۰ نفر

رئیس اداره ملزومات دارویی وزارت بهداشت:

کمبود ژل و محلول ضدعفونی تا آخر هفته رفع می‌شود

۵ اسفند ۱۳۹۸، ۹:۲۳
کد خبر: 419358
کمبود ژل و محلول ضدعفونی تا آخر هفته رفع می‌شود

رئیس اداره ملزومات دارویی سازمان غذا و دارو گفت: تولید ژل و محلول‌های ضد عفونی کننده دست در کشور افزایش یافته و به حدود نیم میلیون قلم در روز رسیده و تا آخر هفته این میزان به یک میلیون قلم در روز می رسد و کمبود آن رفع می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، میثم چراغ  افزود: ضد عفونی کننده ها به دو دوسته ضد عفونی کننده های دست و ضد عفونی کننده های سطوح تقسیم می شوند. در مورد ضد عفونی کننده های سطوح اکنون نیز با وجود افزایش تقاضا کمبود جدی ندارد. کمبود جدی در مورد محلول ها و ژل های ضدعفونی کننده دست است که به علت تقاضای شدید مردم بعد از ورود بیماری کرونا در کشور ایجاد شده است.

وی گفت: در گذشته مردم کمتر از این محلول های ضد عفونی کننده دست استفاده می کردند اما اکنون با جوی که ایجاد شده ناگهان درخواست برای تهیه این کالا به یکباره به شدت افزایش یافته و چند صد برابر شده است و همه مردم می خواهند. به همین علت تمام تولیدکنندگان این محصول بسیج شده اند. هم اکنون تولیدکنندگان محلول ها و ژل های ضد عفونی کننده به صورت سه شیفت کار می کنند و تولید این محصول به بیش از ۴۰۰ هزار تا نیم میلیون قلم در روز رسیده و به صورت روزانه میزان تولید آن افزایش می یابد.

چراغ ادامه داد: روز یکشنبه سه مجوز جدید تولید این محصول به سه کارخانه جدید هم داده شد و سازمان غذا و دارو به صورت روزانه مجوزهای جدید را به کارخانه های معتبری که توان تولید دارند می دهد و این کارخانه ها نیز بلافاصله تولید را شروع می کنند و محصولات را وارد می کنند.

وی گفت: از نظر علمی البته توصیه کارشناسان بیماری ها این است که در مرحله اول با شستن مداوم دست ها با آب و صابون از ابتلا به ویروس پیشگیری کنیم اما به هر حال به صورت مکمل استفاده از ژل و محلول ضدعفونی کننده در جاهایی که آب نیست کمک کننده است و از نظر روانی شاید مردم تمایل داشته باشند که این ژل و محلول را در اختیار داشته باشند تا امنیت روانی داشته باشد و وظیفه سازمان غذا و داروست که این نیاز را تامین کند. این ژل و محلول ها در واقع الکل ۷۰ درصد هستند که کار ضد عفونی را انجام می دهند.

رئیس اداره ملزومات دارویی سازمان غذا و دارو افزود: روز شنبه میزان تولید ژل و محلول ضدعفونی کننده در کشور به ۴۰۰هزار قلم رسید و با افزایش سرعت و میزان تولید تا آخر هفته به ۸۰۰ هزار قلم می رسد و همین ترتیب هفته آینده به بالای یک میلیون قلم در روز می رسد که به نظر نمی رسد میزان نیاز کشور بیش از این باشد.

توزیع رایگان ژل ضدعفونی بین همه مردم قم

چراغ گفت: در مورد قم هم وزارت بهداشت برنامه ریزی کرده است که صبح امروز (دوشنبه) هیات امنای ارزی وزارت بهداشت به صورت متمرکز حدود ۲۰۰ هزار ژل و محلول ضدعفونی کننده را خریداری کرده و قرار است یک بسته لوازم مورد نیاز خانواده ها را که شامل یک قلم ژل ضدعفونی هم کننده است، بین ۲۰۰ هزار خانوار در قم به صورت رایگان توزیع کنند و روزهای آینده هم این اقدام ادامه پیدا می کند چون وزارت بهداشت اعتبار مناسبی برای این کرونا در اختیار گرفته است.

وی افزود: برای تامین الکل و ظرف بسته بندی تولیدکنندگان ژل و محلول های ضد عفونی نیز هماهنگ شده که هیچ مشکلی در تامین مواد اولیه نداشته باشند و جلسات متعددی هم با تولید کنندگان ژل و محلول ضدعفونی کننده داشته ایم و همه این کنندگان برای افزایش تولید وارد عرصه شده اند. مشکلاتی در زمینه پخش این محصولات داشتیم فعلا قرار شده قرارگاه کشوری مبارزه با کرونا مسئولیت توزیع ژل و محلول ها در قم به عهده بگیرند و شرکت های پخش نیز برای توزیع این محصول در داروخانه ها ساماندهی شده اند تا هیچ مشکلی برای دسترسی این محصول نداشته باشیم.

