۰ نفر

راز خانم هایی که آشپزخونه شون همیشه مرتبه فاش شد

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۶:۵۵
کد خبر: 637212
راز خانم هایی که آشپزخونه شون همیشه مرتبه فاش شد

ترفند تمیزکاری اشپزخانه. شگفت آور است که می گویند آشپزخانه قلب خانه است. چنین جای کوچکی در گوشه ای از خانه نقش مهمی در اتصال افراد به یکدیگر و ایجاد خاطرات شگفت انگیز دارد و از اهمیت خاصی برخوردار است.

به گزارش اقتصادآنلاین، یک آشپزخانه تمیز به چشم می آید و باعث می شود که قلبا احساس رضایت کنید و کسانی که از آن استفاده می کنند احساس بسیار خوبی داشته باشند. در حالی که تعامل منظم و خوب با سرویس خدماتی تمیز کاری خانه نظافت کار ، قابل اعتمادترین اقدام برای تمیز کردن عمیق و اساسی آشپزخانه است، در این مقاله چند ترفند ساده برای مقابله با به هم ریختگی ها، عنوان میشود.

تمیز کردن سینک ظرفشویی به طور مرتب

اگر سینک کثیف است، تقریبا هیچ شانسی برای تمیز نشان دادن آشپزخانه وجود ندارد. سینک آشپزخانه در معرض بیشترین آلودگی و میکروب ها و باقی مانده شستشوی مواد غذایی که به چشم دیده نمیشوند مثل و گوشت خام و یا آلودگی ناشی از شستن دست کثیف و… است، همه این آلودگی ها در سینک باقی می ماند. هر روز سینک ظرفشویی آشپزخانه را تمیز کنید تا اطمینان حاصل شود که بوی بد ناشی از آن وجود ندارد و از بین رفته است. در حالی که عمیق تمیز کردن سینک ممکن است برای حرفه ای ها کاری ساده و عادی باشد، تمیزکردن معمولی و ساده با استفاده از اسپری های غیر ساینده همه کاره می تواند ظاهر کلی آشپزخانه را تغییر دهد.

تمیز کردن گاز رو بذارین تو اولویت های اصلی یک آشپزخانه مرتب و شیک

مرتب کردن و تمیز کردن گاز اغلب کار زمان بری هست که با چند ترفند کوچیک میشه اون رو ساده تر کرد؛اولین ایده ای که می تونین ازش استفاده کنین، تکنیک دستمال کهنه هست. در زمان آشپزی حتی به صورت محدود، اغلب روغن یا ذرات غذا به تمام نقاط گاز پاشیده میشن و لازم هست یک دستی به تمام بخش های گاز بکشین، اما کاری که میتونه این روند رو براتون ساده کنه، پهن کردن یک دستمال کهنه رو بخش هایی از اجاق گاز هست که کاری با اون ها ندارین. البته که دقت می کنید که فاصله دستمال با شعله های روشن به حدی باشه که دستمال مشتعل نشه!

سرخ کردن غذا تو ماهیتابه هایی با جداره بلند و یا قابلمه هم از اون ترفندهاییه که خانم های کدبانو اغلب ازش استفاده می کنن. خصوصا وقتی که میهمان دارید و بهتره که گاز رو تا جای ممکن تمیز نگه دارید، استفاده از قابلمه های بلند برای سرخ کردن غذا، گاز رو از پرتاب ذرات روغن و چرب شدن در امان نگه میداره. یک راهکار دیگه که اگر به اون عادت کنین میتونه خیلی تمیز کردن گاز رو براتون ساده تر کنه، تمیز کردن های مقطعی گاز در حین کار هست.

به عنوان مثال بین آبکش کردن برنج تا پخت اون و زمانی که برنج رو هنوز دم نکردن، خیلی کوتاه و در کمتر از یک دقیقه گاز رو با دستمال تمیز کنید و خصوصا لکه های بزرگ و مشخص رو پاک کنید. این کار باعث میشه در انتها گاز تمیز باشه و نیازی به صرف زمان قابل توجه برای نظافت نداشته باشه.

