۰ نفر

رنج‌های «زمین» از کرونا تا پسا کرونا

۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۵:۳۰
کد خبر: 433654
رنج‌های «زمین» از کرونا تا پسا کرونا

گرچه در پنجاهمین سالگرد روز زمین، جولان بیرحمانه ویروس چند هزارم میلیمتری کرونا در سراسر جهان بسیاری از مردم را در چاردیواری خانه گرفتار کرده و آلودگی هوا را به پایین‌ترین سطح ممکن رسانده است اما خطر بحران‌های زیست محیطی همچنان ساکنان زمین را تهدید می‌کند.

 22 آوریل امسال پیامی متفاوت برای مردم جهان دارد؛ «تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین نیازمند اقدام فوری و اضطراری است». موضوعی که به باور ناظران اگر نادیده گرفته شود می‌تواند با بحرانی شدیدتر از «کووید19»، کشورها را زمینگیر کند.

  به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل نیز با اشاره به تأثیرات اجتماعی اقتصادی «کووید19» بر جهان معتقد است: «با‌وجود تبعات همه‌گیری کرونا در جهان، نباید ضرورت تعجیل در انجام اقدامات جدی محیط زیستی را فراموش کنیم. آنچه کرونا به جهان نشان داد اضطرار و وحشت بود اما این ویروس ما را بیدار کرد تا برای آینده اقدامات صحیحی را انجام دهیم. بواقع بحران کرونا سخت‌ترین آزمون زمین پس از جنگ جهانی دوم بود. اما در عین حال باید اقدامی فوری برای نجات زمین داشت. گونه‌های گیاهی رو به‌کاهش هستند. تغییرات آب و هوایی به نقطه خطر رسیده‌اند. در حال حاضر ساکنان زمین علاوه بر کرونا با بحران آب و هوایی روبه‌رو هستند. ضمن اینکه نباید گرمایش زمین را نادیده گرفت. اولویت فعلی ویروس کرونا است و پس از آن باید بحران آب و هوایی را کنترل کنیم. چند راهکار ساده می‌تواند در این مسیر راهگشا باشد؛ نخست؛ سوق یافتن مردم به‌سمت مشاغل پاک و سبز است، دوم؛ درآمدهای مالیاتی باید صرف ایجاد کسب و کارهای ثابت و همسو با محیط زیست شود، سوم؛ گذشته را فراموش کرده و سرمایه‌های عمومی برای پیشرفت آینده صرف شوند. چهارم؛ سوخت‌های فسیلی از میان برداشته شود و آلوده‌کنندگان هوا هزینه این آلودگی را بپردازند. پنجم؛ جهان یکپارچه شده و در سیستم اقتصادی و سیاسی جایگاه ویژه‌ای برای حل بحران آب و هوایی تعیین شود.»

کرونا، فرصت بازیابی زمین

گرچه به نظر می‌رسد در بحران کرونا، جهان از شر آلاینده‌ها خلاص شده است اما کارشناسان این شرایط را دائمی نمی‌دانند. «آندره نورتون»، مدیر مؤسسه بین‌المللی محیط زیست و توسعه معتقد است: «کاهش گازهای گلخانه‌ای در دوره بحران کرونا قابل توجه بوده اما نباید فراموش کرد که این وضعیت دائمی نیست. بنابراین باید اقدامات فوری برای تغییرات زیرساختی، مصرف انرژی، استفاده درست از خاک و ساختار صنایع داشت تا بتوانیم در مسیر پروژه به صفر رساندن گازهای مخرب تا سال 2050 موفق عمل کنیم. بهره‌وری نادرست از کره زمین، خطر بحران‌هایی شبیه کرونا را بیشتر می‌کند.»

دکتر «کارن اونیل» استاد دانشگاه راتگرز امریکا نیز گفت: «شیوع کرونا به ما یادآوری کرد که حیاتمان تا چه حد آسیب پذیر است. سلامت انسان و اکوسیستم‌ها رابطه مستقیمی دارند. بنابراین هر چه سلامت محیط زیست کاهش و آلاینده‌ها افزایش یابند، انسان در برابر بحران ویروسی جدید آسیب پذیرتر خواهد شد.»

آینده را بهتر بسازیم

بسیاری 22 آوریل 2020 را تاریخی‌ترین «روز زمین» می‌دانند چراکه براساس برنامه‌ای که سال گذشته در بخش محیط زیست سازمان‌ملل- در زمانی که ویروس کرونا هنوز میهمان ناخوانده زمین نشده بود- تدوین شده است، در پایان امسال سطح دی اکسید کربن در جهان باید تا 7.6 درصد کاهش یافته و این فرآیند هر سال تکرار شود تا بتوانیم گرمای زمین را به زیر 1.50 درجه سانتیگراد برسانیم و جهان را از تبعات گرم شدن سیاره نجات دهیم. گرچه به نوشته سایت «سازمان ملل»، اولویت نابودی کرونا است اما پس از آن جهان می‌باید با شعار «آینده را بهتر بسازیم»، تهدیدات مخرب آب و هوایی را به حداقل برساند تا ساکنان زمین در برابر تبعات غیرقابل جبران گرمایش زمین و بحران‌های سلامت بشر در امان بمانند.