۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

فواید گوش‌ دادن به موسیقی

۳۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۲۰
کد خبر: 564616
فواید گوش‌ دادن به موسیقی

در سال ۲۰۰۹، باستان‌شناسان در حفاری یک غار در جنوب آلمان یک فلوت ساخته شده از استخوان بال کرکس را کشف کردند. این فلوت قدیمی‌ترین ساز موسیقی شناخته شده روی زمین است که نشان می‌دهد مردم بیش از ۴۰،۰۰۰ سال است که موسیقی را ساخته‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین،اگرچه نمی‌توانیم از زمان دقیق گوش‌دادن به موسیقی توسط انسان مطمئن باشیم، دانشمندان در مورد دلیل این کار چیز‌هایی را کشف کرده‌اند. گوش‌دادن به موسیقی به‌صورت فردی و جمعی به نفع ماست. در اینجا تحقیق درباره مواردی انجام شده است که قدرت موسیقی در بهبود سلامت جسمی، روحی و عاطفی را برای ما روشن می‌کند. 

موسیقی و ارتباط:

محققان فکر می‌کنند یکی از مهم‌ترین کارکرد‌های موسیقی ایجاد احساس انسجام یا پیوند اجتماعی و ارتباطات جمعی است. دانشمندان حوزه تکامل می‌گویند که ممکن است انسان به موسیقی به‌عنوان یک ابزار ارتباطی وابستگی پیدا کرده باشد زیرا اجداد ما از گونه‌های درختان (درخت نشینانی که از طریق تاج سایرین با یکدیگر تماس می‌گرفتند)، این کار را انجام می‌دادند. موسیقی همچنان راهی قدرتمند برای اتحاد بین مردم است

 زیرا: 

*سرود‌های ملی قومی در رویداد‌های ورزشی اجرا می‌شوند

*آهنگ‌های اعتراضی در هنگام راهپیمایی‌ها احساس هدف مشترک را تحریک می‌کنند

* خواندن سرود‌ها در خانه‌های عبادت هویت گروهی را می‌سازند

*آهنگ‌های عاشقانه به شرکای احتمالی کمک می‌کند تا در دوران نامزدی پیوند برقرار کنند

*لالایی، والدین و نوزادان را قادر می‌سازد دلبستگی‌های ایمنی داشته باشند

موسیقی

تأثیرات موسیقی بر ذهن:

موسیقی می‌تواند منجر به یادگیری بهتر شود:

پزشکان در جان هاپکینز توصیه می‌کنند که برای تحریک مغز خود به موسیقی گوش دهید. دانشمندان می‌دانند که گوش‌دادن به موسیقی مغز شما را درگیر می‌کند زیرا در این زمان می‌توانند مناطق فعال را در اسکن MRI روشن کنند. 

محققان اکنون می‌دانند که فقط نوید گوش‌دادن به موسیقی می‌تواند شما را به یادگیری بیشتر بکشاند. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۹، مردم وقتی انتظار داشتند آهنگی را به‌عنوان پاداش خود گوش دهند، انگیزه بیشتری برای یادگیری داشتند. 

• موسیقی می‌تواند به بهبود حافظه کمک کند:

موسیقی

موسیقی همچنین بر توانایی شما در حفظ کردن متن یا چیزی دیگر تأثیر مثبت دارد. در یک مطالعه، محققان وظایفی را به افراد اختصاص دادند که آن‌ها را ملزم به خواندن و سپس یادآوری لیست کوتاهی از کلمات می‌کرد. 

کسانی که به موسیقی کلاسیک گوش می‌دادند از کسانی که در سکوت یا با صدای کم‌کار می‌کردند عملکرد بهتری داشتند. همان مطالعه نشان داد که افراد چقدر سریع می‌توانند کار‌های پردازشی ساده (مطابقت اعداد با اشکال هندسی) را انجام دهند و یک مزیت مشابه نیز نشان داد! موسیقی موتزارت به افراد کمک کرد تا کار‌ها را سریع‌تر و با دقت بیشتری انجام دهند. 

