۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

استفاده از کیسه پلاستیکی کجا ممنوع است؟

۱۵ تیر ۱۴۰۰، ۱۲:۵۸
کد خبر: 542297
استفاده از کیسه پلاستیکی کجا ممنوع است؟

طبق گزارش سازمان ملل و چندین گزارش رسانه‌ای دیگر، 77کشور جهان به نوعی ممنوعیت کامل یا جزئی استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را تصویب کرده‌اند این در حالی است که ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی به خصوص در آفریقا رواج دارد.

اقتصاد آنلاین - فرناز خیابانی؛ جالب است بدانید اکثر 32کشوری که تصمیم گرفتند برای محدود کردن استفاده از کیسه‌های پلاستیکی، هزینه (یا مالیات) اخذ کنند، در اروپا واقع شده‌اند. کشورهای در حال توسعه به دلیل اینکه بیشتر با سوء مدیریت مواجه هستند، تنها انواع خاصی از کیسه‌های پلاستیکی را ممنوع می‌کنند.

کشورهای دارای عملکرد قابل توجه در زمینه ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی شامل فرانسه، اتریش، ایتالیا و - از سال 2022 به بعد - آلمان هستند که انواع خاصی از کیسه‌های پلاستیکی نازک را ممنوع کرده و به عنوان جایگزین از کیسه‌های قابل بازیافت، که نوع بسیار رایج کیسه‌های پلاستیکی در سراسر جهان است، استفاده می‌کنند.

در حالی که میزان ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است اما فقط برخی از آنها کلیه کیسه‌های پلاستیکی غیرقابل بازیافت را کاملاً ممنوع کرده‌اند. بسیاری از کشورها کیسه‌های پلاستیکی قابل استفاده مجدد را از ممنوعیت‌های خود معاف می‌کنند اما همزمان از مشتریان می‌خواهند هزینه‌ای برای این کیسه‌ها پرداخت کنند. بخش دیگری از ممنوعیت‌ها شامل محدودیت در تولید یا واردات کیسه‌های پلاستیکی است.

چین از سال2008 که استفاده از کیسه‌های پلاستیکی نازک را غیرقانونی اعلام کرد و همزمان شروع به اخذ هزینه(مالیات) برای استفاده از کیسه‌های پلاستیکی با لایه‌های ضخیم  کرد، در این فهرست قرار گرفته است. در اوایل سال2020 چین اعلام کرد که به طور قابل ملاحظه‌ای قوانین خود را در مبارزه با استفاده از کیسه‌های پلاستیکی گسترش می‌دهد، ابتدا استفاده از کلیه کیسه‌های غیرقابل بازیافت را در شهرهای بزرگ تا پایان سال2020 ممنوع کرد و این ممنوعیت را برای کل کشور تا سال2022 گسترش خواهد داد.

ایالات متحده و استرالیا هنوز ممنوعیت کامل یا اخذ هزینه اضافه بر استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در سراسر کشور را ندارند اگر چه این قوانین در برخی از ایالت‌ها اجرا می‌شود. هند که در حال اجرایی کردن ممنوعیت جدید بر استفاده از کیسه‌های پلاستیکی بود، به دلیل همه گیری COVID-19 ، برنامه‌های خود را متوقف کرده است.

کیسه زباله