۰ نفر

در چهاردهمین رویداد عصرانه کارمان ؛

آماده‌سازی بسترهای سازمان برای فرصت‌ های بین‌المللی اقتصادی و تجاری آینده برگزار شد

۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۰:۲۶
کد خبر: 584948
 آماده‌سازی بسترهای سازمان برای فرصت‌ های بین‌المللی اقتصادی و تجاری آینده برگزار شد

بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا و SMEها به این فکر می‌کنند که چگونه می‌توانند محصولات یا خدمات خود را فراتر از مرزها ببرند و وارد بازار جهانی کنند.

 حضور در بازارهای بین‌المللی و رقابت با رقبای خارجی نیازمند موارد پایه‌ای و بستری مناسب است. اگر بدون ایجاد ساختاری درست وارد بازار جهانی شوند احتمال شکست خوردن آن‌ها وجود دارد و می‌تواند باعث هدر رفت هزینه و وقت کسب‌وکارها شود که در مراحل اولیه اهمیت زیادی دارد.

خانه کار و دیدار کارمان که باشگاهی مخصوص افراد حرفه‌ای است که در آن می‌توانند انواع فعالیت‌های مربوط به کسب‌وکار خود را در محیطی متفاوت تجربه کنند. کارمان در شهر تهران و لواسان خانه‌ای را فراهم کرده است تا صاحبان کسب‌وکارها بتوانند در آن به توسعه بیزنس خود بپردازند و در این میان با برگزاری رویدادها و دوره‌های مختلف به رشد آن‌ها کمک کند و حتی برای ورود به بازار جهانی آن‌ها را آماده کند.

در همین راستا کارمان اخیرا رویدادی تحت عنوان آماده‌سازی بسترهای سازمان برای فرصت های بین‌المللی اقتصادی و تجاری آینده، مشاورین  برجسته حوزه‌های گوناگون کسب‌وکار و صاحبان کسب‌وکارها از زمینه‌های صنعتی مختلف برگزار کرد که در آن اقدامات لازم برای ورود به بازار جهانی، توانایی رقابت در بازار مصرف و تولید، آمادگی‌های حقوقی و تطابق با قوانین بین‌المللی، به‌روزرسانی زیرساخت‌های فنی و توسعه‌ی ارتباطات مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و سخنرانان از تجربیات بین‌المللی خود گفتند.

اساتید این رویداد همگی از مدیران برجسته و باتجربه در حوزه روابط بین‌الملل بودند و در جریان سخنرانی‌های خود به موضوعات مهمی پرداختند که برای هرکسب‌وکاری که قصد فعالیت در بازارهای جهانی را دارد، می‌تواند مفید باشد. در ادامه خلاصه‌ای از مباحث گفته شده توسط هر سخنران را بیان خواهیم کرد.

11

در ابتدای رویداد آقای علیرضا کلاهی، مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت کابل و سیم ابهر در مورد تلاشی که برای بین‌المللی کردن کار خود کردند، سخن گفتند. ایشان در سال ۲۰۰۴ کار خود را شروع کردند و در بازار ایران محصولات خود را به فروش می‌رساندند و سهم خوبی از بازار را هم در طی سالیان کوتاهی توانستند برای خود کنند. از همان ابتدا هم به جهانی شدن محصولات خود فکر می‌کردند و معتقد بودن در برکه ایران ماندن و شماره یک بودن به این شیوه، می‌تواند یک عارضه خطرناک باشد.

آقای کلاهی اعتقاد داشتند که بعد از ورود به بازار جهانی است که تازه عیب و ایرادهای کسب‌وکارشان مشخص می‌شود. ایشان بر این باورند که هنوز هم با وجود تورم و وضعیت گرانی موجود در مملکت حتی اگر تحریم‌ها هم لغو شوند، بهتر است کسب‌وکارها به بازار جهانی فکر کنند چون در ایران هنوز هم مشکلات ساختاری بسیاری وجود دارد که باعث می‌شود به اندازه کافی رشد نکنند. آقای کلاهی فضا را برای بیزینس‌های B2B بیشتر از B2C مناسب می‌بینند و به نظر ایشان در کارهای صنعتی و تولیدی سریعتر می‌‌توان وارد بازار جهانی شد.

