۰ نفر

آقایون، همه حواسشون به این علامت باشه

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۱۴
کد خبر: 635742
آقایون، همه حواسشون به این علامت باشه

همان طور که بیماری هایی مختص زنان وجود دارد و باید در دوره های مشخص به پزشک مراجعه کنند و مورد معاینه قرار بگیرند ، برای مردان نیز چنین بیماری هایی وجود دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، بیماری های مردانه شایع هستند و بعضا خطرناک اما آنها کمتر از زنان بیماری های خود را جدی می گیرند و علائم آن را بررسی می کنند.

در واقع بهتر است بگوییم حتی اغلب مردان آگاهی کمتری نسبت به بیماری های مختص خود دارند و علائم آن را می شناسند و عده ای دیگر نیز برای مراجعه به پزشک هایی مانند اورولوژیست شرم دارند و به همین دلیل آن را به تاخیر می اندازند یا اصلا درباره اش صحبتی نمی کنند.

در این مطلب قصد داریم به بیماری های مردانه بپردازیم؛ علائم، نشانه ها و خطراتی که در صورت مراجعه دیر به پزشک آنها را تهدید می کند.

بیماری‌هایی که مردان را تهدید می‌کند فقط مربوط به غده پروستات نیست و باید خیلی گسترده‌تر به بیماری‌های مردانه نگاه کرد.

در علم پزشکی رشته‌ای است بنام ارولوژی که به بیماری‌های مجاری ادراری در زنان و مردان می‌پردازد.

وقتی سخن از سلامت مردان به میان می‌آید عموما ذهنمان متوجه بیماری‌های مرتبط با غده پروستات می‌شود.

عفونت ، التهاب، بزرگی خوش‌خیم پروستات و سرطان پروستات، سه بیماری مهم پروستات مردان در طول زندگی‌شان است. این بیماری‌ها معمولا قابل پیشگیری نیستند.

شاید چنین به نظر برسد که وقتی از بیماری‌های مردان صحبت می‌کنیم منظورمان افراد بزرگسال یا مردان میانسال است؛ در حالی ‌که بیماری‌های مربوط به دستگاه تناسلی مردان در هر سنی ممکن است دیده شود و چه‌بسا مواردی اتفاق بیفتد که خیلی مهم‌تر از بیماری‌های پروستات باشد. به همین دلیل بیماری در جنس مذکر به چند بخش سنی تقسیم می‌شود:

بدو تولد تا نوجوانی

در این سن مهم‌ترین بیماری شایع «بیضه نزول نکرده» است. بعضی از کودکان پسر با بیضه نزول‌نکرده متولد می‌شوند. این کودکان باید تا ۱۲ ماهگی تحت‌نظر باشند، چون گاهی اوقات بیضه خودبه‌خود نزول می‌کند و مشکل برطرف می‌شود؛گرچه این کودکان هم باید تحت‌نظر پزشک باشند،‌ ولی اگر نزول بیضه تا ۱۲ ماهگی اتفاق نیفتاد، بیضه‌ها باید با عمل جراحی خارج شوند.

اگر این کار انجام نشود و کودک دچار بیضه نزول‌نکرده دوطرفه باشد، در بزرگسالی نابارور خواهد شد و مهم‌تر این‌که احتمال بروز سرطان بیضه در او بسیار بالا می‌رود.

جوانی

سرطان بیضه

بیماری‌ای که در این گروه سنی سلامت مردان را به مخاطره می‌اندازد سرطان بیضه است. سرطان بیضه در دهه سوم و چهارم زندگی دیده می‌شود. این سرطان بسیار خطرناک است و خیلی زود در سطح بدن منتشر می‌شود. مهم‌ترین علامت آن هم وجود توده در بیضه است.

بیماری‌های ناشی از مصرف هورمون توسط مردان

مصرف هورمون‌های استروئیدی که در میان بدنسازان خیلی رواج دارد بشدت سلامت جنسی مردان را به خطر می‌اندازد. این هورمون‌ها عوارض بسیار مضر و جبران‌ناپذیری روی سلامت مردان دارند که می‌توان به تحلیل رفتن بیضه‌ها و ناباروری دائم و ایجاد اختلال‌های کبدی اشاره کرد.

میانسالی

بزرگی خوش‌خیم پروستات

بزرگی خوش‌خیم پروستات تقریبا در همه مردان بعد از چهل سالگی اتفاق می‌افتد و بخشی از پدیده فیزیولوژیک بدن محسوب می‌شود و از هر سه مرد مبتلا یک نفر باید عمل جراحی شود. ولی در بعضی از مردان روند بزرگی بیش از اندازه زیاد است و علامت‌هایی در بیمار ظهور می‌کند. شایع‌ترین علامت بزرگی پروستات مشکل در ادرار کردن است.

بزرگی خوش‌خیم پروستات سلامت زندگی مردان را به خطر نمی‌اندازد، ولی کیفیت زندگی‌شان را پایین می‌آورد. این بیماری اصلا قابل پیشگیری نیست.

سرطان پروستات

سرطان پروستات نیز قابل پیشگیری نیست. تاکنون علت دقیق بروز آن مشخص نشده است و ارتباطی بین شیوه زندگی و تغذیه غلط با این بیماری دیده نشده است. به همه مردان توصیه می‌شود از سن ۴۵ ـ ۴۰ سالگی به پزشک مراجعه کنند تا پروستات معاینه شود و سپس به صورت دوره‌ای و با نظر پزشک آزمایش‌هایی انجام دهند.

التهاب بیضه

عفونت یا التهاب بیضه در اثر ورود عامل میکروبی به مجرای ادرار و حرکت صعودی آن به بالا و درگیر کردن سایر اعضای تناسلی رخ می‌دهد.

عفونت پروستات

بیماری‌های عفونی پروستات ممکن است در اثر ابتلای فرد به بیماری‌های منتقله از راه جنسی اتفاق بیفتد. عفونت‌ پروستات ناشی از بیماری‌های آمیزشی، قابل پیشگیری است.

هپاتیت ب

هپاتیت ب یکی از انواع بیماری هپاتیت است که در اثر ویروس هپاتیت ب (HBV) رخ می‌­دهد. این بیماری نیز جزو بیماری های مقاربتی در مردان است. هپاتیت ب باعث التهاب خطرناک کبد می­‌شود. هپاتیت ب از طریق قرار گرفتن در معرض خون یا ترشحات بدن فرد آلوده منتقل می­‌شود.

اکثر افراد مبتلا به هپاتیت ب هیچ علامتی ندارند و کسانی که دچار علائم می‌­شوند آن را با سرماخوردگی یا آنفلونزا اشتباه می‌گیرند. حتی اگر فرد علامتی نداشته باشد، ویروس درصورت عدم درمان به کبد آسیب وارد می­‌کند.

ازجمله علائم شایع هپاتیت ب می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بی­‌اشتهایی
  • احساس سستی
  • تب خفیف
  • درد و کوفتگی عضلات و مفاصل
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • یرقان (زردی پوست و ادرار تیره)