رئیس اداره ملزومات داروی وزارت بهداشت تاکید کرد: تا هفته گذشته حدود ۳۸ تولیدکننده محلول و ژل های ضد عفونی کننده داشتیم. تعداد این شرکت ها به سرعت در حال افزایش است و روزانه مجوز جدید صادر می کنیم. ظرفیت تولید محصولات در کشور بسیار بالاست.

چراغ گفت: برخی تولیدکنندگان ژل و محلول ضد عفونی نگرانی هایی در مورد تامین الکل داشتند چون توزیع الکل طبق ضوابطی انجام می شود و تولید نندگان سهمیه داشتند که با همکاری اداره امور الکل سازان غذا و دارو این مشکل را حل کردیم و قرار شد تا مدت دو ماه سهمیه ها برداشته شود و تسهیلاتی داده شود که به صورت ساده تر به کارخانه های تولید محلول ضدعفونی الکل بگیرند.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان الکل هم نگرانی هم برای مواد اولیه داشتند و با مکاتبه ای که با وزارت صنعت شد قرار شد مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان الکل نیز به موقع تامین شود. برای تامین نقدینگی  تولیدکنندگان محلول ها نیز قرار شد دانشگاههای علوم پزشکی بدهی های قبلی خود را سریعتر به این شرکتها بدهند که بتوانند مواد اولیه بخرند.

رئیس اداره ملزومات دارویی سازمان غذا و دارو اضافه کرد: با تولیدکنندگان بسته بندی محلول ها و ژل های ضدعفونی نیز صحبت شد و قرار شد مشکلات ارزی آنها نیز برای واردات و خرید مواد اولیه بر طرف شود و این مشکل نیز حل شد.

چراغ گفت: به هر حال به علت تقاضای ناگهانی در بازار چند روزی دچار کمبود محلول و ژل های ضدعفونی دست شدیم اما با توجه به ظرفیت بالای تولید در کشور جای نگرانی وجود ندارد و هر چقدر در کشور نیاز باشد این محصول تولید می شود و تا آخر همین هفته دیگر کمبودی نخواهیم داشت.

وی گفت: با رفع مشکل کمبود ژل و محلول های ضدعفونی دست به سراغ بازار محلول های ضدعفونی سطوح می رویم که البته در این زمینه کمبود جدی ندارد. تعداد تولید کنندگان ضد عفونی کننده های سطوح، بیمارستانی و مراکز درمانی بسیار بالاست و ظرفیت بسیار بالایی داریم. البته ضد عفونی کننده های دیگری مثل ضد عفونی کننده های دامپزشکی، مواد غذایی و خانگی هم هستند که مجوز آنها را سازمان غذا و دارو صادر نمی کند اما در مورد محلول های ضدعفونی سطوح و بیمارستانی به قدری ظرفیت تولید داریم که از نیاز کشور بیشتر است و درصد بسیار پایینی از این ظرفیت تاکنون فعال بوده است.

رئیس اداره ملزومات دارویی سازمان غذا و دارو گفت: تاکنون برای تامین محلول های ضدعفونی سطوح مشکلی در کشور نداشته ایم اما در روزهای اخیر به علت نیازی که پس از ورود بیماری کرونا ایجاد شده درخواست و تقاضا بالا رفته و مراکز درمانی و دستگاههای دیگر از جمله شهرداری ها سعی می کنند ذخیره بیشتری داشته باشند. اما مشکلی در این زمینه وجود ندارد و هر چقدر نیاز باشد در کشور تولید می شود.

وی افزود: شرکت شهر سالم شهرداری تهران درخواست زیادی دارد که محلول های ضدعفونی بیشتری برای ضدعفونی اتوبوس ها، متروها و پایانه های مسافری و مراکزی که جمعیت زیاد است دارد و هر چقدر نیاز باشد این نیاز از مسیر سازمان غذا و دارو تامین می شود.

چراغ گفت: در مورد محلول های ضدعفونی کننده سطوح به صورت معمول سالانه حدود ۳۵۰۰ تن محصول آماده مصرف و کنسانتره داشته ایم در این مورد کمبودی اعلام نشده البته ممکن است مراکز درمانی و دستگاهها برای ذخیره بیشتر تقاضا داشته باشند که هر چقدر لازم باشد امکان تولید آن هست و جای نگرانی نیست.