۰ نفر

معاون سازمان امور دانشجویان؛

۱۰۰ درصد ظرفیت خوابگاه ها به دانشجویان اختصاص می یابد

۲۴ فروردین ۱۴۰۱، ۰:۰۰
کد خبر: 627549
۱۰۰ درصد ظرفیت خوابگاه ها به دانشجویان اختصاص می یابد

معاون سازمان امور دانشجویان گفت: بر اساس دستورالعمل جدید بهداشتی، ۱۰۰ درصد ظرفیت خوابگاه‌ها به دانشجویان اختصاص می‌یابد و در دانشگاه ها به ۵۵۰ هزار دانشجو در هر وعده، غذا ارائه می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، اردوان ارژنگ درباره ظرفیت پذیرش دانشجو در خوابگاه های دانشگاه ها در شرایط شیوع ویروس کرونا، اظهار داشت: بر اساس دستورالعمل های پیشین بهداشتی، خوابگاه ها مجاز بودند فقط از ۵۰ درصد ظرفیت خود برای اسکان دانشجویان استفاده کنند، به عنوان مثال ظرفیت یک اتاق چهار نفره به دو نفر تقلیل یافته بود. با ابلاغ دستورالعمل های جدید بهداشتی که هفته گذشته در اختیار دانشگاه ها قرار گرفت، ۱۰۰ درصد ظرفیت خوابگاه ها اختصاص داده شد.

وی درمورد تعداد تخت های خوابگاه ها یادآور شد: در خوابگاه های ملکی دانشگاه های دولتی، ۲۰۲ هزار تخت داریک که همه این تخت ها در اختیار دانشجویان قرار می گیرد.

معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان همچنین درباره تعداد دانشجویانی که از رستوران دانشگاه ها استفاده می کنند، خاطرنشان کرد: تعداد ۵۵۰ هزار دانشجو در هر وعده غذایی از سلف های رستوران ها استفاده می کنند.

ارژنگ یادآور شد: دانشگاه ها بر اساس شرایط، جنسیت، سال ورود به دانشگاه و غیربومی بودن به دانشجویان خوابگاه اختصاص می دهند اما دانشجویان غیربومی در اولویت دریافت خوابگاه هستند.

وی افزود: با این حال، برخی دانشگاه ها مثل تهران برای دانشجویانی که به شهرهای اطراف تهران مثل نظرآباد یا قدس رفت و آمد می کنند، خوابگاه اختصاص می دهند. ارایه این خدمات به دانشجویان بر اساس تشخیص دانشگاه، عدالت و رعایت انصاف صورت می گیرد.

ارائه خدمات رفاهی به دانشجویان سنواتی

معاون سازمان امور دانشجویان همچنین درباره اختصاص خدمات رفاهی به دانشجویانی که سنوات آنها به پایان رسیده است، تاکید کرد: برخی دانشجویان در بحران بیماری کرونا در کشور به دلیل آسیب های ناشی از این بیماری دچار مشکلات آموزشی شده و مجبور به دریافت مرخصی تحصیلی یا حذف درس و ترم شدند. بر اساس تصمیم وزارت علوم، این دانشجویان که فقط به دلیل بیماری کرونا از مدت سنوات استفاده کردند از خدمات رفاهی مثل اسکان در خوابگاه بهره مند می شوند.

ارژنگ تصمیم گیری در خصوص بازگشایی خوابگاه های دانشجویی در شهرهای قرمز را از وظایف استانداران، دانشگاه معین استان و ستاد استانی مقابله با کرونا اعلام کرد.

پروتکل های بهداشتی دانشگاه ها و خوابگاه ها

 وزارت علوم اواخر هفته گذشته دستورالعمل بهداشتی را به دانشگاه های سراسر کشور ابلاغ کرد.

بر اساس این دستورالعمل، ارایه مدرک انجام واکسیناسیون کامل استادان و دانشجویان در همه مقاطع در همان ابتدای ورود به دانشگاه الزامی است.

همه رؤسا، مدیران، مسوولان، کادر اجرایی، استادان و دانشجویان باید از ماسک استفاده کنند و فقط در زمان خوردن و آشامیدن با رعایت فاصله فیزیکی، استفاده نکردن از ماسک بلامانع است. از ورود افرادی که از ماسک استفاده نمی‌کنند، جلوگیری خواهد شد.

طبق این دستورالعمل فاصله ایمن (حداقل یک متر) جهت پیشگیری از بروز بیماری بین کارکنان باید رعایت شود.

دانشجویان دارای علامت کرونا در دانشگاه یا خوابگاه دانشجویی توسط مسوولان جهت تست پی سی آر ارجاع شده و در صورت مثبت شدن تست یا تأیید پزشک معتمد در محل قرنطینه دانشجویی یا منزل بر اساس روزهای استعلاجی تشخیص داده شده توسط پزشک معالج قرنطینه و در صورت مساعد بودن اوضاع عمومی تحت آموزش مجازی قرار گیرد.

خوابگاه‌های دانشجویی

استفاده از خوابگاه‌های دانشجویی فقط برای دانشجویانی که واکسیناسیون کامل (سه دز) انجام داده‌اند، مجاز است.

استفاده دانشجویان از ماسک در محل‌های عمومی خوابگاه مانند آشپزخانه، نمازخانه، سالن‌های ورزشی، سالن مطالعه، سالن تلویزیون و… با رعایت فاصله گذاری ایمن همچنین رعایت مسائل بهداشتی، گندزدایی و نظافت در مکان‌های عمومی و سرویس‌های بهداشتی در خوابگاه‌ها الزامی است.

کارکنان خوابگاه ملزم به استفاده از وسایل حفاظت فردی نظیر ماسک هستند.

اتاق مجزا جهت قرنطینه دانشجویان خوابگاهی دارای نشانه یا مبتلا به بیماری کووید ۱۹ الزامی است.