۰ نفر

نتایج جالب تحقیقاتی در مورد گربه ها؛

گربه شما اسم شما را می داند

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۸:۳۰
کد خبر: 636402
گربه شما اسم شما را می داند

نتایج یک تحقیق حاکی از آن است که گربه ها نه تنها نام خود، بلکه نام بقیه گربه ها و نیز اعضای خانه ای که در آن زندگی می کنند را می دانند.

اقتصاد آنلاین – سیده زهرا محمودی؛ آنها ممکن است گوشه گیر رفتار کنند اما گربه‌ها بیشتر از آن چیزی که ما گاهی فکر می‌کنیم حضور دارند. در سال‌های اخیر، دانشمندان نشان داده‌اند که گربه‌ها در واقع پیوند عمیقی با انسان دارند. این موجودات پیچیده می‌توانند با ما ارتباط برقرار کنند و حتی زمانی که ما در اطراف حضور نداریم، حرکات ما را دنبال می‌کنند.

حتی شگفت‌انگیزتر این است که گربه‌ها می‌توانند نام خود را تشخیص دهند (توانایی که ما بیشتر آن را با سگ‌ها مرتبط می‌دانیم)، و اکنون تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این توانایی گربه‌ها بسیار فراتر از آن چیزی است که ما تصور می‌کردیم. در یک مطالعه جدید، دانشمندان کشف کردند که گربه‌ها علاوه بر دانستن نام خود، به نظر می‌رسد نام گربه‌های دیگری را که با آنها آشنا هستند نیز می‌شناسند و همچنین ممکن است نام افرادی را که در یک خانواده زندگی می‌کنند نیز بدانند. این ممکن است کمی عجیب به نظر برسد - فکر کنید که گربه شما ممکن است نام شما را بداند - اما سگ‌ها را می‌توان آموزش داد تا نام صدها چیز مختلف را به خاطر بسپارند، بنابراین شاید تعجب آور نباشد.

 شاید عجیب ترین چیز این باشد که متوجه شوید این موجودات دور افتاده و به ظاهر جدا شده در تمام این مدت به طور مخفیانه به صحبت‌های ما گوش می‌دهند. ساهو تاکاگی، محقق علوم جانوری، که اکنون در دانشگاه آزابو در ژاپن است، به آساهی شیمبون توضیح داد: «آنچه ما کشف کردیم شگفت‌انگیز است، من می‌خواهم مردم حقیقت را بدانند. گربه سانان به نظر نمی‌رسد که به مکالمات گوش دهند، اما واقعیت حاکی از آن است که به صحبت‌های مردم گوش می‌دهند.»

در آزمایش‌هایی، تاکاگی و همکارانش گربه‌هایی را مورد مطالعه قرار دادند؛ از گربه‌های خانگی گرفته تا سایر گربه‌ها در آزمایش‌ها، محققان گربه‌ای را با تصویری از یک گربه آشنا از همان خانه/کافه (به نام «گربه مدل») ارائه می‌کنند که عکس گربه را روی صفحه رایانه نشان می‌دهد. در حالی که تصویر نمایش داده می‌شد، صدای ضبط شده مالک نام گربه مدل را با صدای بلند می‌گوید یا نام دیگری را می‌گوید.  این تحقیق نشان داد که گربه‌های  خانگی در طول شرایط نامتناسب، مدت بیشتری را به صفحه کامپیوتر خیره شدند، شاید به این دلیل که از عدم تطابق تصویر و نام گربه مدل متعجب شده بودند.

محققان این مقاله نوشته‌اند: «فقط گربه‌های خانگی با شنیدن نام گربه، چهره گربه‌ای خاص را پیش بینی می‌کردند، که نشان می‌دهد آنها با نام گربه محرک و فرد خاص مطابقت دارند. آزمودنی‌ها با شنیدن نام گربه‌ها انتظار چهره مشابه را داشتند.» این تیم بر این باور است که گربه‌ها احتمالاً با مشاهده تعاملات شخص ثالث در خانه، این نوع روابط نام و چهره را یاد می‌گیرند، و این امکان وجود دارد که گربه‌هایی که در کافه گربه‌ها زندگی می‌کنند – احاطه شده توسط ده‌ها گربه، بدون ذکر جریانی از انسان‌های غریبه که وارد کافه می‌شوند – فرصت‌های یکسانی برای یادگیری اجتماعی نام گربه‌های دیگر را نداشته باشید.

در آزمایش دیگری، محققان آزمایش مشابهی را انجام دادند، اما از انسان به عنوان محرک به جای گربه مدل استفاده کردند. به گربه‌ها تصویری از شخصی که با آنها زندگی می‌کردند (در یک خانواده چند نفره) نشان داده می‌شد و در همان زمان نام آن فرد گفته می‌شد یا نام دیگری در شرایط نامتجانس گفته می شد. این بار به نظر می‌رسید که گربه‌ها دوباره کمی طولانی‌تر به صفحه کامپیوتر توجه می‌کنند که بین تصویر و نام ناهماهنگی وجود داشته باشد، اما این تأثیر در خانواده‌هایی که افراد بیشتری در آنها زندگی می‌کنند و در خانواده‌هایی که گربه در آن زندگی می‌کرده بیشتر است.

تفسیر ما این است که گربه‌هایی که با افراد بیشتری زندگی می‌کنند، فرصت بیشتری برای شنیدن نام‌ها نسبت به گربه‌هایی که با افراد کمتری زندگی می‌کنند، دارند و زندگی طولانی‌تر با یک خانواده این تجربه را افزایش می‌دهد. به عبارت دیگر، فراوانی و تعداد قرار گرفتن در معرض محرک‌ها ممکن است ارتباط نام و چهره را محتمل‌تر کند. شایان ذکر است که در حالی که محققان ادعا می‌کنند مطالعه آنها اولین شواهدی را ارائه می دهد که گربه های خانگی گفته های انسان و مراجع اجتماعی آنها را از طریق تجربیات روزمره به هم مرتبط می کنند، این هنوز یک مطالعه نسبتاً کوچک است (که فقط ده ها گربه را شامل می شود). نتایج مستلزم تکرار در تحقیقات آینده است. برای این منظور، تیم تایید می کند که ما هنوز اطلاعات زیادی در مورد مکانیسم های خاص پشت یادگیری اجتماعی در گربه ها نداریم. در حالی که به نظر می رسید حیوانات در این مطالعه نام ها و چهره ها را با هم مرتبط می کنند ، ما هنوز به معنای قطعی نمی دانیم که چگونه آنها این ارتباط را در محیط زندگی خود ایجاد می کنند. بخشی از آن به سادگی به مشکلات مطالعه گربه ها برمی گردد که نویسندگان به درستی به آن اشاره کرده اند. آنها می نویسند: یک گربه فقط اولین آزمایش را قبل از فرار از اتاق انجام داد.