۰ نفر

گواهی‌ قدمت و ثبت در خاطرات جمعی یونسکو چیست؟

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۴۶
کد خبر: 527957
گواهی‌ قدمت و ثبت در خاطرات جمعی یونسکو چیست؟

سازمان‌های بین‌المللی همواره در بین تمام مردم جهان به نسبت سازمان‌های ملی و محلی از اعتبار بالاتری برخوردارند. سازمان ملل متحد و سازمان‌هایی مثل یونسکو که از زیرمجموعه‌های آن است همواره به دلیل تلاش‌های مستمری که در راستای ایجاد صلح، ریشه کن کردن فقر، توسعه پایدار و گفتگوی بین فرهنگی از طریق آموزش، علوم، فرهنگ، ارتباطات و اطلاعات انجام می‌دهند اعتبار و ارزش زیادی در بین ملت‌ها دارند.

 یونسکو سازمانی است که با ثبت توافق‌نامه‌های همکاری بین‌المللی برای تامین امنیت «میراث جهانی» اقدامات پایدار و مهمی را انجام می‌دهد.

کمیسیون ملی یونسکو ایران نیز در همین راستا و در جهت حفظ ارزش‌های فرهنگی و ارج نهادن به فعالیت‌های مستمر و دامنه‌دار اقتصادی و ثبت قدمت کسب‌وکارها و برندهای دارای حسن سابقه تاریخی، سندی تحت عنوان «گواهی قدمت و ثبت در خاطرات جمعی» دارد. هدف از اعطای این گواهی ایجاد هویت جهانی و ملی برای کسب‌وکارها است. کسب‌وکارهای معتبری که در طول سالیان متمادی حضور در عرصه کار و کارآفرینی، به خلق ارزش مشغول بوده‌اند و با حضور خود در حافظه اجتماعی مردم حک شده‌اند. این گواهی که اعتبار ویژه‌ای به برندها می‌دهد، فقط به مجموعه‌هایی تعلق می‌گیرد که بیش از دو نسل (۴۰ سال) به فعالیت اقتصادی مشغول هستند.

کمیسیون ملی یونسکو به عنوان مرجع اصلی ثبت آثار ملموس و ناملموس، در فرآیندی ساختاریافته، معدودی از کسب‌وکارهای خاص را رصد و در راستای هویت‌سنجی در قالب «گواهی قدمت» این بنگاه‌ها و برندها را در حافظه تاریخی جمهوری اسلامی ایران ثبت می‌نماید. این گواهی‌نامه به عنوان سندی تاریخی، در سایت این کمیسیون ثبت و ضبط می‌شود و تاییده‌ای است بر صحت و سقم سبقه آن بنگاه اقتصادی که بر ایجاد جایگاه بین‌المللی و بهبود ارتباطات در عرصه جهانی، تاثیر مستقیم دارد. این گواهی بعد از بازرسی‌های میدانی و بررسی مستندات برندهای انتخاب شده‌، به آنها اعطا می‌شود. معمولا در هر صنعت فقط یک برند انتخاب می‌شود و از نگاه سازمان جهانی یونسکو این مهر تاییدیه را دریافت می‌نماید.

WhatsApp Image 2021-05-15 at 2.33.47 PM

در اینجا نمونه‌ای از گواهی قدمت و ثبت در خاطرات جمعی که به برند سحرخیز به واسطه حدود ۹۰ سال فعالیت مستمر و پیشرفت‌های روز‌افزونش در صنعت زعفران اعطا شده می‌بینید. گروه کشاورزی صنعتی سحرخیز معتبرترین نام تجاری در این صنعت، در پروسه دریافت این گواهی‌ در تمامی چرخه‌های تولید، توزیع و فروش مورد ارزیابی قرار گرفته و با بالاترین امتیازات لازم موفق به اخذ این گواهی شده است.

ضمنا این گواهی در هر صنعت فقط به یک برند اعطا می‌شود. به طور مثال در صنعت زعفران فقط و فقط گروه کشاورزی صنعتی سحرخیز توانسته است این گواهی را دریافت نماید و هیچ مجموعه دیگری در صنعت زعفران نخواهد بود که بتواند به عنوان دومین برند برای اخذ این گواهی تلاش کند.

نکته دیگری که حائز اهمیت خواهد بود این است که بعد از تعلق این گواهی به یک برند باز هم بررسی‌ها و ارزیابی‌ها به شکل مستر هر ۲ سال یکبار انجام می‌شود تا مخاطبان آن برند مطمئن باشند همواره با کسب‌وکاری معتبر و تایید شده در ارتباط هستند. یونسکو در این خصوص بسیار حساس بوده و از آنجایی که نام یونسکو در بالای برگه‌ی گواهی‌نامه درج شده به هیچ عنوان به سادگی از کنار آن عبور نمی‌کند و اعتماد و اطمینانی را که به نام یونسکو در ذهن‌ها وجود دارد خدشه‌دار نخواهد کرد.