۰ نفر

علت مخفی کاری در نوجوانان + راه های پیشگیری از پنهان کاری در نوجوانان

۸ مهر ۱۴۰۱، ۳:۳۸
کد خبر: 670912
علت مخفی کاری در نوجوانان + راه های پیشگیری از پنهان کاری در نوجوانان

مخفی‌کاری یکی از مهم‌ترین مسائلی است که والدین یک نوجوان را نگران می‌کند. چرا نوجوانم با من حرف نمی‌زد؟

به گزارش اقتصادآنلاین، چرا مسائلش را به من نمی‌گوید؟ چه کار کنم که بتوانم مواظبش باشم و خطری تهدیدش نکند؟ این‌ها سوالات پدر و مادرهایی هستند که فرزرند نوجوان دارند. در ادامه این مطلب به این موضوع می‌پردازیم و به مهم‌ترین سوالات شما پاسخ می‌دهیم.

۶علامت که نشان می‌دهد فرزندتان چیزی را مخفی می‌کند

1. تغییرات ناگهانی در رفتار: شاید فرزند شما به طور طبیعی پرحرف باشد و ناگهان خیلی کم حرف شود. یا جور دیگری صحبت کند و از عبارات و کلمات متفاوتی استفاده کند. ممکن است ناگهان علاقه به چیزهایی را که قبلاً دوست داشته از دست بدهد. تغییرات رفتار نشان دهنده این هستند که چیزی دارد اتفاق می افتد و باید حواستان را جمع کنید.

۲. بیشتر وقتش را در اتاقش می‌گذراند: اگر فرزند نوجوان شما بیشتر وقتش را به تنهایی در اتاقش می‌گذارند یا خیلی زیاد با موبایل و کامپیوتر کار می‌کند، زنگ خطر برای شما به صدا درآمده است.  پنهانکاری در خلوت خیلی راحت‌تر از وقتی است که در جمع و در میان دیگران باشد. ایزوله کردن خود، یکی از مهم‌ترین نشانه‌هایی است که به شما می‌گوید فرزندتان رازی دارد که نمی‌خواهد شما آن را بدانید.


تربیت فرزند نوجوان

۳. تغییر در ظاهر: مهم نیست نوجوان چه چیزی را مخفی می‌کند، چه اعتیاد به چیزی باشد، چه اختلال خوردن و چه حتی یک اشتباه ساده، در هر صورت، تغییراتی در ظاهرش به وجود می‌آید! چون ظاهر هر فرد نشان دهنده وضعیت روحی اوست. مثلاً ممکن است نوجوان لباس‌های گشاد و شلخته بپوشد یا خیلی دیر به دیر حمام کند. شاید تغییرات ظاهری چندان مشهود نباشند اما نشان دهنده این هستند که سبک زندگی نوجوان تغییر کرده به عنوان مثال کاهش یا افزایش وزن علامتی است که نشان می دهد فرزندتان پنهانکاری می‌کند.

۴. دروغگویی: وقتی از نوجوان سوال می‌پرسید، یا جواب سر بالا می‌دهد یا دروغ می‌گوید. شما به راحتی متوجه این مسئله می شوید؛ چون فرزندتان را به خوبی می‌شناسید و می‌دانید چه وقت‌هایی حقیقت را پنهان می‌کند.

۵. افزایش خشونت: خشونت، نشان دهنده ترس است. وقتی کسی می‌ترسد رازش برملا شود به خشونت رو می‌آورد. اگر نوجوان‌تان بیش از گذشته پرخاشگری می‌کند یا ناگهان از کوره در می‌رود، به احتمال زیاد از چیزی می‌ترسد. در چنین مواردی حتما پی‌گیری کنید که آیا چیزی را از شما مخفی می‌کند یا نه.

۶. رفتارهای غیر قابل پیش بینی: شما فرزندتان را به خوبی می‌شناسید. شیوه حرف زدن، واکنش نشان دادن، خندیدن، گریه کردن و رفتارهای روزانه‌اش را می‌دانید. همچنین می‌دانید دوست دارد چطور لباس بپوشد. وقتی که نوجوان سعی می‌کند چیزی را از شما پنهان کند، رفتارهایش در تعدادی از این موارد یا همه آنها تغییر می‌کند. جوری که شما به خودتان می‌گویید: "این بچه من نیست! چرا این طور رفتار می‌کند؟"

نوجوانی