کلینیک مایو اشاره کرد که اگرچه موسیقی، ازدست‌دادن حافظه توسط افراد مبتلا به بیماری آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل را معکوس نمی‌کند، اما موسیقی کاهش شناختی را کمتر می‌کند. حافظه موسیقیایی یکی از عملکرد‌های مغز است که در برابر زوال عقل بسیار مقاوم است. 

به همین دلیل است که برخی از مراقبان در استفاده از موسیقی برای آرام‌کردن بیماران زوال عقل و ایجاد ارتباط قابل‌اعتماد با آن‌ها موفقیت‌هایی کسب کرده‌اند. 

• موسیقی و کمک به درمان بیماری‌های روانی:

موسیقی به معنای واقعی کلمه مغز را تغییر می‌دهد. محققان مغز و اعصاب دریافتند که گوش‌دادن به موسیقی باعث ترشح چندین ماده شیمیایی عصبی می‌شود که در عملکرد مغز و سلامت روان نقش دارند این ماده‌ها عبارت‌اند از: 

*دوپامین، ماده شیمیایی مرتبط با مراکز لذت و "پاداش"

*هورمون‌های استرس مانند کورتیزول

*سروتونین و سایر هورمون‌های مربوط به ایمنی بدن

*اکسی‌توسین، ماده شیمیایی که توانایی برقراری ارتباط عاشقانه با دیگران را تقویت می‌کند

اگرچه تحقیقات بیشتری برای درک دقیق چگونگی استفاده از موسیقی برای درمان بیماری‌های روانی باید انجام شود، برخی از مطالعات معتبر نشان می‌دهند که موسیقی‌درمانی می‌تواند کیفیت زندگی و ارتباط اجتماعی افراد مبتلا به اسکیزوفرنی را بهبود بخشد. 

• موسیقی و تأثیرات آن بر روحیه:

تعدادی از محققان با گروهی از افراد در مورد اینکه چرا آن‌ها به موسیقی گوش می‌دهند مصاحبه کرده‌اند. شرکت‌کنندگان در مطالعه از نظر سن، جنس و زمینه‌های فردی متفاوت بودند، اما آن‌ها دلایل کاملاً مشابهی را گزارش دادند. محققان دریافتند که گوش‌دادن به موسیقی به افراد کمک می‌کند تا احساسات خود را تنظیم کنند و این قدرت را دارد تا خلق‌وخوی آن‌ها را تغییر دهد و به مردم در پردازش احساسات خود کمک کند.

• موسیقی و کمک به کاهش اضطراب:

شواهد زیادی وجود دارد که گوش‌دادن به موسیقی در آرامش شما در موقعیت‌هایی که ممکن است احساس اضطراب کنید، کمک می‌کند. منابع معتبر نشان داده‌اند که افرادی که پس از سکته مغزی توان‌بخشی انجام می‌دهند، با یک ساعت گوش‌دادن به موسیقی، آرامش بیشتری دارند. 

منابع معتبر دیگری نیز نشان می‌دهند که موسیقی تلفیقی با اصوات طبیعت، به مردم کمک می‌کند کمتر احساس اضطراب کنند. حتی افرادی که با بیماری‌های بحرانی روبرو هستند، پس از موسیقی‌درمانی کمتر احساس اضطراب می‌کنند.

 شواهد متناقضی در مورد اینکه آیا گوش‌دادن به موسیقی بر واکنش استرس فیزیولوژیک بدن شما تأثیر دارد یا خیر، وجود دارد. یک مطالعه نشان داد که هنگامی که مردم به موسیقی گوش می‌دهند، بدن کمتر کورتیزول، هورمون استرس آزاد می‌کند. در همین مطالعه به تحقیقات قبلی مبنی بر اینکه موسیقی تأثیر کمی قابل‌اندازه‌گیری بر روی سطح کورتیزول دارد اشاره شده بود. 

یک مطالعه اخیر که چندین شاخص استرس (نه فقط کورتیزول) را اندازه‌گیری کرد، نتیجه گرفت که درحالی‌که گوش‌دادن به موسیقی قبل از یک رویداد استرس‌زا باعث کاهش اضطراب نمی‌شود، گوش‌دادن به موسیقی آرامش‌بخش پس از یک رویداد استرس‌زا می‌تواند به سیستم عصبی شما کمک کند تا سریع‌تر بهبود یابد. 

