۰ نفر

روش های جلوگیری از جوانه زدن پیاز

۱۳ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۴۵
کد خبر: 650570
روش های جلوگیری از جوانه زدن پیاز

کمتر غذای اصیل ایرانی را می‌توان یافت که پیاز یکی از اجزای اصلی آن نباشد. به همین دلیل معمولا ما ایرانی‌ها به مقدار زیاد پیاز می‌خریم و همیشه به دنبال روش‌های جلوگیری از جوانه زدن پیاز هستیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دلگرم، خوشبختانه پیاز از سبزیجات ریشه‌داری است که به مدت طولانی قابل نگهداری است؛ اما شرط عمر طولانی پیاز نحوه صحیح مراقبت از آن است. در این مطلب می خواهیم بهترین روش‌های کاربردی و نکات مهم در جلوگیری از جوانه زدن پیاز را برای شما عزیزان توضیح دهیم.

نکات مهم در جلوگیری از جوانه ‌زدن پیاز

مهم‌ترین نکته در نگهداری پیاز این است که پیازها به‌سرعت رطوبت محیط و مواد مرطوب اطرافشان را جذب می‌کنند. همچنین زمانی که یک پیاز در میان همه پیازها شروع به جوانه‌زنی می‌کند سریعاً آن را به پیازهای دیگر انتقال می‌دهد و اگر به دادشان نرسید همه پیازها را مبتلا می‌کند؛ زیرا این جوانه ناشی از رشد نوعی قارچ است که به دلیل آسیب به پیازها هنگام برداشت، مانند ضربه‌های مختلف ایجاد می‌شود و در صورت رشد و توسعه آن‌ها را خراب می‌کند.

پس یادتان باشد حتی جوانه زدن تنها یک پیاز می‌تواند کل پیازها را به‌سرعت از بین ببرد. از آنجایی که قارچ‌ها عاشق رطوبت هستند، به‌محض دریافت رطوبت محیط، رشد می‌کنند و ما حضور آن‌ها را به‌صورت جوانه زنی پیاز می‌بینیم.

نشانه‌های شروع جوانه زدن پیاز

اگر شما بتوانید سریع‌تر نشانه‌های جوانه ‌زدن یک پیاز را تشخیص دهید، می‌توانید به‌راحتی با جدا کردن آن یک‌دانه پیاز، کل پیازها را از جوانه‌زنی نجات دهید. اولین نشانه‌های جوانه‌زنی نرم شدن لایه‌های پیاز است که در پیازهای سفید یا زرد رنگشان نیز تیره‌تر می‌شود. به‌مرور زمان که قارچ‌ها رشد می‌کنند، بوی بسیار بدی را نیز در فضای آشپزخانه ایجاد می‌کنند که به‌شدت تند هست. در این حالت مطمئن باشید که یکی یا چندتا از پیازهایتان شروع به جوانه‌زنی کرده‌اند. به‌محض دیدن این پیازها باید آن‌ها را جدا کرده و پیازهای دیگر را شست‌وشو داده و کاملاً خشک کنید.

مراحل جلوگیری از جوانه ‌زدن پیازها

ابتدا باید پارچه‌ای تمیز و خشک در یک محیط گرم و خشک پهن کنید و پیازها را به‌صورت فاصله‌دار روی آن پهن کنید تا اگر رطوبتی در میان پیازها وجود دارد از بین برود. اگر امکانش برایتان فراهم باشد، می‌توانید پیازها را تا ۳ هفته در این شرایط نگه‌ دارید. در غیر این صورت زمانی که از خشک شدن همه آن‌ها مطمئن شدید، آن‌ها را به سبد یا کیسه مناسب انتقال دهید.

بهترین ظرف برای پیازهای خشک‌شده کیسه توری یا سبد سیمی است. ظرف‌های دیگر مانند انواع ظروف پلاستیکی و یا درب‌دار مانع از گردش هوا شده و رطوبت را در خود نگه می‌دارند. به همین دلیل پیازها در این ظروف به‌سرعت جوانه می‌زنند و یا دچار گندیدگی می‌شوند.

نکته مهم: اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که همیشه طبق عادت پیازهایتان را در کنار سیب‌زمینی نگه‌داری می‌کنید لطفاً از این به بعد این کار را نکنید. زمانی که شما پیاز را کنار سیب‌زمینی می‌گذارید به دلیل جذب سریع رطوبت از طرف پیاز، همه رطوبت سیب‌زمینی به پیاز منتقل می‌شود. به همین دلیل هم پیاز جوانه می‌زند و هم سیب‌زمینی‌ها سبز خواهند شد. بنابراین هر دو محصول را از دست می‌دهید.

مراحل نگهداری پیاز برای جلوگیری از جوانه زدن

پس از اینکه از خشک بودن و مکان مناسب برای پیازها مطمئن شدید، باید دمای محیط نگه‌داری را نیز مدنظر داشته باشید. بهترین دما برای نگه‌داری پیاز ۳۲ تا ۴۰ درجه فارنهایت یا ۰ تا ۴ درجه سانتی‌گراد است. دمای بالاتر باعث خرابی و یا جوانه زدن پیاز خواهد شد. محیط خیلی سرد نیز باعث یخ‌زدگی و از بین رفتن کیفیت و بافت پیاز می‌شود.

