۰ نفر

رئیس کمیته علمی کووید ۱۹؛

هنوز دارویی برای درمان قطعی کرونا نداریم

۱۰ فروردین ۱۳۹۹، ۲۰:۳۷
کد خبر: 427676
هنوز دارویی برای درمان قطعی کرونا نداریم

رئیس کمیته علمی کرونا گفت: هنوز داروی درمان قطعی کرونا و روش های درمانی قطعی نداریم و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، دکتر مصطفی قانعی رئیس کمیته علمی کرونا در استان تهران در خصوص اخبار مبنی بر تولید دارو و واکسن برای کرونا که این روزها منتشر می‌شوند، اظهار کرد: هیچ‌یک از داروهای موجود برای بیماری کرونا که اخبار آن منتشر می‌شوند نتوانسته اند این ویروس را از بین ببرند بنابراین داروی کرونا نداریم.

وی افزود: داروهای که ادعا شده در حال تحقیق هستند و هیچکدام به مرحله پایان تحقیق نرسیده اند، به محض اتمام تحقیق، توسط معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی به کمیته علمی کرونا ارائه و بعد از تأیید در قالب برنامه کشوری اعلام خواهد شد.

به گفته دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، لذا تا زمانیکه در برنامه کشوری پروتکلی قبول نشده است به معنای این است که شواهد برای اینکه ادعا کنند به دارویی دست یافته اند کافی نیست.

قانعی خاطر نشان کرد: چنانچه محققان همان طرح برای دارو، بتواند این ادعا را تا حد قابل توجهی به روش علمی اثبات کنند، سازمان بهداشت جهانی آن را در برنامه خود قرار خواهد داد.

هنوز دارویی برای درمان کرونا نداریم

قانعی تاکید کرد: بنابراین هنوز دارویی برای درمان قطعی کرونا نداریم.

وی در خصوص روش‌های درمانی مانند سلول درمانی، ژن درمانی یا پلاسما برای درمان کرونا که از سوی محققان ارائه می‌شوند گفت: در این خصوص هم می‌توان گفت که تماماً در مرحله تحقیق است و هیچکدام هنوز کارایی خود را اثبات نکردند.

وی ادامه داد: چنانچه کمیته ملی درمان کرونا تحقیقی را به عنوان پروتکل درمانی پذیرفت به معنای این است که این طرح کاملاً موفق بوده است.

قانعی تاکید کرد: بعضی از این تحقیقات ناموفق و قطعاً بعضی از آنها موفق خواهند شد.

وی با اشاره به پروسه به نتیجه رسیدن تحقیقات گفت: بعید است که در این پیک از بیماری کرونا بتوان از نتیجه تحقیقاتی که به درمان کرونا منجر شود برسیم.

رئیس کمیته علمی کرونا ادامه داد: برخی داروها تنها دوره درمانی را کوتاه می‌کنند ولی بیماری کرونا را درمان نمی‌کنند و هنوز هیچ دارویی برای این منظور نداریم.