• موسیقی و کمک به علائم افسردگی:

یک بررسی تحقیقاتی در سال ۲۰۱۷ نتیجه گرفت که گوش‌دادن به موسیقی، به‌ویژه کلاسیک همراه با موسیقی جاز، تأثیر مثبتی بر علائم افسردگی دارد، به‌ویژه هنگامی که چندین جلسه گوش‌دادن توسط موسیقی‌درمانی‌های دارای مجوز انجام می‌شود. به موسیقی جاز یا کلاسیک علاقه ندارید؟ به‌جای آن ممکن است بخواهید یک جلسه موسیقی گروهی را امتحان کنید.

 همان بررسی تحقیق نشان داد که محافل شامل طبل برای افرادی که با افسردگی سروکار دارند مزایای بالاتر از حد متوسط نیز دارند. 

• موسیقی و اثرات آن بر روی بدن:

موسیقی می‌تواند به‌سلامت قلب شما کمک کند. موسیقی می‌تواند شما را به حرکت سوق دهد. (فواید رقصیدن با موسیقی کاملاً مستند هستند). دانشمندان همچنین می‌دانند که گوش‌دادن به موسیقی بسته به‌شدت و سرعت موسیقی می‌تواند میزان تنفس، ضربان قلب و فشارخون شما را تغییر دهد. 

• موسیقی و کاهش خستگی:

هرکسی که تابه‌حال روی شیشه‌های ماشین غلت زده و رادیو را روشن کرده می‌داند که موسیقی می‌تواند انرژی‌بخش باشد. پشت این تجربه، دانش محکمی وجود دارد. در سال ۲۰۱۵، محققان در دانشگاه شانگهای دریافتند که موسیقی آرامش‌بخش هنگامی که افراد درگیر یک کار تکراری هستند به کاهش خستگی و حفظ استقامت عضلات کمک می‌کند.

 جلسات موسیقی‌درمانی همچنین خستگی را در افرادی که تحت درمان‌های سرطانی هستند کاهش داده و آستانه خستگی را برای افرادی که خواستار آموزش عصبی عضلانی هستند افزایش می‌دهد که همین امر ما را به سود بزرگ بعدی می‌رساند. 

• موسیقی و تقویت عملکرد ورزشی:

موسیقی

مدت‌هاست که علاقه‌مندان به ورزش می‌دانند که موسیقی عملکرد فیزیکی آن‌ها را افزایش می‌دهد. یک بررسی تحقیقی در سال ۲۰۲۰ تأیید می‌کند که کار با موسیقی روحیه شما را بهبود می‌بخشد، به بدن شما کمک می‌کند تا ورزش مؤثرتری داشته باشد و آگاهی شما از ورزش را کاهش دهد. کار با موسیقی همچنین منجر به تمرینات طولانی‌تر نیز می‌شود. در تنظیمات بالینی، ورزشکارانی که در هنگام گرم کردن به موسیقی با سرعت بالا و سریع گوش می‌دادند، انگیزه بیشتری داشتند تا از نظر رقابتی عملکرد بهتری داشته باشند.

 برای بهره‌مندی از این موارد لازم نیست یک رقیب کلاس جهانی باشید تحقیقات نشان می‌دهند که همگام‌سازی تمرین شما با موسیقی می‌تواند به شما این امکان را بدهد که در مقایسه با همان تمرین بدون ضرب و شتم با استفاده از اکسیژن کمتری به اوج عملکرد خود برسید. محققان همچنین گفتند، موسیقی به‌عنوان یک مترونوم در بدن شما عمل می‌کند. 

• موسیقی و کمک به مدیریت درد:

موسیقی

موسیقی‌درمانی‌های آموزش‌دیده به طور خاص از موسیقی برای کاهش درد در محیط‌های بستری و سرپایی استفاده می‌کنند. یک متاآنالیز در سال ۲۰۱۶، بیش از ۹۰ مطالعه گزارش داده است که موسیقی به افراد کمک می‌کند تا درد حاد و مزمن را بهتر از دارو کنترل کنند.