۰ نفر

ورود تبلیغات فیسبوک به واقعیت مجازی

۱ تیر ۱۴۰۰، ۶:۳۵
کد خبر: 538435
ورود تبلیغات فیسبوک به واقعیت مجازی

فیسبوک نمایش تبلیغات را در هدست واقعیت مجازی Oculus خود آغاز کرده و این در حالی است که بنیانگذار این پلتفرم پیش از این اعلام کرده بود هرگز چنین کاری نخواهد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، در این حرکت آزمایشی، تبلیغات بازی Balston با سایر توسعه‌دهندگان که تبلیغات مشابهی ارائه می‌دهند، شروع می‌شود. این شبکه اجتماعی گفته است پیش از راه‌اندازی گسترده تبلیغات در فضای واقعیت مجازی، به بازخوردهای کاربران حتما توجه خواهد کرد. فیسبوک همچنین نشان داد که در حال آزمایش قالب‌های تبلیغاتی جدید ویژه واقعیت مجازی است.

در سال 2017، اندکی پس از آن‌که فیسبوک Oculus را خرید، پالمر لاکی خالق آن به سایت نکست‌وب گفت: ما قصد نداریم کاربران را ردیابی کنیم یا با تبلیغات تهاجمی موجب آزار آنها شویم.

اما حالا در وب سایت Oculus آمده است: ما در حال کشف روش‌های جدید درآمدزایی برای تولیدکنندگان هستیم. این بخش کلیدی برای اطمینان از ایجاد یک بستر خودپایدار است که می‌تواند انواع مدل‌های تجاری را پشتیبانی کند و راه‌های جدید تولید محتوای جذب مخاطب را پیش روی ما بگذارد.

در هدست Oculus کاربران می‌توانند تبلیغات خاص یا مربوط به یک تبلیغ‌دهنده را پنهان کنند و فیسبوک نیز قول داده است که سیاست حذف حریم خصوصی مخاطبان را حفظ کند. اما فیسبوک اطلاعات جدیدی از کاربر دریافت خواهد کرد؛ مانند اینکه آیا با یک آگهی ارتباط برقرار کرده است و چرا؟ یا به‌عنوان مثال، چرا برای اطلاعات بیشتر روی آگهی کلیک یا آن را پنهان کرد. این روش مشتریان را تشویق می‌کند تا نظرات خود را از طریق صفحه پشتیبانی Oculus به اشتراک بگذارند.

ماه گذشته فیسبوک آزمایش تبلیغات را در برنامه تلفن همراه Oculus آغاز کرد. لئو گبی، تحلیلگر CCS Insight می‌گوید که این اقدام فیسبوک اصلا تعجب‌آور نیست؛«در نهایت فیسبوک بر درآمد از راه تبلیغات بنیان گذاشته شده است و اگر انتظار داشتید که آن را به واقعیت مجازی تبدیل نکند، کمی ساده‌لوحانه فکر کرده اید.» به‌گفته گبی، هدست‌های Oculus Quest 2با قیمت 299دلار عرضه می‌شوند و این قیمت به‌معنای فروش بسیار کم و حتی منجر به ضرر است.

این می‌تواند به این معنی باشد که فیسبوک به‌عنوان بازیکن اصلی چنین میدانی تبدیل می‌شود، زیرا دیگران قادر به رقابت نیستند. گبی گفت:«هدف بلندمدت این است که Oculus بستری برای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده باشد و فیسبوک مشتاق است که افراد بیشتری از آن استفاده کنند. اما احتمالا در مورد هدست‌ها واکنش منفی ایجاد خواهد شد.»