۰ نفر

اگر سلامت غذا برایتان مهم است بخوانید؛

کدام غذاها فاسد می شود؟ کدام غذاها فاسد نمی شود؟

۱۴ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۲۰
کد خبر: 641324
کدام غذاها فاسد می شود؟ کدام غذاها فاسد نمی شود؟

شاید برای شما هم سوال شده باشد که چه غذاهایی فاسد می‌شود و چه غذاهایی خیر و بخواهید بدانید هر غذا چه مدت می‌تواند در یخچال بماند. در این گزارش به این سوالات پاسخ می‌دهیم.

 به گزارش اقتصاد آنلاین، به طور خلاصه، غذاهای فاسد شدنی آنهایی هستند که اگر در دماهای خاصی نگهداری نشوند، به سرعت فاسد می شوند. درحالی که غذاهای فاسد نشدنی عمر طولانی تری دارند و می توان آنها را در دمای اتاق نگهداری کرد.

غذای فاسد شدنی چیست؟

طبق گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده، غذاهای فاسد شدنی فاسد، پوسیده یا خطرناک می شوند، مگر اینکه آنها را در دمای ۴۰ درجه فارنهایت (۴ درجه سانتیگراد) در یخچال قرار دهید یا در دمای ۰ درجه فارنهایت (۱۷- درجه سانتیگراد) فریز کنید.

 نمونه هایی از غذاهای فاسد شدنی عبارتند از:

 گوشت طیور

ماهی

تخم مرغ

محصولات لبنی

باقی مانده پخته شده هر میوه یا سبزی که بریده یا خرد شده باشد

میوه ها و سبزیجات تازه نیز فاسد شدنی در نظر گرفته می شوند، زیرا تعداد بسیار کمی از آنها را می توان برای مدت طولانی در دمای اتاق نگهداری کرد.

بیشتر محصولات از چند روز تا چند هفته دوام دارند و باید در یخچال نگهداری شوند .

غذای فاسد نشدنی چیست؟

غذاهای فاسد نشدنی را می توان به طور ایمن برای مدت طولانی در دمای اتاق بدون فاسد شدن یا پوسیدگی نگهداری کرد.

نمونه هایی از غذاهای فاسد نشدنی عبارتند از:

مواد غذایی کنسرو شده

برنج پاستا

 ارد

قند

ادویه ها

روغن ها

غذاهای فرآوری شده در بسته بندی های بدون آلودگی و مهر و موم شده

چرا باید غذاهای فاسد شدنی را در دمای خنک نگه دارید؟

سرد نگه داشتن غذاهای فاسد شدنی رشد باکتری ها را کند می کند و غذا را برای مدت طولانی تری ایمن نگه می دارد.

دو نوع باکتری متمایز وجود دارد که روی غذاهای فاسد شدنی رشد می کنند. باکتری های بیماری زا بی مزه، بی بو و نامرئی هستند، اما می توانند افراد را بیمار کنند. نمونه هایی از باکتری های بیماری زا عبارتند از E. coli، Salmonella و Listeria. این باکتری ها در دمای اتاق به سرعت رشد می کنند و سرد کردن غذا به طور چشمگیری رشد آنها را کند می کند.

یخچال رشد باکتری های فسادزا را کند می کند، اگرچه آنها هنوز در یخچال رشد می کنند. باکتری های مختلف با سرعت های مختلف و در شرایط مختلف رشد می کنند. استانداردهای ایمنی مواد غذایی ویژگی های بسیاری از باکتری ها و سایر میکروب ها را در نظر می گیرند.

دمای نگهداری مواد غذایی فاسد شدنی طبق گفته رابرت پوویتز، متخصص بهداشت و مشاور شورای بهداشت داخلی، غذاهای فاسد شدنی باید در یخچال در دمای ۴۰ درجه فارنهایت (۴ درجه سانتیگراد) یا کمتر نگهداری شوند.

اکثر باکتری‌هایی که باعث بیماری‌های ناشی از غذا می‌شوند در دمای بین ۴۱ تا ۱۳۵ درجه فارنهایت (۵ تا ۵۷ درجه سانتی‌گراد) به خوبی رشد می‌کنند. باکتری ها در این محدوده دما به سرعت رشد می کنند. پوویتز گفت: اگر غذاهای [فاسد شدنی] در این منطقه خطرناک دمایی برای هر دوره زمانی نگهداری شوند، بیماری ها و موجودات فسادزا شروع به رشد خواهند کرد. به عنوان یک قاعده کلی، غذاهای فاسد شدنی مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، لبنیات، غذاهای پخته شده و غذاهای خرد شده هرگز نباید بیش از دو ساعت در منطقه خطر درجه حرارت قرار گیرند.