بعد از سخنان آقای کلاهی، آقای شاهرخ کشاورز، نماینده انجمن مراکز خرید و خرده فروشی خاورمیانه و شمال آفریقا در ایران، صحبت‌های خود را در مورد خرده‌فروشی شروع کردند. آقای کشاورز به سخنان آقای کلاهی اشاره کردند و گفتند: «خیلی از کسب‌وکارها دید بین‌المللی ندارند و همین که در ایران بتوانند به نتیجه برسند، کفایت می‌کند؛ اما به محض اینکه پای خود را از ایران بیرون بگذارند متوجه می‌شوند که چقدر با استانداردهای روز دنیا فاصله داریم. من به واسطه شغلی که دارم با برندهای جهانی زیادی در ارتباط هستم و بسیاری از این برندها اذعان می‌کنند که در خاورمیانه ظرفیت خیلی خوبی وجود دارد که اصلا از آن استفاده نمی‌شود.»

در ادامه سخنان خود به بحث تحریم‌ها اشاره کردند و با تایید فشاری که تحریم‌ها برای کشورهای خاورمیانه ایجاد می‌کنند، ورود به بازار جهانی را دشوارتر از سایر کشورهای دنیا دانستند؛ اما به عقیده آقای کشاورز نباید تحریم‌ها باعث شوند که مدام از شرایط موجود گله‌مند باشیم و تلاشی برای ورود به بازارهای خارج از ایران نکنیم.

آقای کشاورز در دوران کرونا پویشی راه انداختند که در کشورهای خارجی هم بازتاب خوبی داشت و بسیاری از این پویش حمایت کردند و آن را انجام دادند. این پویش اجتماعی با درخواست آقای کشاورز از مدیران مرکز خرید بام‌لند و کوروش برای بخشیدن ۳ ماه اجاره به مستاجران خود شروع شد. بعد با استفاده از ظرفیت فضای مجازی این خبر بازنشر شد و به گوش کشورهای دیگر منطقه هم رسید و آن‌ها هم اجاره‌های مستاجران خود را در دوران کرونا بخشیدند و پالس مثبتی از سمت ایران به سایر کشورها ارسال شد.

آقای کشاورز صحبت‌های خود را اینگونه به پایان رساندند که به راحتی با استفاده از شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و لینکدین می‌توان تحریم‌ها را دور زد و با دنیا در ارتباط بود. ایشان بر این باورند که باید کسب‌وکارها ادبیات جهانی را به خوبی بلد باشند. به عنوان مثال در کنار تسلط بر زبان انگلیسی، زبان چینی را هم یاد بگیرند و در کنار دانش تخصصی از نتورک برای هم‌افزایی بیشتر استفاده کنند.

22

بعد از آقای کشاورز نوبت به آقای فرزین فردیس، رئیس هیئت مدیره صباسل و رئیس کمیسیون اقتصادی نوآوری اتاق تهران، رسید تا در رویداد عصرانه کارمان  سخنرانی کنند. ایشان صحبت‌های خود را با ذکر یک مثال شروع کردند و از اهمیت داده‌ها و اطلاعات گفتند. آقای فردیس ادامه دادند: «در دنیای امروزی داده‌ها و تحلیل آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است؛ اما انگار ما نابینا شد‌ه‌ایم و نمی‌توانیم داده‌ها را ببینیم. در جوامع پیشرفته داده‌ها تاثیر زیادی در تصمیم‌گیری می‌گذارند اما در ایران هنوز هم هستند کسانی که می‌گویند فلانی شم بیزنسی خوبی دارد که موفق شده است. در صورتی که اگر از داده‌ها استفاده کنیم می‌توانیم به راحتی پای خود را فراتر از مرزها بگذاریم و به خوبی برای محصولات خود هدف‌گذاری کنیم.»

آقای فردیس معتقدند که کسب‌وکارهای روز دنیا رشد نمایی را تجربه می‌کنند در حالی که ما هنوز در ایران به رشد خطی فکر می‌کنیم. رشد خطی و آرامی که در ایران با آن مواجه هستیم باعث می‌شود که از دنیا عقب بمانیم. شاید همین امروز هم برای بیرون رفتن از ایران دیر باشد؛ چون با حضور در بازارهای جهانی می‌توانید رشد نمایی را تجربه کنید که در ایران کمتر کسب‌وکاری می‌تواند به آن دست یابد.

در ادامه رویداد خانم روشن‌دل قائم مقام هلدینگ والکس در مورد بازار جهانی ارزهای دیجیتال صحبت کردند: «به نظر من در ایران ارزهای دیجیتال موافقان و مخالفان سفت و سختی دارد. یک سری بر این باورند که ما در سال‌های آینده کاملا به سمت استفاده از ارزهای دیجیتال می‌رویم و دیگر به اقتصاد سنتی برنخواهیم گشت و در کنار آن حاکمیت دیگر به شکل سنتی اقتصاد را دیکته نمی‌کند، بلکه افراد متخصص در این حوزه با همفکری نقشه راه اقتصاد آینده را می‌چینند. از طرفی افراد دیگری هستند که دائم تصور می‌کنند که این بازار همین امروز و فرداست که واژگون شود.»