به‌هیچ‌وجه پیاز را در کنار میوه‌های دیگر نگه‌داری نکنید، زیرا هم می‌تواند رطوبت آن‌ها را جذب کرده و جوانه بزند و هم گاز اتیلن که از میوه‌های رسیده منتشر می‌شود باعث جوانه‌زنی آن‌ها می‌شود.

محیط مناسب نگهداری پیاز

پیاز انواع مختلفی دارد که همیشه در دسترس نیستند، اما پیازهای معمولی در طول سال در تمام فصول در دسترس می‌باشند. بهترین شرایط برای نگه‌داری این سبزیجات ریشه‌ای اتاقی سرد، خشک و با تهویه مناسب است. پس می‌توان گفت انباری‌ها، زیرزمین‌ها و یا گاراژها بهترین محیط‌های نگه‌داری پیاز می‌باشند.

همان‌طور که گفتیم رطوبت دشمن پیاز است. برای همین همیشه باید سعی کنید که آن‌ها را در محیطی خشک با دمای مناسب نگه‌داری کنید تا جوانه نزنند؛ اما زمانی که شما پیاز را داخل یخچال می‌گذارید برخلاف تصورتان که محیطی سرد و تاریک برایش فراهم کرده‌اید، باید بدانید داخل یخچال علاوه بر سرما، رطوبت هم هست؛ بنابراین پیازها به‌راحتی این رطوبت را جذب کرده و جوانه می‌زنند. همچنین ممکن است سریعاً دچار گندیدگی شوند.

نکته مهم: با اینکه عمر پیاز با پوست در یخچال کوتاه می‌شود، اما پیاز پوست کنده را می‌توان تا دو هفته و پیاز خردشده را ۷ الی ۱۰ روز در یخچال نگهداری کرد.

شما می‌توانید با توجه به نکاتی که در ادامه توضیح خواهیم داد پیاز را به شکل‌های مختلفی برای مدت طولانی‌تر نگهداری کنید.

در بین ما کمتر کسی پیدا می شود که از پیاز استفاده نکند. تقریبا می توان گفت که پیاز در تمامی غذاها بکار می رود. از این رو در این مطلب قصد داریم میزان…

نحوه نگهداری پیاز پوست‌کنده

برخلاف پیازی که دارای پوست است، پیاز پوست کنده را می‌توانید در یخچال به مدت ۱۰ الی ۱۴ روز نگه‌داری کنید. برای ماندگاری بهتر باید پیازها را در ظرفی درب دار قرار دهید. زیرا پیاز پوست‌کنده به‌سرعت آلودگی و انواع ویروس‌های محیطی را به خود جذب می‌کند.

نگهداری پیاز خردشده در فریزر​

ممکن است برایتان پیش‌آمده باشد که پیازهایتان بزرگ بوده و همه آن را برای یک وعده ‌غذا لازم ندارید؛ بنابراین برای صرفه‌جویی و جلوگیری از دور انداختن مابقی پیاز می‌توانید به‌راحتی آن را در یک کیسه فریزر گذاشته و تا ۱۰ روز در یخچال و ۳ الی ۶ ماه در فریزر نگه‌داری کنید.

نگهداری پیاز سرخ‌شده در فریزر

پیاز سرخ‌شده را می‌توان ۳ الی ۵ روز در یخچال نگهداری کرد. روش‌ نگهداری پیاز داغ در خانه به این صورت است که چند ساعت بعد از سرخ کردن که خوب خنک شدند، آن‌ها را درون یک ظرف درب دار قرار داده و در یخچال بگذارید. ماندن طولانی‌ مدت پیازها در محیط آشپزخانه باعث جذب باکتری می‌شود و برای سلامتی خطرناک است. اگر پرمشغله هستید و از پیازداغ برای غذاهای مختلف استفاده می‌کنید، می‌توانید یک‌بار زمان گذاشته و تا سه ماه آن‌ها را در فریزر نگهداری کنید.

ترشی انداختن پیاز

یکی از روش‌های نگه‌داری پیاز تبدیل آن به ترشی است. البته در پخت بسیاری از غذاها نمی‌توان از ترشی پیاز استفاده کرد اما برای بهره بردن از خواص پیاز و استفاده به‌عنوان چاشنی روش مناسبی است. برای ترشی انداختن پیاز باید آن‌ها را پوست‌کنده و کاملاً خشک‌کنید سپس درون یک ظرف شیشه‌ای استریل شده قرار دهید و آن را با ترکیبی از سرکه، نمک، شکر و ادویه‌جات مناسب و مورد سلیقه خودتان پرکنید و در یک مکان خنک و تاریک نگهداری نمایید. برای استریل کردن ظرف هم بهتر است آن را به مدت ۲۰ دقیقه در آب جوش قرار داده و سپس با یک دستمال تمیز خشک‌کنید.

نحوه خشک‌کردن پیاز

یک روش مناسب برای افزایش عمر مفید پیاز، خشک‌ کردن آن است. برای این کار باید پیازها را به‌صورت خلالی و نازک برش زده و روی یک سینی بافاصله بریزید. سپس سینی را ۲ الی ۳ روز زیر آفتاب قرار دهید. بعد از آن پیازها را به مدت ۱۰ دقیقه در دمای ۹۰ درجه فر قرار داده تا کاملاً خشک شوند. از این نوع پیاز به‌عنوان طعم‌دهنده‌ای عالی در کنار پودر سیر استفاده می‌شود.