۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

آبله میمون چیست و چطور انسان را آلوده می کند؟

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۷:۰۸
کد خبر: 637247
آبله میمون چیست و چطور انسان را آلوده می کند؟

ابله میمون بیماری ویروسی است که معمولا در مرکز و غرب آفریقا گزارش میشد اما جدیدا مواردی از آن در سایر کشورها هم گزارش شده است. تا کنون جمعا ابتلای ۶۸ نفر به این بیماری تایید شده است.

اقتصادآنلاین- نازنین خزعلی؛ آبله میمون برای اولین بار در سال ۱۹۷۰ در یک پسر ۹ ساله در کنگو‌ شناسایی شد. ویروس عامل بیماری آبله میمون بسیار شبیه به ویروس آبله است به همین خاطر این بیماری در جمعیت‌هایی که واکسن آبله را به طور کامل دریافت کرده‌اند به ندرت دیده شده است و قالبا در کشورهای آفریقایی که واکسیناسیون کاملی در برابر آبله نداشته اند گزارش شده است اما گسترش این بیماری به اروپا و کشورهای پیشرفته زنگ خطر را  در اروپا به صدا در آورده است به طوریکه همزمان با جلسه سازمان بهداشت جهانی درباره شیوع آبله میمون، وزیر بهداشت بریتانیا اعلام کرد که این کشور کار انبار کردن واکسن آبله را آغاز کرده است. با این حال دانشمندان می‌گویند که انتظار ندارند یک همه‌گیری گسترده شبیه به همه‌گیری ویروس کرونا رخ بدهد. چرا که سرعت انتقال ویروس آبله میمون بسیار کمتر از سرعت انتقال ویروس کووید-۱۹ است.

آبله میمون  برخی از گونه‌های پستاندران را آلوده می‌کند. انتقال ویروس به انسان معمولاً از طریق تماس مستقیم با حیوانات آلوده، یا احتمالا خوردن گوشت پخته نشده حیوانات گوشتخوار یا میمون آلوده صورت می‌گیرد.  علاوه بر این، این ویروس قابل انتقال از طریق انسان به انسان هم هست. دانشمندان حدس میزنند احتمالا سفر یک انسان آلوده به این ویروس از آفریقا به سایر کشورها موجب گسترش این ویروس در نقاط دیگر جهان شده است .

این ویروس از طریق تماس مستقیم با پوست فرد آلوده یا تماس نزدیک با وسایل فرد آلوده مثل تخت خواب یا ظروف مورد استفاده بیمار یا در صورت نزدیک بودن به بیمار از طریق ذرات تنفسی بیمار هم به فرد سالم منتقل میشود. اما گسترش این ویروس به کشورهای مختلف جهان نگرانی هایی در جهت احتمال وجود راه های ناشناخته انتقال بیماری افزایش داده است.

ابله میمون معمولا با تب شروع میشود و سردرد و خستگی، کمردرد، تورم غدد لنفاوی، راش‌ و مشکلات پوستی به همراه تب در افراد ظاهر میشود.

افراد مبتلا معمولا در عرض چند هفته به طور کامل سلامتی خود را به دست می‌آورند اما به طور کلی موارد مرگ و میر هم در این بیماری دیده شده است. این نوع از ویروس آبله میمون که در اروپا گسترش یافته است مربوط به سویه‌ی آفریقای غربی است که احتمال مرگ ۱ از ۱۰۰ نفر را شامل میشود.و از نوع ویروس آبله میمونی آفریقای مرکزی خفیف تر است.