۰ نفر

ابتکار جالب بانک جهانی برای حفاظت از کرگدن ها

۴ فروردین ۱۴۰۱، ۲۳:۱۲
کد خبر: 623081
ابتکار جالب بانک جهانی برای حفاظت از کرگدن ها

شکارچیان غیرقانونی، برای اهداف تزیینی یا استفاده در طب‌های سنتی، کرگدن‌ها را می‌کشند و شاخ آن‌ها را می‌فروشند. حالا با صورتی‌رنگ کردن شاخ، افزودن تراشه‌های جی.پی.اس و نیز تزریق سم، قرار است از کرگدن محافظت شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، بسیاری از حیوانات زمین، به دلیل شکار غیرقانونی در معرض خطر قرار دارند. برخی از این موجودات، فقط برای عضوی از بدنشان کشته می‌شوند. کرگدن‌ها از جمله این موجودات هستند.

شکارچیان غیرقانونی، کرگدن‌ها را به خاطر شاخ‌هایی که روی صورت دارند شکار می‌کنند. این شاخ‌ها بعدا به شکل پودر در می‌آیند و در طب سنتی چینی مورد استفاده قرار می‌گیرند. گفته می‌شود که شاخ کرگدن برای درمان تب‌ها و تشنج‌ها مفید است و برخلاف آن‌چه برخی تصور می‌کنند، به هیچ‌عنوان ماده‌ای نیست که باعث برانگیختگی جنسی شود. این تجارت بسیار سودآور شکارچیان را وسوسه می‌کند تا به طور غیرقانونی،‌ جان این موجودات را بگیرند.

کرگدن‌ها موجوداتی قوی و بزرگ هستند، اما شکار آن‌ها خیلی هم سخت نیست. به خصوص که آن‌ها به میزان آب بسیار زیادی برای زنده ماندن نیاز دارند و همین نیاز، باعث می‌شود که همیشه در اطراف گودال‌های آب یا رودخانه‌ها زندگی کنند. در نتیجه پیدا کردن آن‌ها برای شکار کار سختی نیست. حالا محققین امیدوارند راه تازه‌ای برای نجات آن‌ها پیدا کرده باشند.

به گزارش پاپ‌ساینس، محافظین محیط زیست در آفریقای جنوبی، راهکارهای تازه و ابداع‌های جالبی ارائه کرده‌اند تا از این طریق،‌ مانع از شکار کرگدن‌ها توسط شکارچیان غیرقانونی شوند. در واقع اگر شکارچیان می‌خواهند از شاخ‌ها استفاده کنند، چرا کاری نکنیم که شاخ کرگدن برایشان غیرقابل استفاده شود؟

محققین در روش تازه خود، می‌خواهند به شاخ کرگدن‌ها نوعی سم وارد کنند. البته چنان که افراد پروژه نجات کرگدن می‌گویند، این ماده به صورت مستقیم به شاخ تزریق نمی‌شود، بلکه با استفاده از یک دستگاه پرفشار ثبت شده، با روش القایی،‌ وارد شاخ می‌شود.

جزییات بیشتری در مورد این کار منتشر نشده اما دستگاه از نوعی رنگ استفاده می‌کند که باعث می‌شود شاخ کرگدن براق و به طرزی غیرقابل برگشت، صورتی‌رنگ شود. این رنگ، در واقع از همان نوع رنگ‌هایی است که در بسته‌های رنگی بانکی مورد استفاه قرار می‌گیرد و به امنیت پول کمک می‌کند. بدین ترتیب، شاخ کرگدن دیگر به عنوان یک شیء تزیینی قابل استفاده نیست.

در این شرایط،‌ حتی اگر شاخ کاملا هم پودر شود،‌ باز اسکنرهای بخش امنیت فرودگاه آن را تشخیص خواهند داد.

همچنین سه تراشه جی.پی.اس مجزا هم در شاخ کار گذاشته می‌شود که در واقع روش کار آن شبیه به پروژه قبلی حفاظت از کرگدن‌ها است. لازم به ذکر است که جنس شاخ کرگدن از کراتین است. یعنی درست مانند ناخن‌های شما. بنابراین هیچ‌کدام از این کارها، ‌حیوان را آزار نمی‌دهد یا باعث احساس درد در او نمی‌شود. همچنین رنگ به کار رفته برای نشانه‌گذاری شاخ‌ها، خطری برای سلامتی کرگدن ندارد.

همچنین این پروژه قصد دارد در آینده به شاخ کرگدن‌ها،‌ نوعی سم اضافه کند، اکتوپارازیتیساید،‌ سمی که به خود کرگدن یا سایر موجودات زنده‌ای که در اکوسیستم این حیوان قرار دارند، ‌مانند پرندگانی که حتما دیده‌اید به نشستن روی کرگدن‌ها حسابی علاقه دارند آسیب نمی‎رساند؛ اما در مقابل بسیار برای انسان سمی و خطرناک است و باعث علائم شدیدی مثل احساس تهوع،‌ استفراغ، تشنج و بیشتر از آن می‌شود.

آن‌ها امیدوارند از این طریق، انگیزه شکارچیان غیرقانونی برای شکار کرگدن‌ها کاهش یابد (چون شاخ‌ها صورتی‌رنگ خواهند بود)،‌ حمل آن‌ها برایشان دشوارتر شود (چون صورتی‌رنگ است، به علاوه دارای ردیاب‌های جی.پی.اس است و نیز رنگ به کار رفته در آن توسط اسکنرهای بخش‌های امنیتی قابل شناسایی است) و نیز در موارد درمانی غیرقابل استفاده شود (چون خودش دیگر سمی است و باعث علائم بد شدیدی می‌شود).

این پروژه هنوز در مرحله آزمایشی به سر می‌برد، ‌اما به نظر می‌رسد که بسیار مفید خواهد بود.