اعزام می‌شوند دیپلماسی ایران هم باید فعال‌تر عمل کند.

وی با بیان اینکه نمایندگان راهکارهایی مانند واگذاری طرح‌ها، اصلاح سیستم بانکی و اصلاح سیستم بودجه‌ای کشور با توجه به شرایط روز برای بهبود شرایط اقتصادی را به دولت ارائه کردند، گفت: ممکن است دولت در برخی موارد مجوزهای لازم را نداشته باشد، در این زمینه مجلس اعلام آمادگی می‌کند که مجوزها را در اختیار دولت قرار دهد.

سخنگوی هیئت رییسه مجلس ا اشاره به اظهارات نوبخت و شریعتمداری در مورد بحث نقدینگی عنوان کرد:‌ حرف دولت و مجلس مشترک است، همه ما مشکلات را می‌دانیم و معتقدیم باید با همدلی و وحدت مشکل را حل کنیم.

نعمتی در ادامه افزود: در موضوع ثبت سفارش خودرو در زمان غیرمقرر قرار شد وزیر صنعت موضوع را پیگیری کند و در مورد کالاهایی که ارز دولتی دریافت کردند قرار شد تمامی افرادی که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای هر نوع کالایی گرفتند به صورت آنلاین اعلام شوند.

این نماینده مجلس همچنین از تهیه طرح دو فوریتی مجلس برای برون رفت از شرایط اقتصادی خبر داد و گفت: این طرح در ۲۴ ماده تهیه شده و در اختیار نمایندگان است و قرار است فردا (چهارشنبه) نظر مشورتی نمایندگان اخذ شود، همچنین دولت را نیز دعوت می‌کنیم و خواست‌مان از دولت این است که در این باره لایحه ارائه کند تا چیزی از قلم نیفتد.

نعمتی در پایان اظهار داشت: وضعیت بانک‌ها، سرمایه‌گذاری، اوراق مشارکت و صندوق‌ها از جمله موارد مطروحه در این طرح است.