۰ نفر

گذشته ایلان ماسک و ازدواج و فرزندانش+ بیوگرافی

۱۴ خرداد ۱۴۰۱، ۲۰:۵۸
کد خبر: 641367
گذشته ایلان ماسک و ازدواج و فرزندانش+ بیوگرافی

در این صفحه بیوگرافی کامل ایلان ماسک این میلیادر جهانی، راز موفقیت، همسر و فرزندانشان را می خوانید.

به گزارش اقتصاد آنلاین، ایلان ماسک با پیشنهاد 43 میلیون دلاری اش برای خرید توییتر ثابت کرد که حرف آخر را در کنترل رسانه های ارتباط جمعی میزند و همین موضوع عاملی شد برای شهرت روز افزون او !

برای آنهایی که هنوز این چهره را نمی شناسند باید بگویم که ایلان ماسک ثروتمند ترین فرد روی زمین است. این چهره اهل آفریقای جنوبی، سرمایه 262 میلیارد دلاری اش را از چه راهی به دست آورده؟ با من در این مطلب از سایت «مینویسم» همراه باشید تا در ادامه بیوگرافی ایلان ماسک، همسرش و فرزاندان و رمز موفقیتش را با شما به اشتراک می گذاریم.

جدایی از کمپانی های اسپیس ایکس و تسلا، که در نوع خودشان سرمایه بی نظیری هستند، آقای ماسک به فرستادن موشک در فضا، و ساخت ماشین های برقی EVs هم تبهر زیادی دارد.

البته هیچ کس بدون پشت سر گذاشتن چالش ها به قله نمی رسد. داستان برای ایلان ماسک هم به این سادگی ها نبوده. در ادامه با من همراه باشید تا از تمام شکست ها و موفقیت های این آدم پولدار و البته موفق خبردار شوید!

ایلان ماسک در تاریخ 28 ژوئن سال 1971 در پریتوریا، آفریقای جنوبی به دنیا آمد. اولین تجربه بیزنس ایلان ماسک در سن دوازده سالگی بود. او کد بازی کامپیوتری بلاستر را به مجله آفیس به مبلغ 500 دلار فروخت. خود ماسک در این باره گفته که بازی بسیار ساده ای بود اما خب بهتر از نشستن و هیچ کاری نکردن بود.

پس از تمام کردن سال های دبیرستان در آفریقای جنوبی، ماسک به کانادا مهاجرت کرد تا در داشنگاه کویین اونتاریو تحصیل کند. قرار بود دو سال تحصیل ایلان در کانادا سپری شود اما او به آمریکا رفت و در رشته فیزیک و اقتصاد از دانشگاه پنسیلوانیا فارغ التحصیل شد.

جالب است بدانید که ماسک برای تامین هزینه اقامتش در زمان تحصیل در پنسیلوانیا خوابگاهی ده تخت خوابه را کرایه کرد، تبدیلش کرد به یک کلوب شبانه و از این راه درآمد کسب می کرد.

ایلان ماسک برای ادامه تحصیل در سطح دکتری، دانشگاه استنفورد را انتخاب کرد اما تنها دو روز پس از شروع درس ها ترک تحصیل کرد تا در کمپانی دات. کام شروع به کار کند.

ایلان ماسک و همسر اولش جاستین

در سال 2008 ماسک از همسرش جاستین جدا شد. پسر اول این زوج به طور ناگهانی و زمانی که تنها 10 هفته سن داشت در اثر سندورم مرگ ناگهانی در نوزدان فوت کرد. این زوج بعد ها صاحب پسران دو قلو و پسران سه قلویی شدند.

ایلان ماسک و همسر دومش گریمز

در سال 2020، ماسک و خواننده ای به نام گریمز صاحب پسری شدند و نامش را x AE A-12 یا همان X گذاشتند.

در سال 2021 هم با کمک رحم اجاره ای صاحب دختری شدند و نامش را Exa Dark Siderael Musk یا همان Y گذاشتند. ماسک در یکی از مصاحبه هایش گفته بود که تمام هم و غمش پایین آمدن میزان جمعیت آدم ها روی زمین است که ممکن است تمدن نوع انسان را تهدید کند. او فکر می کند واقعا به اندازه کافی آدم روی زمین زندگی نمی کند.

پیش از این، ایلان ماسک با امبر هرد، بازیگر مشهور هالیوود و همسر سابق جانی دپ در اتباط بود است.

پیج اینستاگرام ایلان ماسک

ایلان ماسک جز سلبریتی هایی که اینستاگرام ندارند، است و تمامی پیج هایی که با نام اون در حال فعالیت و انتشار تصاویر او هستند، به اصلاح فن پیج و از طرفدارانش هستند.

