۰ نفر

معلمان به دیوان محاسبات نامه نوشتند

۲۰ فروردین ۱۳۹۹، ۲۱:۰۹
کد خبر: 429871
معلمان به دیوان محاسبات نامه نوشتند

معلمان ورودی 98 به مدارس که فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان هستند، برای پیگیری حقوق‌شان به دیوان محسابات کشور نامه نوشتند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، معلمان ورودی 98 مدارس که 4 سال در دانشگاه فرهنگیان تحصیل کردند، بعد از آنکه نتوانستند پاسخی از سوی مسؤولان آموزش و پرورش دریافت کنند، به دیوان محسابات کشور نامه نوشتند.

در این نامه آمده است: پیرو رأی دیوان محاسبات کشور (نامه دیوان به شماره 100.40000 مورخ 25 تیر98 ) و حسب مفاد ماده (6) و (7) قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش، در مورد دانشجومعلمان نیز باید طبق قانون مدیریت خدمات کشوری عمل شده و مفاد بندهای تصویب‌نامه شماره 8724.ت56485ه مورخ 31 فروردین 98 هیأت وزیران برای آنها نیز اعمال شود.

متأسفانه در افزایش حقوق سال 98، مفاد بند (8) تصویب‌نامه هیأت وزیران یا همان «تفاوت جزء(1) بند «الف» تبصره 12 قانون بودجه سال 97» (به اختصار بند «الف»)، از ابتدا برای دانشجو معلمان در نظر گرفته نشده است.

همچنین در تاریخ دهم دی 98 و در اقدامی غیرمستدل، طبق نگارش 7-4-5-1 که به مناطق خدمت ارسال شد، مقرر شد مفاد بند (7) تصویب‌نامه هیأت وزیران یا همان بند «ی» تبصره 12 قانون بودجه سال 98( به اختصار بند «ی»)، از احکام دانشجومعلمان حذف شود و برای اینکه اقدام غیرقانونی فوق، ناقض مفاد بند (5) تصویب‌نامه هیأت وزیران نشود، مبلغ بند حداقل دریافتی در احکام مشمولین به همان میزان مبلغ بند «ی» افزایش یافت. 

با توجه به اینکه دانشجومعلمان جزو کارمندان رسمی دولت بوده و مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری هستند، لذا در تصمیم‌گیری‌ها باید طبق این قانون برای آنها عمل شود. همانطور که در اجرای نامه شماره 3.710 مورخ 19 اسفند 96 معاونت پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش منضم به بخشنامه 1116776 مورخ 22 فروردین 96 سازمان اداری و استخدامی کشور، بنابر این بخشنامه، طبقه شغلی کلیه مشاغل، یک طبقه افزایش یافت که دانشجومعلمان نیز همانند سایر کارمندان رسمی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، شامل این طرح شدند.

عدم وجود بندهای «الف» و «ی» در واقع به معنای این است که در مورد دانشجومعلمان، برخلاف تصویب مجلس و نظر دیوان محاسبات و سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی کشور و بر خلاف مفاد بندهای (2) و (7) و (8) تصویب‌نامه هیأت وزیران به نامه شماره 8۷24.ت56485ه ، مبنی بر افزایش حقوق «حداقل 440 هزار تومان» عمل شده است. در واقع حقوق این قشر از شاغلین رسمی دولت در سال 98 و نسبت به سال 97، فقط به میزان «61600 تومان» افزایش یافته است و مابقی افزایشات به علت اجرای مفاد بند (5)تصویب‌نامه فوق‌الذکر و دریافت بند حداقل حقوق است (که هیچگونه توجیهی برای تخلف در اجرای بند (7) و (8) تصویب‌نامه نیست).

 توضیح بیشتر اینکه با حذف بند «ی» و «الف»، چون حقوق دانشجو معلمان به حداقل حقوق مصوب برای شاغلین رسمی نمی‌رسید، مبلغ این بندها در قالب بند حداقل دریافتی جبران شد، اما درباره فارغ التحصیلان شهریور سال 98 که از مهر مشغول تدریس در مناطق خدمتی خود هستند، مبلغ این بندها که حق قانونی این معلمان است، در جای دیگری اعمال نشده و به صورت کامل از احکامشان حذف شده است.

حذف بند «ی» و «الف» از احکام معلمان مذکور، آنان را با مشکلات عدیده ای مواجه ساخته است که ذکر 2 مورد خالی از لطف نیست :اولا با یک مقایسه اجمالی بین احکام صادره در مهرماه سال 98، برای معلمان فارغ‌التحصیل سال 98 و معلمان فارغ‌التحصیل سال 97، مشاهده می‌شود که اختلاف زیرحکم این دو گروه با وجود مدرک تحصیلی، رتبه و طبقه یکسان، بالغ بر 5 میلیون ریال است که البته با اعمال افزایش 50 درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری در اسفند سال 98، این اختلاف فاحش بیشتر نیز شده است.

دوما طبق قانون بودجه 98، مبالغ بند «ی» و «الف» هر ساله شامل افزایش حقوق خواهد شد. بنابراین سال به سال اختلاف و شکاف حقوق بین ورودی‌های مناطق خدمت قبل و بعد سال 98 بیشتر و بیشتر خواهد شد.

مسأله اصلی این است که چرا وزارت آموزش و پرورش، مفاد بند (7) و (8) تصویب‌نامه هیأت وزیران، تحت عنوان «تفاوت بند ی تبصره 12 قانون بودجه سال 98» و «تفاوت جزء(1) بند «الف» تبصره 12 قانون بودجه سال 97» را که حق قانونی شاغلین تابع قانون مدیریت خدمات کشوری است و در آینده شغلی آنان تأثیر قطعی دارد، از احکام معلمان فارغ‌التحصیل سال 98 حذف کرده است؟

چرا در اجرای قوانین افزایش حقوق در رابطه با دانشجومعلمان که مطابق نظر دیوان محاسبات و همچنین با ادله مستند(از جمله مفاد بند(6) و (7) قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش) مشمول قانون خدمات کشوری از جمله دریافت حداقل حقوق و عیدی کارمندی و ... می‌شوند، طبق قانون فوق‌الذکر عمل نمی‌شود؟! (حتی فارغ‌التحصیلان 98 که در مناطق خدمت در حال تدریس هستند نیز مشمول این قوانین نشده‌اند).

در پاسخ به این پرسش، وزارت آموزش و پرورش طی نامه‌ای به مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس مورخ 20 بهمن 98 چنین بیان می‌کند که چون دانشجومعلمان ورودی 94 (فارغ التحصیلان 98) در تاریخ اول فروردین 1398دانشجو بودند، بنابراین مشمول بندهای «الف» و «ی» قانون بودجه سال 98 (افزایش 400هزار تومانی) نمی‌شوند. لازم به یادآوری است که این استدلال خلاف نامه شماره 100.40000 مورخ 25 تیر 98 دیوان محاسبات عالی کشور است.

 لذا این نامه به نمایندگی از معلمان (فارغ‌التحصیلان سال 1398 دانشگاه فرهنگیان) نگاشته شده و خواهشمندیم موضوع مورد نظر بررسی شده و در صورت تأیید مستندات قید شده، دستور فرمایید بندهای مذکور به احکام معلمان فارغ‌التحصیل سال 98 بازگردانده شود.