۰ نفر

پای کرونا چگونه به روستا‌ها باز شد؟

۱۸ بهمن ۱۳۹۹، ۱۲:۳۵
کد خبر: 503846
پای کرونا چگونه به روستا‌ها باز شد؟

برگزاری مراسم عروسی و عزا و دورهمی‌های خانوادگی در کنار حضور مسافران برای گشت‌و‌گذار در روستاها، افزایش آمار کرونا و قرنطینه این مناطق را درپی داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، از اوایل اسفند سال گذشته که خبر فوت نخستین بیمار کرونایی در کشور پیچید تا امروز که طبق اظهارات رسمی ستاد مقابله با کرونا، این بیماری تا حدی در شیب نزولی و کنترلی قرار گرفته است، عمده اخبار کرونایی مربوط به شهرها بود و به‌نظر می‌رسید اوضاع روستاها با توجه به جمعیت کمتر برای مقابله با این بیماری بهتر باشد.

اما در چند ‌ماه اخیر که به‌علت محدودیت‌ها اکثر شهرنشینان برای گشت‌و‌گذار و برگزاری مراسم عروسی و عزا به روستاها پناه بردند، با افزایش جمعیت و تجمع افراد در این مناطق، برخی روستاها نیز به رنگ قرمز در آمدند؛ تا جایی که در هفته‌ای که گذشت 8روستای کشور به‌دلیل افزایش شمار مبتلایان به کرونا در وضعیت قرنطینه کامل قرار گرفتند. کارشناسان معتقدند تعطیلی تالارهای پذیرایی و مکان‌های گردشگری و همچنین نظارت‌های بیشتر در شهرها موجب افزایش رفت‌وآمد به روستاها شده؛ این در حالی است که در برخی روستا‌ها هنوز استفاده از ماسک جدی گرفته نمی‌شود.

حتی امکانات کافی برای تهیه موادضدعفونی‌کننده وجود ندارد و درصورت آلوده بودن یک نفر، بیشتر اهالی روستا در معرض خطر ابتلا قرار گرفته و به کام مرگ کشیده می‌شوند. حالا بزرگ‌ترین نگرانی روستاییان از ورود مهمان ها و مسافرانی است که برای تفریح و گردش و برگزاری مراسم به آبادی و محل امن آنها می‌آیند و کرونا را با خود سوغات می‌آورند. در این گزارش با اهالی برخی روستا‌ها و مسئولان بهداشت و درمان گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

کرونا شهر و روستا نمی‌شناسد

برگزاری مراسم عروسی و عزا در روستاها حالا به پاشنه آشیل تمام تلاش‌ها برای مبارزه با کرونا تبدیل شده است. روستاییان از اینکه محل زندگی‌شان در حال تبدیل شدن به کانون شیوع کرونا است، ابراز نگرانی کرده و خواستار برخورد جدی‌تر مسئولان برای حفاظت از روستاها هستند.

یکی از اهالی روستای نقل شهرستان سمیرم اصفهان در این‌باره می‌گوید: هفته گذشته 2 مراسم عروسی در روستا برگزار شد و جمعیت زیادی از شهر در این دو مراسم حضور داشتند، اما هیچ تدبیری از سوی مسئولان برای جلوگیری از برگزاری مراسم عروسی در روستاها نمی‌شود. مصطفی صمدپور اضافه می‌کند: این روستا حدود ۷۳خانوار دارد. در یک سال گذشته افراد زیادی از شهر به روستای ما آمده‌اند و با خرید زمین‌های کشاورزی و تبدیل آن به ویلا، در این روستا و روستاهای اطراف ساکن شده‌اند. برخی افراد نیز ویلاهایشان را برای برگزاری مراسم عروسی اجاره می‌دهند. شهری‌ها دلخوش هستند به اینکه اگر مراسم عروسی را در روستاها برگزار کنند از خطر دور می‌مانند، اما کرونا شهر و روستا نمی‌شناسد. یکی از شهروندان بیرجندی که هفته گذشته مراسم عروسی برگزار کرده بود می‌گوید: مراسم ازدواج فرزندم به‌دلیل کرونا چند نوبت جابه‌جا شده بود و از آنجایی که تالارها تعطیل است، مراسم را در یکی از روستاهای اطراف بیرجند برگزار کردیم. او معتقد است چون مراسم در روستا و فضای باز برگزار می‌شود، مشکلی ایجاد نمی‌کند و می‌افزاید: در ابتدای مراسم به همه مردم ماسک دادیم و همه جا را ضدعفونی کردیم که مشکلی پیش نیاید. ساکن یکی از روستاهای همجوار لارستان استان فارس هم می‌گوید که جمعیت روستایشان طی هفته‌های اخیر به‌ویژه با اجرای طرح رنگ‌بندی کرونایی که در آن تعطیلی مشاغل و دورکاری ادارات نیز به‌طور کامل مشخص شد، حداقل تا ۳۰ درصد نسبت به گذشته افزایش یافته است.