رمز موفقیت ایلان ماسک چه بود؟

ماسک به کمک برادرش، کیمبال، کمپانی کوچک زیپ 2 را پایه گذاری کرد. این اولین سرمایه گذاری ماسک بود. این کمپانی برنامه راهنمای آنلاین شهر را در اختیار روزنامه ها قرار می داد. ماسک در آن زمان هیچ پولی برای اقامت و اجاره خانه را نداشت و در دفترش زندگی می کرد. کارها آن چنان که باید و شاید پیش نرفت و ماسک مجبور شد زیپ 2 را به مبلغ 300 میلیون دلار به کمپانی کمپاک بفروشد.

در سال 1999 ماسک x.com را که کمپانی بانکداری آنلاین بود راه اندازی کرد. یک سال بعد x.com با استارت آپ پیتر ثیل ادغام شده و کمپانی پِی پال راه اندازی شد.

ماسک از آن به بعد مدیر کمپانی پِی پال شد، اما این منصب هم چندان او را راضی نکرد. درگیری ها و اختلافات بر سر برندینگ و مدیریت میکرو بالا گرفت و درحالیکه ماسک روزهای تعطیلاتش در استرالیا را می گذارند هیئت مدیره او را اخراج کردند. ماسک سال ها بعد در مصاحبه ای اختصاصی با مجله fortune اعلام کرد که تعطیلات همیشه برایش دردسرساز بوده است.

البته او هنوز مالک سهامش در پِی پال بود و در سال 2000 وقتی eBay کمپانی را خرید ماسک 165 میلیون دلار ناقابل سهم برد.

ایلان ماسک با 100 میلیون دلاری که از پی پال نصیبش شده بود در سال 2002 کمپانی spaceX را راه انداخت و هدفش هم این بود که سفرهای فضایی و هزینه ساخت فضاپیما را 10 برابر ارزان تر کند.

برخلاف نظر منتقدان، ایلان ماسک موفق شد در سال 2004، کسپول فضایی دراگون را تولید کند. خیلی ها می گفتند او نمی تواند. حتی آهنگ هایی هم در این زمینه ساختند مثلا : «PUFF THE MAGIC DRAGON» اما ماسک موفق شد اژدهایش را به فضا بفرستد.

شاید باورتان نشود اما در سال 2010 همین اژدهایی که هیچ کس باوری به آن نداشت تبدیل به اولین فضاپیمای شخصی شد که به با عملیاتی موفق به فضا پرتاب شده و در مدار زمین گردش می کند.

البته فعالیت های ماسک فقط به فضا محدود نبود. او برای زمین زیر پایش هم برنامه هایی داشت. او در سال 2004 سرمایه گذاری بر ماشین های برقی و راه اندازی کمپانی تسلا را شروع کرد. او با نقش فعالش در این کمپانی موفق شد اولین ماشین تمام برقی ساخت کمپانی خودش به نام Radster را به بازار عرضه کند. در سال 2006، ایلان ماسک به عنوان مدیر کل تسلا انتخاب شد.

در این دوران هم ذهن ماسک بی کار نبود و او تصمیم گرفت کمپانی انرژی خودش به نام SolarCity را راه اندازی کند. ایلان در سال 2006 این کمپانی را افتتاح و فامیل هایش را مسئول رسیدگی به کارهای این شرکت کرد.

در سال 2007 ، ماسک یک قدم عقب برداشت و مارتین ابرهارد به عنوان سئو تسلا انتخاب شد. یک سال بعد اوضاع خراب تر شد و با وجود چالش های مالی بسیار تسلا مجبور شد 40 میلیون دلار وام بگیرد تا خودش را از ورشکستگی نجات دهد. این 40 میلیون دلار وام از سرمایه شخصی سهام داران و خود ایلان ماسک فراهم شد.

ایلان ماسک و شرکت تسلا

هیچ یک از شرکت های SPACEX، تسلا و سولار سیتی کارشان را به درستی انجام نمی دادند و سرمایه ها در حال از دست رفتن بود. ماسک هم از سرمایه شخصی خودش نیاز کمپانی ها را تامین می کرد.

اما در دسامبر سال 2008 و در کمال تعجب و درست به موقع ماسک موفق شد قراردادی 5/1 میلیارد دلاری با ناسا ببندد. آن هم در ازای تامین لزومات سفر به فضا!

در عین حال تسلا سهام های خارجی بیشتری کسب کرد. در سال 2010 هم اولین پیشنهاد عمومی برای سهام های تسلا عرضه شد و با این روش کمپانی توانست 226 میلیون دلار سرمایه کسب کند.

در طول این زمان اسپیس ایکس تا می توانست رکورد شکست و تا میشد نیازهای ایستگاه های فضایی ناسا را برطرف کرد تا پول خوبی به جیب بزند. در عین حال این کمپانی موفق شد موشک فضایی فالکون 9 را هم که قوی ترین موشک اسپیس ایکس است طراحی و راه اندازی کند.