خانم روشن‌دل از تحولاتی عمیق‌تر از بالا و پایین رفتن کوین‌ها صحبت کردند. به نظر ایشان بلاک چین چیزی است که در سال‌های آینده دنیا را متحول خواهد کرد و تغییرات رو به جلوی زیادی ایجاد می‌کند. همچنین بازار کریپتوکارنسی را مصداق بارزی از رشد نمایی دانستند که آقای فردیس به خوبی آن را توضیح دادند.

سپس خانم روشن‌دل به کشور ترکیه اشاره کردند که در بین کشورهای منطقه، انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به این بازار دارد و با اینکه الان جرئت گفتگوی شفاف در این زمینه را ندارد، شرایط خوبی را برای کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، فراهم کرده است. ایشان، اینگونه صحبت‌های خود را ادامه دادند: «ما در ایران هم شرایط را برای تریدرها باید به گونه‌ای فراهم کنیم که بتوانند در بازار جهانی هم فعالیت کنند و مشکلی از این بابت نداشته باشند. در این حوزه ما اختلاف فاحشی با رقبای خارجی خود نداریم و می‌توانیم در سال‌های آینده اختلاف را کمتر هم بکنیم.»

33

آخرین بخش رویداد عصرانه کارمان  هم متعلق به سخنرانی آقای نیما نامداری، مدیرعامل شرکت جوانه و بنیان‌گذار استارت‌آپ بلوط بود که در مورد اهمیت و جایگاه نیروی انسانی صحبت کردند. آقای نامداری معتقدند که بسیاری از ایرانی‌ها دچار بیگانه‌هراسی هستند. از دید ایشان این قضیه نه به سیاست مرتبط است و نه به مسائل روانشناختی. بیگانه‌هراسی یعنی ما یک فرد دیگری در ذهن خود می‌سازیم که او را به خوبی نمی‌شناسیم و انبوهی از پیش‌قضاوت‌ها را نسبت به آن فرد انجام می‌دهیم، مثلا آن‌هایی که در فلان کشور زندگی می‌کنند، اینجوری‌اند یا فلان رفتار را دارند و... و این بیگانه‌هراسی چیزی است که هر روز در این کشور با آن مواجه هستیم.

 برای جلوگیری از این مشکل آقای نامداری اینگونه توضیح دادند:«تیم‌هایی که افراد آن سن کمی دارند یا کوچک هستند می‌توانند تیم خود را خارج از ایران بسازند و فقط محصول خود را در ایران عرضه کنند. به صورت کلی هم ایجاد تنوع در منابع مشاهده، ادراک و تجربه می‌تواند به کاهش این اشکال کمک کند. سفر رفتن هم می‌‌تواند پلی باشد که با آدم‌های دیگر دنیا هم ارتباط بیشتری داشته باشیم و آن‌ها را بهتر بشناسیم.»

از نظر ایشان این تصور غلطی است که خیلی از تیم‌ها فکر می‌کنند که اگر بیشترین هزینه‌ای که دارند برای نیروی انسانی باشد، می‌توانند راحت‌تر به بازار جهانی راه پیدا کنند. تا به حال به بازار کشورهایی مثل نیجریه، کنیا، پاکستان و... فکر کردید؟ تمامی این بازارها می‌توانند پلی باشند برای ورود به بازار اروپا و جهانی شدن کسب‌وکار شما. ممکن است برای رشد کسب‌وکار نیاز باشد که در کشوری مثل پاکستان زندگی کنید، اما رفاه شخصی را نباید با اهداف کسب‌وکار ادغام کرد؛ چون می‌تواند مانعی باشد که جلوی جهانی‌شدن کسب‌وکار شما را می‌گیرد.

خانه کار و دیدار کارمان که برگزارکننده رویدادهای عصر کارمان است و در سالیان اخیر ۱۳ دوره دیگر از این عصرانه‌ها را با هدف رشد و توسعه کسب‌وکارها برگزار کرده است، تا به حال حامی رویدادهای زیادی بوده است و در کنار آن، فضایی را برای برگزاری جلسات، کارگاه‌های آموزشی درنظر گرفته است تا بتواند در همه جوانب به توسعه کسب‌وکارها کمک کند.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.