رحمان که روستایش یکی از کانون‌های شیوع کرونا تشخیص داده شده، می‌افزاید: جمعیت زیادی از شهرها محل زندگیشان را به روستا انتقال دادند. اکثر جوانان که پس از ازدواج به شهرها مهاجرت کرده بودند در قالب مهمانی چند روزه و گاهی نیز به‌طور دائم به روستاها بازگشته‌اند و در یک خانه بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی دور هم زندگی می‌کنند.

فرهنگسازی‌ برای کاهش آمار کرونا

با وجود اینکه درحال حاضر هیچ شهری در وضعیت قرمز کرونایی قرار ندارد، اما در چند روز گذشته 8روستا در استان‌های فارس، هرمزگان و لرستان با وضعیت قرمز، قرنطینه کامل و 32روستای آمل با ممنوعیت ورود افراد غیربومی و چند روستای سمیرم اصفهان هم با افزایش آمار ابتلا به کرونا روبه‌رو شدند. دلایل قرمز شدن روستاها در گفت‌وگو با ساکنان برخی از روستاها مطرح شد و مسئولان بهداشت و درمان نیز با تأیید این موارد، فرهنگسازی و نظارت‌های بیشتر را یکی از مهم‌ترین عوامل جلوگیری از افزایش آمار کرونا در روستاها عنوان می‌کنند.

معاون بهداشت علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه آلودگی به کرونا در روستاها افزایش یافته است می‌گوید: در روستاهای لرستان طایفه‌های مختلفی زندگی می‌کنند و به همین دلیل تجمعات در برگزاری مراسم با تعداد بالای افراد موجب شده آمار بیماران کرونایی بالا برود.

مریم کوشکی به آموزش مجازی روستاییان اشاره می‌کند و می‌افزاید: ما برای بهورزان، دهیاران و بخشداران دوره‌های آموزش از راه دور برگزار کردیم تا با آگاهی ساکنان از تجمعات جلوگیری کنند. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز با بیان اینکه نزدیکی روستاها با شهرها یکی از عوامل بالا رفتن آمار کرونا در روستاهاست می‌گوید: بسیاری از روستاها با شهرها ادغام شده‌اند و اگر آن شهر در وضعیت بحرانی قرار بگیرد، مردم روستا نیز درگیر می‌شوند. سیمین بابایی خواستار جلوگیری از حضور افراد غیربومی و مسافر در مناطق روستایی شده و می‌افزاید: افزایش تست‌های سریع بیماری از برنامه‌های ماست تا بتوانیم آمار مبتلایان در روستاها را نیز همچون شهرها پایین بیاوریم. باید به مردم شهر هم آموزش بدهیم که محدودیت‌ها فقط برای شهر نیست و در همه جا باید رعایت شود.

مدیر روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز درباره حضور گردشگران و برگزاری مراسم عروسی در روستاهای این استان می‌گوید: اضطراب و آشفتگی ناشی از کرونا برای مردم روستا که کیلومتر‌ها دور از امکانات بهداشتی هستند، بیشتر است. روستا‌های ما در نهایت یک خانه بهداشت دارند که تب و میزان اکسیژن خون را اندازه می‌گیرند. روستا‌هایی که پزشک داشته باشند انگشت‌شمارند.

فاطمه نوروزیان اضافه می‌کند: دید و بازدید و رفت‌و‌آمد در محیط روستا هنوز رنگ و بوی گذشته را دارد و اطلاع‌رسانی ناقص به روستاییان درباره علائم و ویژگی‌های کرونا و تفاوت آن با سرماخوردگی و آنفلوآنزا نیز خود دلیلی بر انتشار بیشتر بیماری خواهد بود. به همین دلیل علاوه بر اعمال محدودیت‌ها برای ورود مسافران در حال آموزش و فرهنگسازی‌ به روستاییان هستیم تا از دورهمی‌ها پرهیز کنند.

اگرچه تصور می‌شد اغلب روستا‌ها به‌دلیل جمعیت کمتر و فضای زیستی وسیع‌تر، وضعیت بهتری در مهار کرونا داشته باشند، اما حضور مسافران و بازگشت مهاجران از شهرها در کنار برگزاری مراسم‌های گوناگون، پای کرونا را به روستاها هم باز کرد. حالا علاوه بر تمهیدات دولتی، این خود مردم هستند که باید با رعایت محدودیت‌ها، روستاها را از قرنطینه خارج کرده و ماهیت این مناطق را حفظ کنند.