۰ نفر

حرکت به سوی تزریق هوشمندانه سرمایه؛

سرمایه گذاری هوشمندانه و حمایت غیرنقدی ۱۰۰ میلیاردی حرکت اول

۲۰ شهریور ۱۴۰۱، ۱۵:۵۸
کد خبر: 667269
سرمایه گذاری هوشمندانه و حمایت غیرنقدی ۱۰۰ میلیاردی حرکت اول

طبق اعلام حرکت اول، این سرمایه‌گذار استارتاپی در یک سال گذشته بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان خدمات غیرنقدی در قالب استفاده از زیرساخت‌های همراه اول به استارتاپ‌های سبد سرمایه‌گذاری خود ارائه کرده است.

این میزان سرمایه‌گذاری استارتاپی غیرنقدی تاکنون در ایران بی‌سابقه بوده است و در کنار تمام سرمایه‌گذاری‌های نقدی حرکت اول، نشان از توجه ویژه این سرمایه‌گذار خطرپذیر استارتاپی به ارائه اسمارت‌مانی دارد.

کسب‌وکارهای نوپای استارتاپی برای رشد و موفقیت نیاز به جذب سرمایه دارند. در طرف مقابل هم توجه سرمایه‌گذاران مختلف هم به استارتاپ‌ها جلب شده است. نسل جدید کسب‌وکارها با تکیه بر زیرساخت‌های فناوری و با استفاده از دانش روز بین‌المللی، شیوه‌های ارائه خدمات و محصولات را متحول کرده‌اند و موفق‌ترین آنها در سریع‌ترین زمان ممکن بیشترین رشد و ارزش‌آفرینی را تجربه می‌کنند. چه چیزی بهتر و بیشتر از این می‌تواند نظر سرمایه‌گذاران را جلب کند؟

اما در این بین تقریبا همه می‌دانند که احتمال موفقیت همه کسب‌وکارهای نوپای استارتاپی خیلی بالا نیست. اما همان تعداد کمی از استارتاپ‌ها که موفق می‌شوند، رشد و ارزش‌آفرینی خیره‌کننده‌ای خواهند داشت. این در واقع یکی از مهمترین انگیزه‌ها برای قبول ریسک سرمایه‌گذاری در اکوسیستم استارتاپی است.

سرمایه‌گذاران تخصصی استارتاپی معمولا از این جهت خطرپذیر و جسور خوانده می‌شوند. از طرفی وقتی نوع سرمایه‌گذاری فقط وابسته به پول نباشد، خطر شکست کمتر نیز خواهد شد.

به عبارت ساده‌تر امروزه بسیاری از سرمایه‌گذاران خطرپذیر علاوه‌بر پول، زیرساخت‌های فنی، دانش و امکانات دیگر خود را در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌دهند و به اصطلاح با پول هوشمند (اسمارت‌مانی) امکان رشد و موفقیت را بالا می‌برند.

در این صورت حتی اگر کسب‌وکار شکست بخورد، نتیجه کار جسورانه سرمایه‌گذار، تربیت کارآفرینان مجربی است که ذاتا ممکن است یک موفقیت بزرگ را در یک بازه زمانی دیگر یا یک ایده متفاوت رقم بزنند یا در کسب‌وکارهای موفق‌تر، نقش‌آفرینی موثری داشته باشند.

*چرا اسمارت‌مانی مهم است؟

اسمارت‌مانی یا پول هوشمند در اکوسیستم استارتاپی، در حقیقت پول به اضافه دانش، داده و امکاناتی است که از طرف سرمایه‌گذاران مجرب در اختیار کسب‌وکارهای نوپا قرار می‌گیرد.

در این حالت سرمایه‌گذار فقط منابع مالی در اختیار ندارد بلکه علاوه بر آن دانش و تجربه را برای توسعه و رشد استارتاپ‌ها در اختیار کارآفرینان می‌گذارد تا مسیر درستی را برای موفقیت بیشتر طی کنند.

آنچه که یک استارتاپ را ارزشمند و متمایز می‌کند، رشد سریع در زمان مناسب است و این رمز موفقیت بسیاری از یونیکورن‌های فعلی بین‌المللی است.

اینجا نکته مهم صرفا حمایت مادی و تزریق سرمایه نیست و بلکه چه بسا همراهی در مسیر درست، اشتراک تجربیات و فراهم آوردن زیرساخت‌های مورد نیاز کارآفرینان جوان و با انگیزه اولویت بیشتری دارد.

احتمالا برایتان جذاب باشد که بدانید این اصطلاح اسمارت‌مانی یا پول هوشمند از قماربازانی گرفته شده که اطلاعات زیاد و منحصر به فردی داشته‌اند.

این قضیه در مورد استارتاپ‌ها اینگونه است که آنها علاوه بر پول و حمایت مالی به اطلاعات زیاد و منحصر به فرد هم برای تبدیل به فرصت‌های رشد استارتاپ نیاز دارند.