منطقه خطر در مورد اکثر میوه ها و سبزیجات خام و برش نخورده صدق نمی کند، زیرا در آنها مانند سایر غذاهای فاسد شدنی باکتریها سریع رشد نمی کنند. با این حال، نگهداری این غذاها در یخچال ایده خوبی است زیرا می تواند فساد را کاهش دهد.

وقتی غذاها منجمد می شوند و در دمای ۰ درجه فارنهایت (۱۷- درجه سانتیگراد) و کمتر نگهداری می شوند، مولکول ها آنقدر کند می شوند که باکتری ها نمی توانند رشد کنند.

چرا غذاهای فاسد نشدنی به این سرعت فاسد نمی شوند؟

دما تنها عامل تعیین‌کننده برای فساد غذا نیست. پوویتز گفت: «میکروب‌هایی که می‌توانند باعث بیماری یا هر میکروبی در این زمینه شوند، برای بقا و رشد به چندین مؤلفه و شرایط حیاتی نیاز دارند. او افزود که اینها شامل رطوبت، موجودات زنده، زمان، اکسیژن (یا عدم وجود اکسیژن در مورد برخی از میکروب ها) و سطح اسیدی مناسب است. غذاهای فاسد نشدنی فاقد برخی از این اجزای حیاتی هستند، به این معنی که به سرعت فاسد نمی شوند. به عنوان مثال، غذاهای فاسد نشدنی، فاقد رطوبت هستند. ترشی اسیدیته را تا حدی کاهش می دهد که موجودات زنده رشد نکنند. و بسته بندی خلاء با مهر و موم هرمتیک هوا را از بین می برد.

چند نکته برای نگهداری مواد غذایی فاسد شدنی

این ایده خوبی است که در مورد مدت زمان ماندگاری غذاهای فاسد شدنی خود تحقیق کنید. در اینجا آمده است که چه مدت می توانید با خیال راحت انواع رایج غذاهای فاسد شدنی را در یخچال نگهداری کنید:

 گوشت چرخ کرده خام یا گوشت خورش ۱-۲ روز

سوسیس خام ۱-۲ روز

مرغ خام ۱-۲ روز

ماهی خام و صدف ۱-۲ روز

 استیک خام، خرد شده، و کباب ۳-۵ روز

بیکن ۷ روز

ژامبون پخته شده ۷ روز

هات داگ و گوشت ناهار ۲ هفته باز نشده یا ۱ هفته باز

 سالاد مرغ، تخم مرغ، ماهی تن یا ماکارونی ۳ تا ۵ روز

باقی مانده گوشت، مرغ یا ماهی پخته شده ۳ تا ۴ روز

تخم مرغ (در پوسته آنها) ۳-۵ هفته

نکات دیگر عبارتند از:

هر هفته، از یخچال خود را چک  کنید و هر چیزی را که برای مدت طولانی در آنجا بوده است دور بریزید. هنگام نگهداری مواد غذایی فاسد شدنی، یخچال خود را تمیز نگه دارید. شما باید فوراً هر گونه غذای ریخته شده را پاک کنید، سپس محل را با آب گرم و صابون بشویید. و برای از بین بردن بوها (که بر ایمنی غذا تأثیر نمی گذارد، اما می تواند طعم را تحت تأثیر قرار دهد)، یک جعبه باز شده جوش شیرین را در قفسه یخچال نگه دارید.

هنگام خرید مواد غذایی فاسد شدنی، مطمئن شوید که آن را در مدت ۲ ساعت یا اگر دمای بیرون ۹۰ درجه فارنهایت (حدود ۳۲ درجه سانتیگراد) یا بالاتر (۱۰) است، آن را در یخچال نگهداری کنید. گوشت خام، مرغ، غذاهای دریایی و تخم مرغ را از سایر غذاها جدا نگه دارید. این غذاها را در قفسه پایین یخچال خود نگه دارید تا از آلودگی احتمالی جلوگیری کنید.