۰ نفر

نشست ویژه برای مقابله با باج‌افزارها

۱۱ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۴۲
کد خبر: 567859
نشست ویژه برای مقابله با باج‌افزارها

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده که مشاوران ارشد امنیت ملی این کشور، مقام‌های 30کشور را برای مبارزه با تهدید فزاینده باج‌افزارها و سایر جرائم سایبری، طی‌ماه جاری میلادی گردهم خواهند آورد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، بایدن طی یک بیانیه اعلام کرد که جلسه‌ای آنلاین با هدف «ارتقای همکاری‌ها برای اعمال قوانین» در موضوعات مختلف ازجمله «استفاده غیرقانونی از رمزارزها» به میزبانی شورای امنیت ملی کاخ سفید برگزار می‌شود. دولت آمریکا در پی مجموعه حملات سایبری که امسال باعث بی‌ثباتی در منابع انرژی و مواد غذایی آمریکا شده بود، اقدامات امنیتی در حوزه سایبری را به بالاترین سطوح دولت افزایش داد.

شرکت جی‌بی‌اس، به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشت در جهان، 11میلیون دلار پرداخت کرد تا حمله سایبری به سیستم‌های خود را متوقف کند؛ حملاتی که تصور می‌شود از سوی یک گروه تبهکار که در روسیه مستقر هستند، صورت می‌گیرد. همچنین شرکت کلونیال پایپ‌لاین که سوخت‌رسانی به بخش قابل‌توجهی از آمریکا را برعهده دارد، حدود 5میلیون دلار به یک گروه هکری که تصور می‌شود در اروپای شرقی مستقر هستند، پرداخت کرد. هرچند پس از مدتی، بخشی از آن با اقدامات قانونی پس گرفته شد.

اما نکته قابل توجه این بود که هر دو شرکت، باج درخواستی را با بیت‌کوین پرداخت کرده‌اند. باج‌افزار با رمزگذاری داده‌های قربانیان اجرا می‌شود و به‌طور معمول، هکرها در ازای دریافت باج، یک کلید به قربانی می‌دهند که به وسیله آن می‌تواند رمزگذاری اطلاعات خود را باز کند. دولت آمریکا امیدوار است که این گروه جدید غیررسمی که نام «طرح مقابله با باج‌افزار» بر آن گذاشته‌اند، فشارهای دیپلماتیک خود را بیشتر کند. این اقدامات دیپلماتیک شامل مذاکرات مستقیم با کشورهای مختلف خواهد بود.