۰ نفر

رییس سابق دانشگاه شریف، رییس اندیشکده حکمرانی شد

۴ تیر ۱۴۰۱، ۱۰:۴۳
کد خبر: 647543
رییس سابق دانشگاه شریف، رییس اندیشکده حکمرانی شد

مراسم تکریم مدیر سابق اندیشکده حکمرانی شریف دکتر حمزه امیری و معارفه رییس و مدیر جدید اندیشکده دکتر رضا روستاآزاد و علی سعد با حضور روسای سابق دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اندیشکده حکمرانی شریف، این مراسم با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و عضو هیئت مؤسس اندیشکده حکمرانی شریف، دکتر سعید سهراب پور، رئیس اسبق دانشگاه صنعتی شریف، دکتر سید صادق امامیان، هم بنیان‌گذار و رئیس هیئت‌مدیره اندیشکده حکمرانی شریف و دکتر محمدمهدی نائبی، عضو محترم هیئت‌علمی دانشگاه شریف و تنی از چند از اساتید و پژوهشگران در محل سالن جلسات این اندیشکده برگزار شد.

در ابتدای مراسم تودیع و معارفه دکتر امامیان ضمن اشاره به تاریخچه اندیشکده، به بیان دستاوردهای سال‌های اخیر این مجموعه پرداخت و عنوان کرد: تمایز اندیشکده حکمرانی شریف همواره بر نگاه سیاستی و نه سیاسی به مسائل بوده، ازاین‌رو گروه‌های مختلف این اندیشکده در برهه مختلف و در عرصه‌های مهمی منشأ اثر بوده‌اند که به‌عنوان‌مثال اخیراً مسئله نظام توزیع یارانه بنزین یا اصلاحیه‌های اصل 44، قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، قسمتی از لایحه خدمات کشوری و نهایتاً شکسته شدن انحصار در صدور پروانه وکالت کانون وکلا، از طرح‌های این اندیشکده بوده است.

وی همچنین با اشاره به توسعه ادبیات نظری حوزه حکمرانی در اندیشکده گفت: پژوهشگران ما در سال های اخیر توانسته اند مفاهیم جدیدی را وارد حوزه ادبیات حکمرانی کشور کنند. کلیدواژه های «تنظیم گری»، «ظرفیت حکمرانی»، »حاکمیت رسانه‌ای»، «مستخدمین عمومی»، «مشاوره سیاستی»، «حکمرانی چند سطحی» و «شاخص سلامت تنظیم گری» و «شاخص حکمرانی نهادهای مشاوره‌ای» از مفاهیمی است که یا در اندیشکده ابداع شده اند و یا توسط آن بسط پیدا کرده اند.

سهراب پور: با حمایت مقام معظم رهبری توانستیم حوزه های مدیریت و اقتصاد را در دانشگاه های فنی توسعه دهیم

در ادامه دکتر سهراب پور رئیس اسبق دانشگاه شریف که 16 سال ریاست این دانشگاه را بر عهده داشته است به سخنرانی پرداخت و گفت: چالش‌های زیادی در مسیر تأسیس دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی شریف وجود داشت و وارد شدن یک دانشگاه صنعتی در حوزه علوم انسانی با موضع‌گیری‌های زیادی همراه شد و بعدها نیز وزارت علوم تمایلی به دادن ظرفیت پذیرش دانشجوی دکترا به دانشکده مدیریت نداشت که درنهایت حمایت مقام معظم رهبری باعث شد که این امر میسر شود.

وی ادامه داد: نگاه سیاسی و جناحی، نباید بر تصمیم‌گیری در خصوص انتصاب یا عزل افراد در محیط‌های آکادمیک سیطره داشته باشد و تخصص و تعهد باید در اولویت باشد.

