۰ نفر

اضلاع اکوسیستم فضای مجازی با هم هماهنگ نیستند

۱۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۴:۳۹
کد خبر: 560482
اضلاع اکوسیستم فضای مجازی با هم هماهنگ نیستند

بنیانگذار آزمایشگاه داده حکمرانی گفت: اکوسیستم فضای مجازی ما چند ضلع مهم دارد که معلوم نیست چقدر با هم هماهنگ کار می‌کنند.

به  گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، نشست‌های تخصصی «حفاظت از کودکان در فضای مجازی» و «ماشین کشف محتوای نامناسب» در محل سالن همایش‌های مرکز نوآوری آومیک برگزار شد. این نشست زیر مجموعه رویداد فناوری‌های تنظیم‌یار با حضور شرکت‌های فناور و تیم‌های شرکت‌کننده به صورت حضوری و آنلاین برگزار گردید.

در بخش اول این نشست شرکت‌های فعال در زمینه پالایش محتوای نامناسب به ارائه راهکارها و محصولات خود پرداختند و در ادامه، امامیان رییس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) به شرح دغدغه‌ها و پرسش‌های این نهاد مسئول در حوزه‌ تنظیم‌گری فناورانه و داده‌محور در دو موضوع نشست امروز پرداخت.

سید محمدصادق امامیان، رییس ساترا در حاشیه این نشست در خصوص برگزاری این رویدادها اظهار داشت: با برگزاری این رویدادها به تنهایی اتفاق ویژه‌ای رخ نمی‌دهد و شرط کافی نیست ولی شرط لازم هست به این معنا که این رویدادها زمینه‌ اتصال نهادهای سرویس دهنده، نهادهای مجموعه هایی که متقاضی سرویس هستند و نهادهای حاکمیتی را ایجاد می‌کند.

وی در خصوص استاندارهای جهانی در برگزاری این نوع رویدادها عنوان کرد: من خیلی ارزیابی فنی دقیقی ندارم، ادعای غیر دقیق نمی‌خواهم داشته باشم اما به نظر می‌آید توسعه  پلتفرم های جهانی به ویژه پلتفرم های خیلی بزرگ عملاً بازار خیلی وسیعی را برای این نوع سرویس ها فراهم کرده و ادعای سختی است که ما بگویم از سطح جهانی بالاتر هستیم.

وی ادامه داد: به نظر می‌آید اتفاقا ما  یک حوزه  رقابتی خیلی سخت داریم و باید خودمان را برسانیم به استانداردها خیلی بزرگ که الان هم پلتفرم‌های بزرگ از این نوع سرویس‌ها استفاده می‌کنند.

وی افزود: ما توان خیلی خوبی در کشور داریم و هم نیروهای نو آور و شرکت های دانش بنیان و در واقع اصطلاحا استعدادهای قابل توجهی در کشور ما است. اما به هیچ وجه من این ادعا را که ما از سطح جهانی داریم بالا تر عمل می‌کنیم نداریم ولی ارزیابی دقیق فنی‌اش در واقع کاری نیست که بنده انجام داده باشم.

امامیان در رابطه با حمایت از شرکت‌های فعال در این حوزه عنوان کرد:  طبیعتا هیچ قاعده‌ یکسانی وجود ندارد که حمایت حاکمیتی به صفر برسد یا حمایت همیشگی وجود داشته باشد. بسته به نوع بازار و نیاز کشور  و بسته به حساسیت تکنولوژی تصمیمات متفاوتی گرفته می‌شود نگاه های رادیکال خیلی ایدئولوژیک تقریبا دورانش گذشته است.

وی خاطرنشان کرد: در این حوزه طبیعتا معتقد به حمایت هستیم تا جایی که صنعت به حدی از توانمندی برسد ولی حتما حمایت دائمی، اتکا به رانت و یا انتظار یک حمایت دائم و همیشگی یک انتظار مسمومی است. این صنعت می‌تواند بعضی از تجارب بد کشور ما را تکرار کند. اگر ما بخواهیم مبتنی بر رانت پیش رویم، با توجه به حساسیت ها و رویکرد استراتژی که ما به این حوزه ها داریم معنا دارد.

سه شرکت‌ فعال در بخش دوم در موضوع «حفاظت از کودکان در فضای مجازی» راه‌حل‌های خود را ارائه دادند و در پایان این بخش حسین میرزاپور، بنیانگذار آزمایشگاه داده حکمرانی و استودیو فناوری‌های تنظیم یار مسیر طی شده در این رویداد را تشریح کرد.

میرزاپور در بخش پایانی این رویداد عنوان کرد: کشور ما دهه هاست به برکت خون شهدا و حاج قاسم ها و امثالهم کوچک نشده که هیچ، روی نقشه حفظ شده است.

وی افزود: در فضای مجازی مرزهای ما کجاست؟ اکوسیستم فضای مجازی ما چند ضلع مهم دارد که معلوم نیست چقدر با هم هماهنگ کار می‌کنند. حکمران‌ها و تنظیم گران، سیاست گذاران این حوزه هستند. مجموعه هایی مثل سازمان صداوسیما،ساترا، وزارت ارشاد، شورای عالی فضای مجازی، وزارت آی سی تی یا فاوا همین‌طور دادستانی بخصوص کمیته تعیین مصادیق مجرمانه، مجلس شورای اسلامی و غیره یک بخش بازیگران مهم این حوزه هستند.

بنیانگذار آزمایشگاه داده حکمرانی گفت: رسانه‌های نوین آنجایی که مردم صوت و تصویر را در فضای مجازی می‌بینند می‌دانند که الان ویدئو بخش اصلی محتوای آنلاین دنیا شده است. در سال گذشته به تنهایی دو سرویس مهم کاربر محور و اشتراک گذاری فیلم و سریال آمریکایی بالای پنجاه درصد ترافیک دنیا رو تولید کردند.

وی ادامه داد:‌در کشور ما هم همین طور پیش‌بینی می‌شود، به زودی هشتاد درصد محتوای ترافیک مصرفی اینترنت روی همین مسائل صوت و تصویر باشد.

میرزاپور خاطرنشان کرد: ما در ایران چند نمونه بومی داریم، مردم به نسبت کشورای منطقه از رسانه  داخلی استفاده می‌کنند. این از ضلع دوم و ضلع سوم هم شرکت‌های فناور و دانش بنیان هستند جوانان نخبه هستند، شرکت های دانش بنیانی که حول دانشگاه‌ها شکل گرفتند و ادعا دارند هر ابزاری را از جمله ابزار های حوزه  آی تی می‌توانند بسازند.

وی اضافه کرد:‌این رویدادها کارش نزدیک کردن این اضلاع با همه تا بتوانند هماهنگ با همکار کنند و مرزهای دیجیتال ما را حفظ کنند و بلکه گسترش بدهند.