۰ نفر

تازه‌ترین گزارش «اسپیدتست» نشان می‌دهد:

بهبود سرعت اینترنت در کشور

۲۷ خرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۲
کد خبر: 645082
بهبود سرعت اینترنت در کشور

تازه‌ترین آمار مربوط وب‌سایت «اسپیدتست» نشان می‌دهد سرعت اینترنت ایران (طبق شاخص میانه) در مقایسه با ماه گذشته، ۳ رتبه در اینترنت ثابت و ۲ رتبه در اینترنت سیار افزایش یافته است.

سایت اسپیدتست (www.speedtest.net) در به روزترین آماری که در خصوص سرعت اینترنت در جهان ارائه کرده، نشان می‌دهد سرعت اینترنت ثابت و سیار ایران در ماه «می» افزایش داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، برای سنجش رتبه و کیفیت اینترنت در کشورهای جهان، از ۲ شاخص میانه Median و میانگین Mean استفاده می‌کند.

شاخص «میانگین» همان حد متوسطی است که از یک گروه درنظر می‌گیرند، اما «میانه» نقطه وسط داده‌های آماری است. در این گزارش از هر ۲ شاخص «میانه» و «میانگین» برای بررسی وضعیت اینترنت کشورهای جهان استفاده شده است. رتبه ایران در ماه گذشته، برای اینترنت ثابت ۱۴۴ و در بخش اینترنت سیار ۷۳ بود.

ارتقا ۳ پله‌ای اینترنت ثابت ایران

رشد سرعت اینترنت در کشور/ صعود به جایگاه ۷۱

بر اساس شاخص «میانه»، سرعت اینترنت ثابت با ۳ پله ارتقا به رتبه ۱۴۱ و سرعت اینترنت سیار با ۲ پله ارتقا به رتبه ۷۱ رسیده است.

«میانه» سرعت دانلود اینترنت ثابت اکنون ۱۰.۳۴ مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود ۱.۶۵ مگابیت بر ثانیه و میزان تأخیر (latency) ۲۹ میلی‌ثانیه است. همچنین «میانه» سرعت دانلود اینترنت سیار، ۲۶.۱۰ مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود ۹.۵۹ و میزان تأخیر ۳۱ میلی‌ثانیه است.

«میانگین» سرعت اینترنت ثابت و سیار ایران ۲ پله ارتقا یافت

رشد سرعت اینترنت در کشور/ صعود به جایگاه ۷۱

«میانگین» سرعت اینترنت ایران نیز در ماهی که گذشت با افزایش روبه‌رو شد و جایگاه آن در میان کشورهای جهان ارتقا یافت. اکنون جایگاه اینترنت ایران با ۲ رتبه ارتقا در اینترنت سیار به ۷۶ و اینترنت ثابت به ۱۳۹ رسیده است.

میانگین سرعت دانلود اینترنت سیار بر اساس این شاخص، ۳۸.۰۱ مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود ۱۲.۴۳ مگابیت بر ثانیه و میزان تأخیر ۳۸ میلی‌ثانیه است. در اینترنت ثابت، سرعت دانلود ۲۴.۰۷ مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود ۱۴.۲۶ مگابیت بر ثانیه و میزان تأخیر ۴۱ میلی‌ثانیه است.

جبران عقب‌ماندگی‌های اینترنت ثابت/ اجرای پروژه‌ فیبرنوری

رشد سرعت اینترنت در کشور/ صعود به جایگاه ۷۱

بر اساس گزارش این سایت، اکنون میانه سرعت جهانی دانلود اینترنت سیار ۳۰.۳۷ مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود ۸.۶۰ مگابیت بر ثانیه و میزان تأخیر ۲۹ میلی‌ثانیه و در اینترنت ثابت، سرعت دانلود ۶۴.۷۰ مگابیت بر ثانیه، آپلود ۲۷.۷۴ مگابیت بر ثانیه و میزان تأخیر ۱۰ میلی‌ثانیه است.

مقایسه سرعت آپلود، دانلود و میزان تأخیر اینترنت ایران با شاخص میانگین جهانی نشان می‌دهد، در حوزه اینترنت سیار توانسته‌ایم جایگاه مناسبی پیدا کنیم و تقریباً در میانه جدول ایستاده‌ایم، اما در حوزه اینترنت ثابت عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد و برای رسیدن به میانگین شاخص جهانی باید مسیر زیادی را طی کرد.

دولت سیزدهم برای ارتقا کیفیت اینترنت ثابت، پروژه‌ فیبرنوری را کلید زده است و با در نظر گرفتن تسهیلاتی برای کاربران و اپراتورهایی که به این طرح پیوسته‌اند، در نظر دارد تا عقب‌ماندگی‌های اینترنت ثبت در کشور را مرتفع کند.