استفاده از توری روغن‌گیر ماهیتابه

اگر زیاد غذاهایتان را سرخ می‌کنید، بهتر است که از توری روغن‌گیر ماهیتابه استفاده کنید؛ زیرا هنگام سرخ‌کردن موادغذایی، روغن به اطراف، پیشخان و دیوارها پاشیده می‌شود. وقتی این روغن سرد می‌شود، باعث کثیفی اطراف می‌شود و تمیزکردن آن هم کار ساده‌ای نیست؛ ولی قراردادن توری روغن‌گیر ماهیتابه روی آن از پاشیدن روغن به اطراف جلوگیری می‌کند.

همیشه دستمال های مخصوص اضافی داشته باشید

داشتن دستمال های مخصوص اضافی برای تمیز کردن سریع سطوح، می تواند بسیار خوب و مفید باشد. نشت آب از مواد غذایی بسیار شایع است. در حالی که با عجله مشغول پخت و پز هستید داشتن دستمالی که برای تمیز کردن در این موقعیت ها گذاشته اید، اجازه می دهد تا تمیز کردن لکه ها سریع تر انجام شده، خشک نشوند و باقی نمانند. دستمال های نخی بسیار بهتر از دستمال کاغذی هستند، زیرا می توان با شستشوی دوباره از آن ها استفاده کرد و با محیط زیست هم سازگار هستند در حالی که دستمال های کاغذی باید جایگزین شوند.

به مایکروویو و یخچال توجه کنید

اجاق های مایکروویو و یخچال ها دو عنصر ضروری از یک آشپزخانه استاندارد هستند. این دستگاه ها باید در داخل و خارج نیز از آلودگی محافظت شوند. هنگام استخدام یک نظافتچی خانم یا آقا برای خانه مطمئن شوید که این خدمات در لیست قراردادی شما ذکر شده باشد. یک شرکت نظافتی خانه دارای وسایل مناسب و تجهیزات و بهترین مواد تمیز کننده ای است که به صورت ایمن داخل یخچال و مایکروویو را تمیز می کنند. تمیز کردن منظم قسمت خارجی دستگاه ها، گرد و غبار را از بین می برد و بنابراین سطح تجهیزات را محافظت می کند.

تمیزکردن کابینت‌ها

یکی از ترفندهای تمیز و مرتب کردن کابینت‌ها استفاده از جاروبرقی است. به‌جای هدردادن زمان برای برداشتن خرده‌ها و تکه‌ها با دستمال، می‌توانید تنها با فشاردادن یک دکمه، از برس جاروبرقی برای مکیدن این خرده‌ها و تکه‌ها استفاده کنید. این روش تمیز کردن برای قفسه‌های انباری و محل ذخیره‌کردن موادغذایی هم بسیار مفید است.

برای تمیز کردن کابینت‌های چوبی (و سایر قسمت‌های چوبی آشپزخانه) از صابون روغنی استفاده کنید. از صابون روغنی می‌توانید برای تمیز کردن داخل کابینت‌ها و قفسه‌ها هم استفاده کنید، البته اگر آنها نیز چوبی باشند. برای تمیز کردن کابینت فلزی می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید، مانند استفاده از ترکیب آب و مایع ظرف‌شویی. توجه داشته باشید که برای تمیز کردن کابینت فلزی، نباید از جوش‌شیرین استفاده کنید.

پاک‌کردن هود آشپزخانه با روغن

هود آشپزخانه چربی و روغن را به خود جذب می‌کند. وقتی با گذشت زمان، گردوغبار روی این چربی‌ها می‌نشیند، تمیزکردن سطح هود با شوینده‌های معمولی بسیار سخت می‌شود. یکی از بهترین ترفندهای تمیز کردن آشپزخانه استفاده از روغن‌نباتی برای تمیزکردن هود آشپزخانه است. کافی است که چند قطره روغن‌نباتی را روی دستمال پارچه‌ای یا کاغذی بریزید؛ سپس سطح هود آشپزخانه را با آن پاک کنید تا جرم و کثیفی پاک شود.