سایر فعالیت های تجاری ایلان ماسک

در سال 2013 ماسک ایده هایش را در مورد قطاری فوق سریع مطرح کرد. قطار طراحی شده ماسک می توانست مسافران در طول سی دقیقه از لس آنجلس تا سانفرانسیسکو منتقل کند.

در سال 2015 ماسک کمپانی عام المنفعه OpenAl را راه اندازش کرد. تحقیقات این کمپانی به نفع پیشرفت و توسعه هوش مصنوعی بود و قرار بود که از نتایج به دست آمده در راستای بهتر شدن زندگی بشر استفاده شود. بعد ها خودش از مقام مدیر کلی این کمپانی کنار کشید تا چالشی برای انجام دادن کارهای تسلا نداشته باشد. ناگفته نماند که خودِ تسلا هم در حال راه انداختن هوش مصنوعی برای ماشین های هوشومندش بود.

در سال 2016 ماشک کمپانی Boring را راه اندازی کرد. هدف این کمپانی حفر تونل هایی در زیر زمین و اطراف شهر بود تا مسافرت زمینی با سرعت و راحتی بیشتری انجام شود.

در سال 2017 ماسک کمپانی نورولینک را راه اندازی کرد. هدف این کمپانی ساخت تراشه های مغزی برای کار گذاشتن در مغز آدم هاست.

چالش و مشکلات ایلان ماسک

ماسک همیشه پیشنهادات چالش برانگیزی می دهد. مثلا در سال 2018 اعلام کرد که می خواهد برای نجات 12 پسر بچه و مربی شان که در تایلند درون غاری گیر افتاده اند، زیر دریایی بسازد. یک قواص بریتانیایی در پاسخ به ماسک گفت که پیشنهاداتش چیزی جز نگاهی کوته فکرانه نیست. ماسک هم در جوابش توییت کرد که تو در دنیای من پسربچه ای بیش نیستی!

در طول همه گیری کرونا هم کامنتهای اشتباه و تفکرات غلط از او زیاد دیده شده. برای مثال در روزهای اول همه گیری اعلام کرد که کرونا تفکری احمقانه است و اینکه بچه ها کلا به این ویروس ایمن هستند. در ادامه و در عین تعجب همه، ادعا کرده بود که داروی درمان مالاریا، کلروکین، برای درمان کووید به کار می رود.

ماسک در سال 2018 ادعا کرده بود که می خواهد تمام سهام تسلا را از آن خودش کند و به خاطر توییت هایش در این زمینه با مدیران تسلا به مشکل برخورده بود.

مدیران و مالکین سهام تسلا به خاطر بیانیه های اشتباه و بعضا دروغش از او شکایت کردند. ماسک هم مجبور شد برای بستن دهانشان از سهام خودش و تسلا 20 میلیون دلار جریمه بپردازد. تسلا هم کمیته ای تشکیل داد تا در مورد ایلان ماسک تصمیمات جدی گرفته شود.

در سال 2020 با ناسا قراردادی بست تا انسان ها را به فضا بفرستند. قرار شد برای اولین بار 4 انسان به ISS فرستاده شوند. همان سال تسلا به S&P 500 پیوست.

همان سال ماسک و جف بزوس مالک آمازون با هم به مشکل خورده بودند. آن هم بر سر قرارداد تامینی که ناسا با اسپیس ایکس بست. جف بزوس و کمپانی بلو اوریجین یکی از رقبای ماسک برای گرفتن این پروژه بودند.

در سال 2021 ماسک سر از بازار بیت کوین درآورد. تسلا در ادامه خاطر نشان کرد که به جای وجه رایج بیت کوین هم قبول می کند. یعنی به ازای هر بیت کوین 5/1 میلیارد دلار سرمایه در وجه رایج در نظر گرفته خواهد شد. البته خیلی زود ماسک حرفش را پس گرفت و گفت که برای استخراج بیت کوین خیلی به طبیعت آسیب می رسد. و در ادامه گفت که در صورتی همکاری می کند که معدنچی ها به روش های سبزتری استخراج کنند.

در سال 2022، ماسک 2/9 درصد سهام توییتر را خرید و تبدیل به بزرگترین سهامدار این کمپانی شد. البته خودش اعلام کرده که مایل نیست جزو هیئت مدیره باشد. مالک قبلی این سهام در آمریکا هم اعلام کرده که از ماسک شکایت می کند چون سهامش را فروخته تا قیمت را بشکند و بتواند سهام بیشتری با قیمت پایین تر بخرد.

در 14 آوریل سال 2022 ماسک پیشنهاد داد که تمام سهام توییتر را با مبلغ 43 میلیارد دلار می خرد.

او در نامه ای به مدیر توییتر گفته که این کمپانی باید خصوصی شود  تا به پلاتفرمی رایگان برای ارتباط عموم مردم دنیا تبدیل شود.