روستاآزاد: تا سال ها پس از انقلاب، حوزه علوم انسانی مغفول مانده بود

دکتر روستاآزاد رئیس جدید اندیشکده حکمرانی شریف با اشاره به اهمیت مطالعات حکمرانی در دنیای امروز گفت: اگر از ما بپرسند مشکل اصلی در کشور چیست، بیشتر ما میگوییم حوزه مدیریت و حکمرانی، درصورتی‌که تا سال‌ها بعد از انقلاب نیز حوزه فنی و مهندسی در اولویت قرار داشت و حوزه علوم انسانی مغفول مانده بود. در دنیای کنونی حاکمیت و سیاست‌گذاری علم است و اگر از این علم مدیران میانی ما برخوردار باشند، فرقی نخواهد کرد که مدیران ارشد چه کسانی هستند، زیرا ریل‌گذاری لازم صورت گرفته و با انتصاب مدیر ارشد شایسته، مسیر به‌خوبی ادامه پیدا خواهد کرد.

وی افزود: نهادهای دولتی باید از اندیشکده ها و اندیشه‌ورزان دعوت کنند که در سازمان‌هایشان حضور یابند و نسبت به گفتمان سیاستی شنوا باشند.

دکتر نائبی عضو هیأت علمی دانشگاه شریف نیز اهمیت رشد و توسعه متوازن در حوزه های علمی تصریح کرد: در کشوری که نخبگان آن به سمت حوزه‌های علوم انسانی، سیاست‌گذاری و مدیریت گام برندارند و رشد نامتقارن داشته باشند و فقط به سمت‌وسوی حوزه‌های پزشکی و فنی مهندسی تمایل داشته باشند، روی سعادت را نخواهند دید و گام برداشتن اندیشکده حکمرانی شریف را دراین عرصه، کاری نه‌تنها پسندیده، بلکه ضروری است.

وی ادامه داد: اثرگذاری حوزه‌های سیاست‌گذاری و مدیریت بیشتر از رشته‌های فنی در کشور است و به وجود آوردن زیرساخت‌های فکری امری ضروری است، لذا باید تشویق کرد که نخبگان به این حوزه وارد شوند.

قمی: نیاز کشور به مشاوره های سیاستی جدی است

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی با اشاره نیاز نهادهای تصمیم گیر به نظرات کارشناسی بیان داشت: نیاز کشور به نهادهای مشاوره سیاستی کاملاً محسوس است و به‌جای تصمیم‌گیری‌های فردی و سلیقه‌ای باید بحث‌های کارشناسی مبنای تصمیم‌گیری قرار گیرد، لذا اندیشکده حکمرانی شریف که من آن را یک شجره طیبه می بینم که ریشه در سال ها زحمت و مجاهدت روسای سابق و فعلی دانشگاه شریف دارد می تواند در شرایط پیچیده فعلی به مردم و حاکمیت کمک‌های مؤثری داشته باشد.

وی افزود: در جلساتی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر نهادهای تصمیم گیر حضور پیدا می کنم، نیاز جدی به مشاوره های سیاستی و نظرات کارشناسی احساس می شود و اندیشکده حکمرانی شریف می تواند در این زمینه موثر باشد.

امیری رییس سابق اندیشکده حکمرانی شریف در سخنان کوتاهی ضمن تشکر از اعتماد هیات مدیره در اعطای این مسئولیت و همراهی و همدلی پژوهشگران و ستاد اندیشکده با وی در مدت تصدی ریاست این مجموعه گفت: اندیشکده داری ظرفیت کم نظیری است که می‌تواند زمینه ساز رسمیت بخشی به جایگاه  اندیشکده ها در نظام علم و فناوری کشور باشد.

وی ابراز امیدواری کرد: تیم جدید مدیریتی با تدوین  چارچوب مند تجربیات، ساختار و نحوه اداره اندیشکده، موجبات الگوبرداری و بهره مندی سایر علاقمندان به حوزه سیاست پژوهی و نظام مشاوره سیاستی از این تجربیات را فراهم تر از پیش نمایند.

سعد مدیر جدید اندیشکده حکمرانی نیز در پایان به حساسیت کار با نخبگان اشاره کرد و گفت: نیروهای فعال در اندیشکده حکمرانی شریف همه از نخبگان دانشگاه های برتر کشور هستند و همین مسأله کار را سهل ممتنع کرده است زیرا هم با نیروی نخبه ای سر و کار داریم که هوش و گیرایی بالایی در کار دارد و هم اینکه نمی توان مثل سیستم اداری سنتی با همکاران تعامل داشت.

اندیشکده