۰ نفر

رکود 7ساله فروش کامپیوترهای شخصی جهان شکست

۲۸ دی ۱۳۹۸، ۷:۳۰
کد خبر: 410426
رکود 7ساله فروش کامپیوترهای شخصی جهان شکست

گزارش مؤسسات پژوهشی مختلف نشان می‌دهد که سرانجام بعد از 7سال رکود، میزان فروش کامپیوترهای شخصی یا Personal computer )PC) در سال 2019 رشد یافت و شاهد شیب صعودی آن بودیم چراکه تعداد دستگاه‌های کامپیوتر PC به فروش رسیده در جهان نسبت به سال گذشته رشد داشته است که البته این موضوع دلایل خاص خود را دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، محققان مؤسسات پژوهشی گارتنر و همچنین IDC در تحقیق‌هایی جداگانه میزان فروش کامپیوترهای PC را مورد بررسی قرار دادند و هرچند در ارائه ارقام و آمار تفاوت‌هایی در بین گزارش این دو مؤسسه استاندارد دیده می‌شود ولی نتیجه هر دو گزارش، نشان از افزایش فروش این دستگاه‌های دیجیتال دارد. البته این تفاوت‌ها در آمار و ارقام نیز به دامنه محصولات مورد توجه آنها در تحقیقاتشان مربوط می‌شود. چراکه برخلاف تصور بسیاری از مردم، کامپیوترهای PC فقط به کامپیوترهای خانگی اطلاق نمی‌شود و این دستگاه‌های دیجیتال دامنه گسترده تری دارند. از انواع کامپیوترهای PC می‌توان به کامپیوتر دسکتاپ(Desktop PC)، کامپیوترهای ورک استیشن(Workstation) و... اشاره کرد. گفتنی است که ورک استیشن‌ها به طور کلی از سخت افزارهای سطح بالاتری استفاده می‌کنند مثلاً کارت گرافیک یا مادربورد‌های حرفه‌ای‌تری در Workstation‌ها استفاده می‌شود. همچنین دستگاه‌های قابل حمل ازجمله لپ تاپ، تبلت، کامپیوترهای جیبی، نوت بوک، کروم بوک نیز از زیرمجموعه‌های کامپیوترهایPC محسوب می‌شوند. حتی برخی پا را ازاین نیز فراتر گذاشته و گوشی‌های هوشمند را نیز جزو گروه کامپیوترهایPC نام می‌برند. ازآنجا که هریک از دو مؤسسه پژوهشی از برخی محصولاتی که زیرمجموعه کامپیوترهایPC قرار می‌گیرند فاکتور گرفته و آن را در آمار خود به حساب نیاورده‌اند به‌همین دلیل هم آمار نهایی هر دو مؤسسه، یک عدد را نشان نمی‌دهد.

چرایی موفقیت کامپیوترهای خانگی

 طبق گزارش گارتنر کل فروش کامپیوترهای PC در سه ماهه چهارم سال 2019میلادی به 70.6میلیون واحد رسیده است که این رقم نشان از رشد 2.3 درصدی نسبت به سه ماهه چهارم سال 2018 دارد. این آمار همچنین نشان می‌دهد که تعداد کل کامپیوترهای شخصی به فروش رسیده در سال 2019 میلادی به 261.2میلیون عدد رسیده که این رقم نسبت به کل سال 2018 رشدی 0.6درصدی داشته است. اما دلیل شکسته شدن رکود 7ساله چیست؟ بسیاری این موفقیت را در نتیجه ارائه آپدیت‌ها و استقبال از ویندوز 10 می‌دانند چرا که مدت‌ها بود نسبت به توقف پشتیبانی از ویندوز 7 هشدار داده می‌شد و به همین دلیل بسیاری ترجیح می‌دادند از این سیستم عامل فاصله بگیرند.

همچنین طبق تحقیقات مؤسسات گارتنر و IDC بخشی از رشد پایدار در بازار کامپیوترهای شخصی، به افزایش تعداد ابتکار و نوآوری در همه حوزه‌های کامپیوتر هم مربوط می‌شود. هر دو مؤسسه تحقیقاتی یادآور شده‌اند که البته شاید اگر مشکل کمبود CPU کمپانی اینتل در سه ماهه چهارم سال 2019 میلادی نبود، این رقم بالاتر نیز می‌رفت. گفتنی است که برای حل مشکل کمبود این CPU، کمپانی AMD به میدان آمد و CPUهای خود را ارائه داد.

