۰ نفر

خروج آمریکا از برجام تاثیری در وضعیت سوئیفت ندارد

۹ خرداد ۱۳۹۷، ۲۲:۰۴
کد خبر: 275398
خروج آمریکا از برجام تاثیری در وضعیت سوئیفت ندارد

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس معتقد است تا پیش از خروج آمریکا از برجام نیز اتصال ایران به سوئیفت با مشکلات زیادی همراه بود از این رو این اقدام آمریکا تأثیر چندانی بر روابط بانکی ایران و اروپا نداشت.

محمدعلی پورمختار با اشاره به احتمال تحریم سوئیفت به دنبال تحریم های ثانویه آمریکا گفت: سوئیفت(SWIFT) یک نرم افزار بین بانکی برای انتقال پول میان کشورهای اروپایی است که جمهوری اسلامی نیز باید برای مبادلات تجاری خود به این سیستم متصل باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: البته سوئیفت چندان هم کارایی نداشت در غیر این صورت می توانستیم به راحتی انتقال پول داشته باشیم در حالی که مشکلاتی سر راه آن وجود داشت.

وی افزود: پیش از خروج آمریکا از برجام نیز صرفا تعداد معدودی از بانک ها در برخی کشورهای اروپایی می توانستند و اجازه داشتند از طریق سوئیفت با بانک های ایران از جمله بانک مرکزی کار کنند، از این رو خروج آمریکا تأثیر چندانی در فعال شدن یا بسته شدن سوئیفت نداشته است.

پورمختار ادامه داد: در حال حاضر نیز صرفا چند بانک اروپایی با جمهوری اسلامی کار می کنند که آنها نیز تحت تهدید آمریکا قرار گرفته اند که در صورت ادامه کار با بانک های ایرانی تحریم می شوند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: موضوع مهم برای جمهوری اسلامی در خصوص اجرای برجام ازسوی اروپایی ها این است که مسیر تبادل بانکی باز باشد از این رو اگر آمریکا می خواهد ارتباط بانک های خود با ایران را مسدود کند، مختار است اما ارتباط بانک های اروپایی با کشورمان نباید بسته شود و اروپا باید این موضوع را تضمین کند تا اجرای برجام خدشه دار نشود.