۰ نفر

چگونه با تاثیرات روانی کرونا به ویژه در میان کودکان مقابله کنیم؟

۷ اسفند ۱۳۹۸، ۸:۳۵
کد خبر: 419953
چگونه با تاثیرات روانی کرونا به ویژه در میان کودکان مقابله کنیم؟

یک روانشناس بالینی با تاکید بر این‌که باید از بیان مکرر نکات منفی و تنش‌زا در مورد بیماری کرونا پرهیز کنیم، گفت: اگر به نگرانی‌ها و اضطراب‌ها دامن بزنیم، اثرات آن تشدید شده و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ابوالفضل محمدیان در مورد تاثیرات روانی ایجاد شده در نتیجه هراس از کروناویروس، اظهار کرد: افرادی که سلامتی و سیستم ایمنی قوی دارند، می‌توانند با بیماری کرونا مقابله کنند، اما باید توجه کرد که "اضطراب از بیماری" نیز از جمله عواملی است که سیستم دفاعی بدن را ضعیف و افراد را در مقابل بیماری آسیب پذیر می‌کند.

وی در توصیه‌ای به افرادی که مبتلا به اختلالات اضطرابی هستند، گفت: افرادی که اختلالات اضطرابی داشته و همچنین سابقه بیماری‌های روانی دارند، اگر احساس کنند که به خاطر شیوع کرونا ویروس میزان اضطرابشان تشدید شده، باید حتما از متخصصان بهداشت روان (روانشناسان و روانپزشکان) کمک بگیرند.

محمدیان با ارائه راهکارهایی در راستای مدیریت استرس در این خصوص، اظهار کرد: ورزش و تفریح از جمله راه‌های کنترل استرس بوده و همچنین افراد باید مطالعات لازم در خصوص راهکارهای کنترل استرس را مورد توجه داده و در صورت نیاز از روانشناسان و روانپزشکان کمک بگیرند.

وی در این خصوص تشریح کرد: با تعطیل شدن دانشگاه‌ها تا پایان سال، دانشجویان نباید ذهن خود را درگیر اخبار مربوط به کرونا کنند، چراکه همه افراد جامعه تاکنون اطلاعات موردنیاز در رابطه با رعایت نکات بهداشتی را کسب کرده‌اند، پس به جای پیگیری مکرر این گونه اخبار که موجب افزایش اضطراب می‌شود، می‌توانند با ورزش کردن، مطالعه کردن، تماشای فیلم و... خود را از هجمه این‌گونه اخبار دور نگهدارند.

وی با اشاره به این‌که مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شده تا افراد در محیط های شلوغ و پرتردد قرار نگیرند، افزود: باید فرهنگ سازی شود تا مردم در این ایام به گشت و گذار مشغول نشده و بر مراقبت از سلامتی خود متمرکز شوند؛ یکی از راه‌های مراقبت از سلامتی نیز حضور نیافتن در اماکن شلوغ و پرتردد است.

اطلاعات مورد نیاز بهداشتی بدون فاجعه‌سازی و استرس به کودکان منتقل شود

این روانشناس بالینی با تاکید بر این‌که باید والدین در محیط خانه اطلاعات مورد نیاز بهداشتی را بدون فاجعه‌سازی و استرس به کودکان خود منتقل کنند، افزود: والدین کودکانی که زمینه‌ی اضطرابی دارند باید حتما از متخصصان امر کمک بگیرند و والدین سایر کودکان نیز باید در ابتدا اضطراب خود را کنترل کنند تا این اضطراب به فرزندشان منتقل نشود؛ سپس نکات مورد نیاز را با آرامش و به صورت معقولانه به کودکان منتقل کنند.

وی افزود: والدین نباید اخباری را که در فضای مجازی و... مطالعه می‌کنند با صدای بلند و تنش‌زا در محیط خانه تکرار کنند، این موارد موجب ایجاد استرس در کودکان می‌شود، چراکه ذهن کودکان قابلیت تجزیه و تحلیل یک فرد بزرگسال را نداشته و ممکن است در ذهن خود فاجعه سازی کنند.

محمدیان با بیان این‌که نباید در این مورد اطلاعات و نکات بهداشتی را از کودکان پنهان کنیم، گفت: این اطلاعات باید بسیار آرام و معقولانه به کودکان منتقل شود، نباید این بیماری را در مقابل چشمان کودکان بسیار فاجعه‌آمیز نشان دهیم؛ چنانچه کودکان در رعایت موارد بهداشتی کوتاهی کردند، نباید با پرخاش و تندخویی برخورد کنیم، بلکه باید با آرامش و در قالب داستانی آموزشی اطلاعات لازم به کودکان انتقال شود.

وی با بیان این‌که با توجه به تعطیلی مدارس و به خاطر شرایط جوی و محیطی، باید کودکان را در محیط خانه سرگرم کنیم، اظهار کرد: والدین باید در قالب یک برنامه سازمان یافته، کودکان را در داخل خانه سرگرم نگه دارند، چراکه اگر کودک بیکار بنشیند ممکن است دچار اضطراب شده و از طرق دیگر(فضای مجازی و...) به اطلاعاتی دسترسی پیدا کرده و دچار استرس شود.

وی در خاتمه تاکید کرد: افرادی که استرس بالایی دارند، از استفاده مواد کافئین‌دار مانند قهوه و نسکافه خودداری کنند و به جای آن دمنوش‌های گیاهی جهت کاهش استرس و اضطراب را مورد استفاده قرار دهند.