«میکاکو کیتاگاوا» تحلیل گر ارشد گارتنر دراین باره می‌گوید: بازار کامپیوترهای شخصی(PC) از سال 2011 تاکنون برای نخستین بار رشد را تجربه کرده چرا که تقاضای پر جنب و جوش تجارت برای ویندوز 10 بویژه در ایالات متحده امریکا، ژاپن و اروپا، خاورمیانه و آفریقا(EMEA) بالا گرفته است. وی افزود: ما امیدواریم که این رشد در سال 2020 نیز به‌دنبال پایان پشتیبانی از ویندوز 7 تا پایان ماه جاری میلادی همچنان ادامه یابد. نگاه ما بیشتر به چین، اوراسیا و همچنین بازارهای نوظهور آسیا-اقیانوسیه است.

درحال حاضر تخمین زده می‌شود که تعداد کامپیوترهای شخصی(PC) مورد استفاده در جهان 1.2میلیارد دستگاه است که حدود یک میلیارد عدد از این تعداد با ویندوز 10 کار می‌کنند و تنها نزدیک به 200میلیون عدد آن هنوز با ویندوز 7 فعالیت دارند.

تفاوت آمار مؤسسات پژوهشی

با اینکه مؤسسه گارتنر تعداد کل کامپیوترهای شخصی فروش رفته در سال 2019 را 261.2میلیون عدد عنوان کرد ولی این رقم به روایت مؤسسه پژوهشی IDC متفاوت است چراکه این کمپانی تعداد کل کامپیوترهای شخصی فروش رفته در سال 2019 را 266.69میلیون دستگاه عنوان کرده که این رقم نسبت به کل سال 2018 میلادی رشدی 2.7درصدی داشته است.

مؤسسه IDC همچنین عنوان کرده است که تعداد کامپیوترهای شخصی به فروش رسیده در سه ماهه چهارم سال 2019 میلادی 71.8میلیون دستگاه بوده که نشان از رشد 4.8درصدی نسبت به سال 2018 میلادی دارد. شاید با خود فکر کنید که محققان مؤسسه IDC نگاه خوشبینانه تری نسبت به مؤسسه گارتنر دارد ولی باید گفت همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد روایت این دو مؤسسه پژوهشی از این بازار اندکی متفاوت است.

مؤسسه پژوهشی گارتنر نوت بوک‌ها و موبایل‌های گران قیمت را نیز در گروه کامپیوترهای خانگی قرار داده است اما این کمپانی میزان فروش کروم بوک‌ها یا آی پدها را در آمار خود به حساب نیاورده است. این درحالی است که گزارش محققان مؤسسه IDC، کامپیوترهای دسکتاپ و کروم بوک‌ها و همچنینworkstations را در بر دارد اما تبلت‌ها را مد نظر قرار نداده است.

کمپانی‌های موفق فناوری

اما کدام کمپانی‌های فناوری در این فروش موفق‌تر عمل کرده اند؟ از نگاه هر دو مؤسسه پژوهشی IDC و گارتنر برندهای لنوو، اچ پی(HP) و کمپانی دل(Dell) همچنان سه فروشنده برتر کامپیوترهای شخصی هستند. این سه فروشنده مسئولیت حدود 65درصد بازار را در سال 2019 به عهده داشته‌اند که نسبت به سال قبل از آن رشدی جزئی هم داشته است. لنوو در میزان فروش سالانه در بیشتر مناطق جغرافیایی رکورد زده است به‌عنوان مثال مطابق تحقیقات مؤسسه گارتنر در امریکا میزان فروش کامپیوترهای دسکتاپی لنوو درمقایسه با سال قبل از آن یعنی 2018، بیش از 30درصد رشد داشته است.

HP دومین فروشنده بزرگ جهان در این حوزه همچنان جایگاه خود را حفظ کرده و به‌عنوان دومین فروشنده برتر جهان در زمینه کامپیوترهای شخصی در امریکا و  EMEA (اروپا، خاورمیانه و آفریقا) محسوب می‌شود.

کمپانی Dell نیز از نگاه هر دو مؤسسه پژوهشی گارتنر و آی دی سی همچنان جایگاه خود را حفظ کرده و در سه ماهه چهارم سال 2019میلادی رکوردی را ثبت کرده است که البته به گفته محققان مؤسسه IDC، بخش عمده رشد فروش این کمپانی به بازار قدرتمند ایالات متحده امریکا بازمی گردد. طبق گزارش این مؤسسه همچنین میزان فروش مک کمپانی اپل نیز در سه ماهه چهارم سال 2019 میلادی رشدی 5.3درصدی داشته است اما اگر بخواهیم کل سال 2019 را نسبت به سال 2018 مقایسه کنیم باید گفت که میزان فروش مک کاهش 2.2درصدی داشته است.