* حرکت اول ارائه دهنده اسمارت‌مانی

یکی از مهمترین سرمایه‌گذاران خطرپذیر که می‌توان از آن به عنوان ارائه‌دهنده موفق اسمارت‌مانی نام برد، «حرکت اول» است. نکته جالب اینجاست که این وی‌سی اعلام کرده است که در یک سال گذشته بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان حمایت غیرنقدی در قالب استفاده از زیرساخت‌های همراه اول به استارتاپ‌های سبد سرمایه‌گذاری خود ارائه کرده است.

شرکت کسب‌وکارهای نوپای «حرکت اول»، در راستای برنامه راهبردی پنج ساله شرکت ارتباطات سیار (همراه اول)، به عنوان هلدینگ سرمایه گذاری جسورانه گروه همراه اول تاسیس شده است. ماموریت «حرکت اول»، توانمندسازی اکوسیستم دیجیتال و سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای جسور و توانمند با قابلیت مقیاس پذیری بالاست. این سرمایه‌گذار جسور استارتاپی ایرانی همواره در تلاش است تا با حمایت از کسب‌وکارهای توانمند در حوزه دیجیتال از طریق تزریق سرمایه و ارائه مشاوره‌های تخصصی، همراه با فراهم کردن امکان استفاده از زیرساخت‌های کشوری همراه اول، این اپراتور بزرگ ملی، مفهوم پول هوشمند را در اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی کشور نهادینه کند.

«حرکت اول» به لحاظ تیکت‌سایز بزرگ‌ترین وی‌سی ایران محسوب می‌شود که دسترسی به زیرساخت‌های خاصی دارد.

«حرکت اول» خدمات ویژه‌ای را در اختیار استارتاپ‌هایش قرار می‌دهد که توجه به چند نمونه آنها حائز اهمیت است:

* شبکه ارتباطی با سایر سرمایه‌گذاران، مشتریان، تسهیل‌گران و نهادهای پشتیبان

* هم‌افزایی با شرکت‌های حاضر در سبد سرمایه‌گذاری

* استفاده از زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های همراه اول

* هم‌افزایی بین استارتاپ‌های سبد سرمایه‌گذاری و شرکت‌های گروه همراه اول

* ارائه مشاوره‌های تخصصی و زیرساخت‌های فنی، مالی، منابع انسانی و توسعه‌کسب و کار

همچنین بخشی از زیرساخت‌هایی حرکت اول در اختیار استارتاپ‌های سرمایه‌پذیرش قرار داده، شامل این موارد می‌شوند:

* زیرساخت‌های تبلیغاتی محیطی، پیامکی، رسانه‌ای و نمایشگاهی

* قراردادهای فروش ترافیک با بهترین قیمت بازار برای استارتاپ‌ها

* انجام خدمات امنیت شبکه

* خرید وُچرهای شرکت‌های سبد سرمایه‌گذاری جهت استفاده خانواده بزرگ همراه اول با رویکرد حمایتی و همچنین کمک به برندینگ

* زیرساخت‌های فنی و سرور و شبکه

* جایگزین کردن وُچرهای شرکت‌های سبد سرمایه‌گذاری به عنوان هدایای تبلیغاتی همراه اول  در نمایشگاه‌ها و رویدادها

* معرفی استارتاپ‌ها به بازیگران بزرگ صنعت و مشتریان کلیدی همراه اول جهت عقد قرارداد

* در اختیار قرار دادن سرویس‌های سازمانی همراه اول به استارتاپ‌ها

* در اختیار قرار دادن کانال‌های فروش همراه اول جهت ارائه سرویس‌های استارتاپ‌ها به مشتریان

*پول یا سرمایه غیرنقدی؟

در اداره یک کسب و کار استارتاپی هرگز نمی‌توانیم بگوییم که پول نقدی اهمیتی در موفقیت در کسب‌وکارها ندارد. در بررسی‌های آماری که انجام شده، کمبود سرمایه نقدی یکی از مهم‌ترین دلایل شکست استارتاپ‌ها عنوان شده است.

اما در کنار سرمایه و پول نقدی عوامل مهم دیگری هم وجود دارند که نتیجه نبود یا کمبودشان قطعا شکست خواهد بود. این عوامل گاها ارزش بسیار بالایی هم دارند. در اینجا مهم این است که سرمایه‌گذار استارتاپی بتواند در کنار تزریق سرمایه‌های نقدی سایر عوامل رشد را هم برای استارتاپ‌ها فراهم کند.

در همین راستا سرمایه هوشمند که حاوی منابع نقدی و غیرنقدی است جایگزین ‌تامین مالی و سرمایه‌گذاری  صرفا نقدی در استارتاپ‌ها می‌شود.

سرمایۀ هوشمند به مدیران استارتاپ‌ها این امکان را می‌دهد که بخشی از کار مدیریت را به متخصصان باتجربه بسپارند یا از امکانات و ارتباطات بسیار ویژه بهره ببرند.

حرکت اول در میان سرمایه‌گذاران خطرپذیر ایران بزرگترین تیکت‌سایز سرمایه‌گذاری را دارد که در کنار ارائه سرمایه‌های نقدی کم‌نظیر، اکنون توانسته است بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان خدمات غیرنقدی نیز به استارتاپ‌هایش ارائه دهد.