با توجه به آخرین آمار ارائه شده در خصوص تعداد مراکز اطلاعاتی در کشورهای سراسر جهان، ایالات متحده با اختلافی قابل توجه از سایرین، در جایگاه نخست قرار گرفت.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ مرکز داده به طور کلی به عنوان یک ساختمان یا مجموعه‌ای از ساختمان‌ها تعریف شده که برای استقرار سیستم‌های رایانه‌ای، به ویژه اجزای ارتباطات از راه دور و ذخیره‌سازی استفاده می‌شود.

گفتنی است که پلتفرم Cloudscene platform، تا تاریخ فوریه 2021، بیش از 7هزار و 500 مرکز داده در سراسر جهان را شناسایی و معرفی کرده و همچنین محل استقرار آنها را مورد بررسی قرار داده است.

ایالات متحده با 2هزار و 653مورد، بیشترین تعداد مراکز داده در جهان را در اختیار دارد که تقریبا 35درصد از سهم جهانی را تشکیل می‌دهد. دومین کشور در این رتبه‌بندی، بریتانیا بوده که دارای 451 مرکز است و فاصله قابل توجهی با آمریکا دارد. آلمان نیز با 442 مرکز داده، جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.

در عصر دیجیتال و گسترش کلان داده (Big Data)، مراکز داده به زیرساخت‌های اساسی جامعه تبدیل شده و همچنین در بسیاری از کشورها، مانند ایالات متحده، در اختیار منافع استراتژیک قرار می‌گیرند.

در نمودار ارائه شده، کشورهایی که بیشترین مراکز داده را در اختیار دارند مشاهده می‌کنید؛

photo_2021-02-11_12-47-39