۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سخنان عضو کمیسیون طرح صیانت در نماز جمعه واکنش برانگیز شد

۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱۸:۵۳
کد خبر: 605027
سخنان عضو کمیسیون طرح صیانت در نماز جمعه واکنش برانگیز شد

در چند روز اخیر انتشار فیلمی از سخنان علی یزدی‌خواه، عضو کمیسیون ویژه طرح صیانت از تریبون نماز جمعه، در بین کاربران فضای مجازی واکنش برانگیز شده است. وی در این فیلم مدعی شده؛ " قبل از انتخابات ۸۸، قرار بر تعطیلی چندماهه توییتر و تلگرام برای تعمیرات دوره‌ای شبکه‌ بوده که در پاسخ به نامه کلینتون با توجه به در پیش بودن انتخابات ایران به تاخیر افتاده است" این در حالی است که تگلرام چند سال پس از آن ایجاد شده است.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ در چند روز اخیر فیلمی از سخنان علی یزدی‌خواه، عضو کمیسیون ویژه طرح صیانت، از تریبون نماز جمعه پایتخت در حال بازنشر شدن است که وی در آن مدعی شده است: " ۶ ماه قبل از انتخابات ۸۸، توئیتر وتلگرام می خواستند برای تعمیرات شبکه شون چند ماه تعطیل بکنند. هیلاری کلیتون وزیر امور خارجه وقت امریکا رسما به این شبکه ها نامه زد که تعطیل نکنید، ما انتخابات  ایران را در پیش داریم، برای اثر گذاری. 

یعنی این شبکه های خارجی اگر تحت ضوابطی نباشند و فعالیتشان نظام‌مند نباشد بالاترین ضربه ها را به امنیت ملی ما می‌زنند. به سخره می گیرند ارزش های اقوام ما را، سوء استفاده های مالی می کنند، سوء استفاده های اخلاقی می کنند".

اگر چه این سخنان مربوط به  ۱۹ آذر ماه سالجاری می شود و حدود دو ماه از آن می گذرد، اما به تازگی مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته است.

دلیل توجه کاربران فضای مجازی به سخنان وی به آن دلیل است که، این عضو کمیسیون ویژه طرح صیانت درحالی در سخنان خود به شبکه اجتماعی تلگرام اشاره کرده و انگشت اتهام را در ماجراهای سال ۸۸ به سوی این شبکه اجتماعی می‌گیرد که آن سال هنوز این شبکه اجتماعی ایجاد نشده بود.

به گفته کاربران فضای مجازی؛ شبکه اجتماعی تلگرام از  سال ۲۰۱۳ تاسیش شده یعنی چهار سال بعد از سال ۸۸ ، در این شرایط امکان این فرض وجود ندارد که تلگرام برای تعمیرات شبکه نیاز توقف فعالیت داشته باشد تا در پی آن وزیر امور خارجه وقت امریکا درخواست ادامه فعالیت با توجه به در پیش بودن انتخابات ایران را دهد.

موضوع مطرح شده دیگر از سوی کاربران فضای مجازی؛ عدم تمکین شبکه های اجتماعی مانند توئیتر از حاکمان امریکایی است. آن ها گواه این عدم تمکین را مسدود شدن حساب کاربری دونالد ترامپ عنوان می کنند.

مسئولان شبکه اجتماعی توئیتر در تاریخ هشت ژانویه اعلام کردند که پس از بررسی‌های دقیق توئیت‌های ارسال شده از حساب کاربری دونالد ترامپ و بعد از هجوم گروهی از مردم به کنگره آمریکا، همزمان با برگزاری جلسه تایید ریاست جمهوری جو بایدن، این حساب به دلیل خطر تحریک بیشتر به خشونت برای همیشه مسدود و توئیت‌های آن حذف شده‌ است. دونالد ترامپ بیش از ۸۵ میلیون دنبال کننده در توئیتر داشت به همین دلیل این شبکه اجتماعی تریبون اصلی برای انتشار اظهارات و تصمیم‌های مهم او بود. ترامپ در توئیت‌هایش مسدود شدن حساب کاربری خود را پیش بینی کرده بود، علاوه بر این توئیتر حساب‌های کاربری مشاور امنیت ملی سابق و وکیل ترامپ را به دلیل مطرح کردن و ترویج تئوری توطئه راست تندرو درباره تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ مسدود کرد.

‌کاربران فضای مجازی معتقدند؛ برای به نتیجه رساندن طرح صیانت و همراه کردن افکار عمومی، انتقال اطلاعات غلط نه تنها مردم را همراه نخواهد کرد، بلکه موجب از دست رفتن اندک پایگاه مردمی خواهد شد که اکنون در اختیار طرفداران طرح صیانت است.