۰ نفر

مرگ 2هزار پرنده مهاجر در میانکاله

۷ بهمن ۱۳۹۸، ۶:۳۰
کد خبر: 412736
مرگ 2هزار پرنده مهاجر در میانکاله

تعداد تلفات پرندگان مهاجر در گلوگاه میانکاله به دو هزار بال پرنده رسید! آن‌طور که «مسلم آهنگری» فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران می‌گوید: «گشت مأموران یگان ویژه در دو کیلومتر از وسعت میانکاله تاکنون به کشف لاشه 2 هزار پرنده منجر شده است.»

به گفته او 8 کیلومتر دیگر مانده تا تعداد واقعی مرگ‌های مشکوک این بارانداز پرندگان جهانی معلوم شود! برخی فعالان حوزه گردشگری و محیط زیست منطقه احتمال می‌دهند این مرگ و میرها عامل انسانی داشته باشد اما آهنگری این مسأله را رد می‌کند و می‌گوید:«تاکنون هیچ شواهدی مبنی بر آلوده کردن میانکاله توسط شکارچی‌ها به دست نیامده است!»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران،«شهاب‌الدین منتظمی» مدیرکل دفتر مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست کشور هم از اعزام گروه پرنده شناسی پردیسان به میانکاله خبر می‌دهد و می‌گوید: «علت تلف شدن پرندگان بزودی مشخص می‌شود.»

گره های کلاف سر درگم مرگ پرندگان مهاجر میانکاله هر لحظه بیشتر می‌شود. مأموران یگان ویژه حفاظت محیط زیست و دامپزشکی استان هنوز وسعت زیادی از میانکاله را جست‌و‌جو نکردند اما با تعداد بسیار زیادی از پرندگان مهاجر تلف شده رو به رو شده‌اند. معلوم نیست در وسعت 10 هزار هکتاری میانکاله، مرگ، چند هزار پرنده میهمان را به کام کشیده است! بسیاری میانکاله را بارانداز پرندگان جهانی می‌دانند. چون این منطقه محل مهاجرت بیش از یک میلیون بال پرنده مهاجر است که زمستان را در شمال ایران می‌گذرانند. به گفته آهنگری همه گزینه‌ها برای بررسی علت مرگ پرندگان میانکاله روی میز مسئولان است. او می‌گوید: «از پنجشنبه تا به امروز هم آب منطقه و هم لاشه پرندگان را به آزمایشگاه‌های موجود در مازندران فرستاده‌اند.» آزمایشگاه‌ها هم هنوز علت مرگ‌های پر تعداد پرندگان میانکاله را کشف نکرده‌اند اما آن‌طور که آهنگری می‌گوید تا به الان مشخص شده است که پای بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان و نیوکسل در میان نیست و این دو علت مرگ پرندگان نیستند. دکتر «سید حسین رضوانی»، مدیر کل دامپزشکی استان هم همچنان مازندران را پاک از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان می‌داند. به گفته او با توجه به نتایج به‌دست آمده از آزمایش‌های مولکولی انجام شده روی پرندگان تلف شده در جزیره میانکاله، هر گونه آلودگی این پرندگان به ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان رد می‌شود.

یکی از فعالان حوزه توریسم و محیط زیست منطقه می‌گوید: «هفته گذشته 60 کیلومتر از منطقه میانکاله را برای یک تز دانشگاهی بررسی کردیم و حتی یک لاشه پرنده هم مشاهده نکردیم». او احتمال می‌دهد به‌دلیل درگیری‌های موجود میان شکارچیان و محیط زیست، برخی از شکارچیان اقدام به آلوده‌سازی منطقه با سم کرده باشند! او می‌گوید: «این اتفاق در دهه 70 هم افتاد و به مرگ بسیار زیادی از پرندگان منجر شد.» اما فرضیه او توسط «آهنگری» رد می‌شود. او اعتقاد دارد که هیچ سمی نمی‌تواند در این حجم از آب به چنین مرگ و میری منجر شود. در میان پرندگان تلف شده انواع پرندگان مهاجر مثل کشیم، اردک سرسبز، اردک حنایی و... دیده می‌شود و مرگ‌ها به یک نوع پرنده خاص محدود نمی‌شود. فعالان حوزه گردشگری نگران تعطیل شدن تورها و ایجاد ضرر و زیان آژانس‌های گردشگری هستند. آنها اعتقاد د ارند با توجه به اینکه مرگ پرندگان بر اثر نیوکسل و آنفلوانزای حاد پرندگان نیست، باید به مردم این اطمینان داده شود که بدون نگرانی می‌توانند به منطقه میانکاله سفر کنند. «محمد حامدی رستمی» فرماندار بهشهر اما با آنها هم نظر نیست. او می‌گوید: «تا انتهای هفته جاری وضعیت مشخص می‌شود و آن زمان گروه‌ها و تورهای گردشگری با خیال راحت تری می‌توانند برای سفر به میانکاله برنامه‌ریزی کنند.» دامپزشکی استان هم از مردم می‌خواهد از نزدیک شدن به پرندگان و خرید و فروش پرندگان صید شده خودداری کنند.