۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

راه حل هایی برای از بین بردن خشکی مو

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۹:۱۸
کد خبر: 636124
راه حل هایی برای از بین بردن خشکی مو

تغییر سبک زندگی و داشتن یک رژیم غذایی مناسب، برداشتن یک قدم بزرگ برای کمک کردن به سلامت موهاست. آب فراوان بنوشید و رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید؛ زیرا تغذیه هر فرد اثر مستقیمی بر سلامت موهای او دارد.

اقتصادآنلاین_ نادیا سیه‌کار؛ خشکی مو از مشکلات رایجی‌ست که اکثر افراد از آن رنج می‌برند.

زبر و کدر شدن و شکننده بودن موها از سری علائمی است که بیانگر خشک بودن آن‌ها است.موهای خشک رطوبت کافی برای حفظ بافت و درخشندگی خود را جذب یا حفظ نمی‌کنند؛ بنابراین ظاهر زیبایی نیز ندارند.

این خشکی همواره دلیل خارجی ندارد و ممکن است از مشکل یا بیماری داخلی افراد نشات گرفته‌ باشد؛ مثل کم‌کاری غدد پاراتیروئید یا تیروئید.

 پس پیگیری توسط دکتر و انجام آزمایشات ممکن است مورد نیاز باشد.

گاه نیز شرایط بیرونی و محیطی موجب خشکی موها می‌شوند. مثل سشوار کشیدن افراطی، رژیم غذایی نامناسب، شستن موها با آب داغ، استفاده از شامپوهای قوی (سولفات‌دار) و‌..

شما می‌توانید با کنترل کردن عوامل خارجی و تغییر سبک زندگی خود، روی سلامت بیشتر موهای خود تمرکز کنید و از تخریب لایه‌ خارجی موهای خود جلوگیری کنید.

موها ۳ لایه دارند. در موهای سالم، چربی طبیعی موجود در لایه بیرونی مو (کوتیکول مو) به حفاظت از لایه‌های درونی کمک می‌کند. همچنین این چربی نور را بازتاب می‌دهد و باعث درخشندگی موها می‌شود. درخشندگی مو یکی از نشانه‌های مهم سالم‌بودن موهاست. وقتی موها خشک هستند، لایه بیرونی آنها شکننده و ظاهر موها کدر و ناسالم می‌شود.

از سری راهکار های مراقب از مو در برابر خشک و کدر شدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. استفاده از روغن نارگیل : روغن نارگیل نرم‌کننده‌ و آبرسانی طبیعی است؛ یعنی شکاف‌هایی در رشته‌های مو را پر می‌کند که در اثر آسیب‌دیدگی با حرارت یا آفتاب ایجاد می‌شوند. می‌توانید قبل  از حمام، مقدار مناسبی از این روغن را به ساقه موهای خود زده و پس از ۲۰ دقیقه الی نیم ساعت، موهای خود را بشویید. می‌توانید از این روغن بعد از حمام نیز استفاده کنید. زمانی که موها حدود ۷۰ درصد خشک شده بودند و فقط کمی مرطوب هستند، مقدار دلبخواه از روغن را به ساقه موهای خود آغشته کنید.

۲. استفاده از روغن جوجوبا: این روغن ساختاری بسیار شبیه به چربی طبیعی موی سر دارد و از روغن‌های سبک به شمار می‌رود. همینطور سرشار از ویتامین E و آنتی‌اکسیدان است. بعد از حمام مقدار مناسبی از این روغن را به ساقه موهای خود بمالید. بعد از چند هفته متوجه تغییرات مثبت خواهید شد.

۳. استفاده از ماسک ماست و روغن : این ماسک از سری ماسک‌های محبوب خانگی برای از بین بردن خشکی و کدری موها به شمار می‌رود. نصف پیمانه ماست ساده را با ۲ قاشق غذاخوری روغن‌ زیتون و ۶ قطره از یک روغن عصاره‌ای مخلوط کنید؛ ابتدا موهای خود را بشویید و سپس این ماسک را به ساقه موهای خود بمالید. پس از ۲۰ دقیقه، موهای خود را با آب ولرم آبکشی کنید. البته ممکن است این ترکیب برای افرادی که کف سر چرب دارند و یا از شوینده‌های ملایم استفاده می‌کنند، خیلی مناسب نباشد و افراد احساس چربی روی ساقه موهای خود داشته باشند.

۴. استفاده از آووکادو: آووکادو سرشار از ویتامین‌های A و E، چربی‌های اشباع‌شده و مواد معدنی است که موهای آسیب‌دیده و خشک را تغذیه می‌کنند و برای مرطوب‌کردن و تقویت آنها مفید هستند. برای تهیه خمیر این ماسک، آووکادوی رسیده‌ای را پوست بگیرید. سپس آن را همراه با یک تخم‌مرغ لِه کنید و ترکیب به‌دست‌آمده را ۲۰ دقیقه روی موهای مرطوب قرار دهید. سپس موها را چند بار آب‌کشی کنید. از روغن آووکادو نیز می‌توانید برای درمان خشکی موهایی که ناشی از کمبود پروتیین هستند، استفاده کنید.

البته توجه داشته باشید اگر پروتیین موهای شما کافی باشد، استفاده از این ماسک و یا روغن، باعث خشکی بیش از حد موهای شما می‌شود.

۵. پرهیز از هر روز حمام رفتن: شستشوی بیش از حد موها، منجر به خشک شدن آن‌ها می‌شود. ترکیباتی که در شوینده ها به کار می‌رود مثل سولفات که خود باعث از بین بردن چربی و تمیز کردن کف سر می‌شود، می‌تواند به ساقه موها آسیب برساند. ۲ و یا نهایتا ۳ بار در هفته حمام کنید و سعی کنید از شوینده‌های ملایم و یا بدون سولفات استفاده کنید. همچنین می‌توانید ساقه موهای خود را با شامپویی که در آب رقیق‌تر کرده‌اید بشویید. همینطور از ریختن مستقیم شامپو بر روی ساقه موهای خود پرهیز کنید و ابتدا شامپو را روی کف دست خود بریزید.

 در نهایت اگر ساقه موهای شما به خشکی بیش از حد دچار شده است و یا ردپایی از موخوره در آن‌ها مشاهده می‌کنید، ناچارید آن‌ها را کوتاه کنید و از ابتدا از ساقه آن‌ها مراقبت کنید.

به خاطر داشته باشید که تغییر سبک زندگی و داشتن یک رژیم غذایی مناسب، برداشتن یک قدم بزرگ برای کمک کردن به سلامت موهاست. آب فراوان بنوشید و رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید؛ زیرا تغذیه هر فرد اثر مستقیمی بر سلامت موهای او دارد.