۰ نفر

روش های جالب تمیزکاری منزل با نمک!

۳ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۰۳
کد خبر: 638195
روش های جالب تمیزکاری منزل با نمک!

نمک از زمان‌های قدیم تا به امروز ماده‌ای جادویی بوده است و رمز و رازهای نهفته‌ای دارد. برخلاف باور عمومی نمک تنها برای مزه دار کردن انواع غذاها استفاده نمی‌شود و شامل کاربردهای بیشمار غیر از پخت و پز می‌باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین، یکی از این کاربردهای استفاده از نمک در تمیزکاری منازل است. هزاران سال است که مردم از نمک برای تمیزی استفاده می‌کنند زیرا روشی ارزان و مؤثر برای تمیزی چربی، زنگ زدگی و لکه‌ها است بنابراین اگر می‌خواهید در خرید شوینده‌های مختلف صرفه جویی کنید از این مادهٔ شگفت انگیز غافل نشوید.

ویژگی‌های نمک برای تمیزکاری

دو ماده اصلی سدیم و کلر ویژگی جاذب بودن به نمک داده است که باعث کاهش نقطه انجماد آب می‌شود به همین دلیل می‌توان از آن برای نگهداری ترشی، برف روبی و تمیزکاری استفاده کرد.

1. سایندگی

نمک از بلورهای کوچکی تشکیل شده است. دانه‌های نمک مانند کاغذ سنباده دارای لبه‌های تیزی هستند که برای از بین بردن لکه‌ها، تکه‌های مواد غذایی، رسوبات مایع و زنگ زدگی مناسب هستند. ترکیب نمک با اسیدی (مانند سرکه) از زنگ زدگی هر سطوحی جلوگیری می‌کند همچنین مخلوط نمک با روغن زیتون یا روغن نباتی جلوی صدمات وسایل چوبی را می‌گیرد.

2. جاذب بودن

حتماً شنیده‌اید قصابی‌ها از نمک برای تمیزی درون شیارهای تخته‌های قصابی استفاده می‌کنند، آن‌ها معتقدند نمک باکتری‌های بیماری زای ناشی از گوشت را جذب می‌کند.

3. ترکیب با اسید

وقتی نمک در اسیدی مانند آب لیمو یا سرکه حل می‌شود، اتم‌های سدیم و کلر شل می‌شوند و این ذرات باردار می‌توانند واکنشهای شیمیایی قدرتمندی ایجاد کنند. این ترکیبات برای برق انداختن وسایل مختلف یا از بین بردن زنگ زدگی سطوح فلزی مناسب است.

نحوه استفاده از نمک در تمیزکاری و نظافت

1. تمیز کردن یخچال با نمک

برای رفع لکه و بوی بد یخچال یک قاشق چای خوری نمک را با یک لیتر آب مخلوط کنید سپس ماده حاصله را روی اسفنجی اسپری کنید و تمام قسمت‌های داخلی یخچال را با آن تمیز کنید.

2. تمیز کردن لکه عرق با نمک

حتماً شما نیز از لکه‌های عرق بر روی لباس‌های خود خسته شده‌اید برای خلاصی همیشگی از شر این لکه‌ها می‌توانید، چهار قاشق غذاخوری نمک را با یک چهارم لیوان آب داغ ترکیب کرده و به راحتی لکه عرق را ازبین ببرید.

3. نظافت ظروف سوخته با نمک

سوختن غذا ممکن است برای هر فردی پیش بیاید اما همانطور که می دانید شستن طروف سوخته بسیار دشوار است برای این منظور می‌توانید نمک را با آب داغ مخلوط کنید و داخل تابه بریزید سپس یک شبانه روز صبر کنید، روز بعد تابه را با آب نمک روی اجاق بجوشانید خواهید دید بعد از چند دقیقه آثار سوختگی به کل ازبین خواهد رفت.

4. پاک کردن لکه‌های قهوه و چای با نمک

لکه‌های قهوه و چای روی لیوان‌ها، سطوح و میزهای آشپزخانه آزاردهنده است، برای پاک کردن این لکه ها نمک را روی اسفنجی بپاشید و بر روی سطوح و ظروف مورد نظر بمالید سپس با آب بشویید. این روش برای بسیاری از لکه‌های پارچه به ویژه چربی، عرق و مواد غذایی بسیار مؤثر است.

5. تمیز کردن دستگاه‌های قهوه ساز، ماشین ظرفشویی، کتری، اتو و غیره

انواع وسایل و دستگاه‌های خانگی را می‌توان با نمک تمیز کرد مثلاً برای تمیز کردن کتری قبل از جوش آمدن آب به داخل کتری کمی نمک اضافه کنید و بعد از کمی جوشیدن آب را خالی کنید.

اغلب برای تمیز کردن دستگاه‌های قهوه و ماشین ظرفشویی از آب نمک محلول و ضدعفوفی کننده خالص با درصد تمیزی بالا استفاده میشود.

6. تمیز کردن مبلمان حصیری با استفاده از نمک

مبلمان حصیری با گذشت زمان رنگ کهنه و کدری پیدا می‌کنند، به خصوص اگر در محوطه باز باشد اگر شما نیز در تمیزی آنها مشکل دارید با محلول آب نمک مبلمان را تمیز کرده و و بدون آبکشی بگذارید زیر آفتاب خشک شوند. سالی یک بار این شستشو را انجام دهید تا شاهد تمیزی و زیبایی مبلمان خود باشید.

نمک تقریباً در هر خانه‌ای وجود دارد و ماده‌ای ارزان و همه منظوره می‌باشد با این حال خیلی از ما از کاربردهای آن برای موارد غیر از پخت و پز آشنا نیستیم. از آنجا که نمک قابل خوردن است اغلب برای تمیز کردن ظروف آشپزی و سایر مواردی که نمی‌توان از مواد شیمیایی استفاده کرد توصیه می‌شود و این نکته را به خاطر بسپارید که ممکن است نمک پاک کننده مناسبی برای هر سطوح نباشد.