۰ نفر

شرکت های دانش بنیان با مشکلات حقوقی مواجه اند

۲۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۵۲
کد خبر: 590962
شرکت های دانش بنیان با مشکلات حقوقی مواجه اند

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به جای خالی متخصصان علوم انسانی در شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: این در حالی است که این شرکت‌ها با مشکلات حقوقی، بازرگانی و صادرات و بازاریابی مواجه هستند و اگر از این شرکت‌ها مراقبت نشود، کسب و کار آنها توسعه نخواهد یافت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، امیرعلی حمیدیه امروز در همایش روز ملی زیست فناوری که به صورت حضوری و مجازی در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، ترکیب علوم مختلف را از رویکردهای جدید در دنیا در حوزه‌های مختلف فناوری دانست و افزود: امروز علوم NBIC (علوم نانو، بیوتکنولوژی، فناوری اطلاعات و علوم شناختی) به عنوان فناوری‌های آینده معرفی شدند که قادرند کشورها را به مقصود برسانند.

وی با تاکید بر اینکه امروزه در دنیا دیگر یک فناوری به تنهایی قادر به کمک به پیشرفت کشورها نیست، اظهار کرد: اکنون در کنار NBIC یک حرف "S" اضافه شده و آن اضافه شدن علوم انسانی به این چهار فناوری است.

حمیدیه با تاکید بر اینکه در حوزه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی شرکت‌های بزرگی تشکیل شده است، یادآور شد: از سوی دیگر دانش آموختگان رشته‌های علوم انسانی تصور می‌کنند که برای آنها کاری وجود ندارد، در حالی که در شرکت‌های دانش بنیان جای یک تیم از متخصصان حوزه علوم انسانی خالی است؛ چرا که این شرکت‌ها با کوهی از مشکلات در حوزه‌هایی چون حقوقی، تجاری سازی، بازاریابی و قانونی مواجه هستند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌های علمی رشد خوبی داشتند، ولی همچنان با قوانین و مقررات بیگانه هستند، خاطر نشان کرد: هنوز شرکت‌های این حوزه خود را به تخصص‌های علوم انسانی مسلح نکردند و این در حالی است که اگر از این شرکت‌ها مراقبت نشود، کسب و کارهای این حوزه به توسعه نخواهند رسید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۹۵ درصد از شرکت‌های دانش بنیان از ظرفیت‌های فارغ التحصیلان رشته‌های علوم انسانی استفاده نکرده‌اند، گفت: از آنجایی که دانشگاه تربیت مدرس یک دانشگاه جامع در حوزه تحصیلات تکمیلی است، انتظار می‌رود که این موضوع را به طور جدی پیگیری کند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول های بنیادی با اشاره به اهمیت پزشکی بازساختی در دنیا با بیان اینکه این موضوع از سال ۲۰۰۸ در کتاب‌های‌ مرجع پزشکی مورد تاکید قرار گرفته است، ادامه داد: بررسی‌ها نشان داده است که سرعت بازگشت سرمایه در این حوزه نسبت به سایر حوزه‌ها بیشتر است، به گونه‌ای که تا سال ۲۰۲۵ هیچ فناوری قابل رقابتی در این شاخص با حوزه پزشکی بازساختی نخواهد بود.

حمیدیه، حجم سرمایه گذاری در حوزه پزشکی بازساختی در ۳ ماهه اول سال ۲۰۲۱ را ۱۴.۱ میلیارد دلار ذکر کرد و افزود: علاوه بر آن از این حوزه به عنوان Hot JOB ها یاد می‌شود، چون در آینده اشتغال‌زایی زیادی خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود امنیت غذایی را از دیگر مسایل مهم کشور توصیف کرد و یادآور شد: مقام معظم رهبری در تاکیداتشان فناوری سلول‌های بنیادی را در کنار فناوری هسته‌ای قرار می‌دهند و این نشان می‌دهد که این علم در زمینه امنیت غذایی بسیار مؤثر است و ما به خاطر دست‌ورزی‌های داخل سلولی توانستیم به تولید دارو و واکسن نائل شویم و در زمان شیوع کرونا به سرعت موفق شدیم نیازهای کشور را برطرف کنیم.