استفاده از نظم‌دهنده‌های شفاف

آیا شلوغی و به‌هم‌ریختگی انبار مواد غذایی شما را کلافه کرده است؟ چند نظم‌دهنده شفاف و بی‌رنگ تهیه کنید و با استفاده از آنها، انبار مواد غذایی و یخچال خود را قسمت‌بندی و مرتب کنید. گروه‌بندی اقلام مشابه در یخچال

اقلام مشابه داخل یخچال را کنار یکدیگر قرار دهید؛ برای نمونه تمام غذاهای باقی‌مانده از قبل را در یک قفسه بگذارید (تا همیشه آنها را ببینید) و اقلام دیگر را نیز در بخش‌های دیگر یخچال قرار دهید تا به‌راحتی بتوانید اقلام موجود در یخچال را ببینید و بدانید که چه‌چیزهایی در یخچال دارید.

بررسی اقلام موجود در فریزر

هر چند وقت یک بار سراغ فریزرتان بروید. اقلام موجود در فریزر را ارزیابی کنید و از آنها فهرست تهیه کنید. احتمالا از چیزهایی که در فریزرتان دارید شگفت‌زده خواهید شد. پس اقلام فریزر را ارزیابی کنید و هر چیزی را که خراب شده یا دچار یخ‌سوختگی شده است، دور بریزید.

ی حوصله و بی خیال نباشین لطفا!

متعهد باشین که هرگز غذای اضافه رو با قابلمه، کنسرو و قوطی هایی که مقدار کمی غذا توشون مونده با همون ظرف خودشون و هیچ ماده غذایی رو به صورت در باز در یخچال نذارین، این کارها نه تنها فضای داخلی یخچال رو به شدت نامنظم و همیشه پر نشون میده، بلکه بو و انرژی نامطبوع رو هم تو فضای داخلی آشپزخونه به جریان میندازه.

نظافت‌کردن در حین انجام کارها

تمیز کردن آشپزخانه در حین انجام کارها، موجب صرفه‌جویی در زمان می‌شود؛ برای نمونه وقتی آشپزی می‌کنید، هر کاسه، قاشق یا کفگیری را که کثیف می‌شود، داخل ماشین ظرف‌شویی قرار دهید. اگر ماشین ظرف‌شویی ندارید، می‌توانید سینک را با آب گرم و مایع ظرف‌شویی پر کنید و ظروف، کاسه‌ها و قابلمه‌ها را داخل آن خیس کنید. با این کار در زمان شستن ظرف‌ها، برای تمیزشدن به سابیدن آنها نیازی ندارید و همه‌چیز به‌سرعت و راحت‌تر انجام می‌شود.

در انتهای روز کف آشپزخانه را با جارو برقی تمیز کنید

تمیز کردن کف آشپزخانه برای این که پاکیزه و براق به نظر برسد بسیار مهم است. در حالی که گرد و غبار و خاکی که غیر قابل دسترسی هستند و باقی مانده مواد غذایی که در اطراف و گوشه ها پنهان می شوند، ولی نمی توانند از دید کارشناسان نظافت منزل پنهان بمانند، هر روز کف آشپزخانه را جارو کنید چون این کار کف را به میزان قابل توجهی تمیز و بهداشتی نگه می دارد.

مرتب‌کردن آشپزخانه پیش از خواب

میان تمام آشپزی‌ها، آشپزخانه را مرتب و تمیز کنید و با خودتان عهد کنید که هرگز با آشپزخانه‌ای به‌هم‌ریخته و نامرتب به رختخواب نروید؛ چون اول صبح چیزی بدتر از این نیست که وارد آشپزخانه‌ای شوید که تمام کثیفی‌ها و آشفتگی‌های شب قبل در آن قابل‌مشاهده است و تکه‌های غذای شب قبل هم در سینک باقی مانده است. پس هر شب پیش از رفتن به رختخواب، آشپزخانه را مرتب و سینک را کاملا تمیز کنید تا روز بعد را با آشپزخانه‌ای تمیز و مرتب شروع کنید.